Gå til innhold

Erfaringer med permanent gjerde i områder med mye snø


fjellhobbybonden

Anbefalte innlegg

Heisann, driver å ser litt på inngjerding på bruket her. Har egentlig ett ønske om nettinggjerde med topptråd som kan klare å holde inne geit. Jeg har hørt mye forskjellig når det gjelder å sette opp netting gjerde i fjellene i Telemark generelt. Noen sier at det funker fint, andre sier at snøen vil belaste gjerde så mye at hele gjerde vil krølle seg osv. uavhengig av hvor godt man strammer det opp osv.

Er det noen på forumet her som har erfaring med hvorvidt det faktisk finnes gjerder som tåler å bli begravd av snø på vinteren uten å bli deformert og ødelagt?

Har prata litt med HT-gjerde som selger såkalte high tensile gjerder, men skulle likt å høre med noen som har direkte erfaring med dette i områder med mye snø, og litt hvordan selve nettingen blir seende ut etter noen år. Permanent gjerde er en stor investering, så jeg er villig til å betale. Men da må det også leve opp til forventningen om at det er permanent.

Endret av fjellhobbybonden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her vi bor ser vi av og til toppen av gjerdestolpene på vinteren 😅 Hvis gjerdet er godt satt opp holder det som regel helt fint. Merker godt at det gjerdet jeg selv satt opp, og strammet for hånd, er det som først ryker. Fester gjerdet med bøyd spiker, så jeg tar bare en runde med hammer på våren igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg har satt opp nettinggjerde selv og det legger jeg ned hver høst. erfaringen er at terreng og grunnforhold spiller en stor rolle. Snøen kan være brutal dersom det er bratt eller at stolpene ikke får godt nok feste i bakken. Videre så er svinger og hjørner utsatt. Her i Telemark  som jeg holder til (350-450moh) så hadde vi sist vinter ca 2 m snø. Antar at en entreprenør vil kunne sette opp et gjerde som holder, men forutsetter at han kommer frem med maskiner og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...