Gå til innhold

Odelsgard, kven skal overta?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har et vanskelig problem. Har en gård på ca 100 da som drivest med potet, grønnsaker osv. Drivest sammen med annen jobb, pr idag i underkant av 1 årsverk. Mulighet for bær/frukt og noe bedre inntjening. Men har vert drevet som deltidsbruk i mange år.

 

Har 2 barn fra to forhold. Var samboer og fikk en gutt som nå 14-15 år. Stifta et nytt forhold og er nå samboer igjen, har fått en ny gutt på 5 år. Vi er ca 45 år begge. Så problemstillingen er ca 15-20 år frem itid.

 

Etter odelsloven har vel min eldste gutt best odel. Men det skaper endel familiekonflikter ved at min nåverende samboer gjerne ønsker at vårt felles barn også skal ha noe av gården. Hun føler heller ingen tilhørighet ved at hun ikke eier noe av gården.

 

Hva skjer om vi gifter oss og har alt på felleseie? Hvordan kan man få en løsning som alle er fornøyd med. Vet ikke hva jeg skal gjøre, ønsker å gjøre alt så rettferdig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odelsloven er enkel slik ja. Den eldste har best odel, uavhengig av foreldrenes sivilstatus. Kan komme mange overaskelser fra ungdommens glade dager der... Så gutter, tenk dere om selv om det kan være vanskelig der og da..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt eldste barn har best odelsrett, og dermed en rett til å få eiendommen til odelstakst (f.eks. fra ditt dødsbo) uansett særeie/felleseie og om du gifter deg på nytt eller ikke.

 

Det du egentlig spør om er vel mer et arverettslig spørsmål, ikke odelsrettslig.

 

Om gården er ditt særeie, så arver dine to barn en halvpart hver når du dør.

Om gården er felleseie, så arver din eldste sønn halvparten av din del av felleseiet, mens din yngste arver den andre halvparten av din del, _pluss_ hele morens del... Om målet er å behandle dine to unger likt, så bør du med andre ord absolutt _ikke_ la gården inngå i noe felleseie!!!

 

Hvem dere selger gården til, og hva dere gjør med kjøpesummen (f.eks. gir deler av den til deres felles, yngste, barn) ved en overdragelse mens du enda lever er også en helt annen ting\; der kan dere gjøre akkurat som dere vil (om du ikke sitter i uskiftet bo etter avdød tidligere ektefelle..) uten å tenke på arveloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ungene så er jo loven enkel.

 

Når det gjelder kona\; Kjøp en leilighet eller noe slik at hun er sikret mot boligprisøkning HVIS det skulle skjære seg for dere en eller annen gang. Det er mitt tips.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...