Guest Posted August 5, 2012 Share Posted August 5, 2012 Hei! Jeg sitter bare å lurer på hva som kreves for og bli f.eks sauebonde? Vet om ett nedlagt bruk med fjøs og alt inntakt som tidligere har hatt ca 70 vinterfora sauer. Hvordan er det å overta noe sånt å i tilegg drive uten å ha gått landbruksskole etc? Takker for svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rvmossi_1 Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Hei! Selv har jeg lite erfaring med dyr, men samboeren er oppvokst i denne nedlagte saufjøsen og har i ettertid jobbet som fjøsavløser under lamming i en årrekke. Selv har jeg ett småbruk, så er ikke helt ukjent med traktor og de redskapene som hører med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 "\;Før i verden"\; så var det krav om agronomutdannelse om en skulle kjøpe seg gard som krevde konsesjonsbehandling, men den regelen gjelder kanskje ikke lengre den...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Såvidt meg bekjent må man ha dokumentert kompetanse, dvs enten agronomutdannelse eller gjennomført kurset "\;dyrevelferd hos sau"\;(kan leses mer om her: http://husdyrvelferd.no/index.php?name=Forsiden_kopi1.html ) Det var hvertfall beskjeden jeg fikk fra mattilsynet da jeg kjøpte et saubruk ifjor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Det er ingen spesifike krav utenom kjærlighet for gårdsdyr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.