Gå til innhold

Kjøtt eller melk?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kar på 26 år som skal ta over gården til pappa om 2-3 år. I dag driver han melkeproduksjon og forer opp egne okser. Melkekvoten er på 165 000 og 330 mål dyrka mark. Jorda ligger helt inntil gården, og jorda er flat og lettdrevet.

Jeg har bestemt meg for å ta over gården, men er usikker på om jeg skal drive med melk eller kjøtt produksjon. Fjøset i dag består av 25 melkebåser på ei side, og 7 binger på andre siden. Ser for meg å skjære ut gulvet på båssiden, og sette inn spalteplank, slik at det blir 8 binger på den siden også. Har også mulighet til å få til 6-8 binger ved å bygge om de 2 plansiloene. Dette er det jeg ser for meg å gjøre hvis valget faller på oppforing av innkjøpte okser.

Hvis valget faller på melkeproduksjon, ser jeg for meg å bygge på i vinkel ut fra fjøset med 40(?) liggebåser og robot, slik at eksisterende fôrbrett kan benyttes.

Hadde vært fint om noen kunne dele sine tanker rundt dette, å da tenker jeg på f.eks økonomien i dette, arbeidsmengde, er dette fremtidsrettet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg tror at solide, selvstendige melkeproduksjonsbruk har en framtid. Vi ser jo en viss avgang i melkebruk, både blant samdrifter og de som har 12-13 kuer.

(Desverre ble jo de store melkebrukene i Norge avvikla på 70-tallet)

 

Kjøttproduksjon er jo enklere, krever mindre investeringer, men burde vi satse kroner i spaltegulvsfjøs idag?

 

Du har jo, etter norske forhold, et bra bruk tilsynelatende, og det er flott at du vil ta over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Trur det kan ver lurt å sjå etter gode løysninger på ombygging. Ville uansett satsning byggd slik at det er en smal sak å integrere en robot. Om melkeproduksjon er bra økonomisk om 2-3år er det vell svært få som vett. Men det å ha muligheten å snu raskt om trur eg ein kan komma godt ut med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Stå på og sats på melk. Det er mange som gir seg og noen må jo være igjen. Har selv tatt over et bruk for ikke lenge siden. Her er det 20 båsplasser. Satser på og utvide. Kvoten er vel nå ca 150 tusen.

 

Bruk det du har noen år og prøv det ut. Om det er mulig kanskje øke kvoten litt. Så kan du kanskje gjøre om med små ombyggninger og gå over til løsdrift om noen år.

 

Liggearea og ku på ei side og ungdyr og kviger på andre. Så kan du også ta ibruk silone til oppforing av okser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Driver selv med melk, og jeg tror som forrige innlegg sier at selvstendige melkebruk har en framtid.

 

Å kun ha okseforing vil nok ikke gi like mye inntekt som melk, men så vil det jo kreve mye mindre tid. Høres ut som du har et relativt greit bruk og fjøs, og med opp til kanskje 50.000 i innvesteringer på melkeanlegg/skinnebane (mye greit brukt å få kjøpt) så kan du tjene gode penger i et eksisterende båsfjøs etter min mening. Det er lov å melke i båsfjøs enda noen år. Har lyst på robot i framtiden, men det røde tallet i nettbanken må bli litt lavere før det kommer noe nytt melkefjøs eller robot her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvorfor enten eller og ikke et både og? Jeg får bare mer og mer tro på kombinasjonen. Kanskje du kan utvide med litt innkjøpte kalver. Melkeproduksjon er mer arbeidskrevende og (eller) kapitalkrevende. Du slipper å binde kapital i kjøpt kvote og kjøttproduksjon i tillegg er lite arbeidskrevende. En liten økning i melkeproduksjon er overaskende mye mer arbeidskrevende. Det gir også et mer givende og variert arbeid enn å bare fore opp slaktedyr. Fortsett som du gjør, eventuelt med moderate tilpassninger og utvidelser av driftsbygningen. Det er netto og arbeidsmengde som er avgjørende. (Selv om det er inspirerende med ny teknologi)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Bare et lite spørsmål litt på sida, hvorfor må det absolutt være melkerobot? Tar ikke Tine imot melk som er melka på gammelmåten lengre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vet om flere gårder som er mere i fjøset etter at de fikk inn robot enn hva de var når de melket manuelt.........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er da ikke bare melkinga som tar tid og det er da ikke bare melkestallen som tar plass! Hvorfor ikke heller ha automatisert foring og smalt forbrett? Automatisert foring har jo alle dyra glede av, ikke bare kuene, og man kan klarer seg med smalt forbrett når du ikke skal inn med traktor og vogn f.eks. Blir litt betenkt av å høre yngre bønder (på min alder) si at de skal øke kvota så og så mye for da kan man &quot\;forsvare&quot\; en melkerobot. Men det er kanskje jeg som ikke skjønner...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...