Gå til innhold

Kg nitrogen på raigras


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest callme_1

Der hvor kuene går om vinteren sår jeg til med flerårig raigras så fort jeg har slipt de på beite.

Dette er ca 2-3mål som blir trådd ned hver vår og høst så det er ingen hensikt med noe varig grasarter på dette området.

Det fungerer forsåvidt greit hvert år, raigraset vokser jo villig vekk, men jeg har aldri tenkt over hvor mye man kan gjødsle for å få graset til å yte max.

 

Planen er å la det gå ca 20 dager hvile mellom hver nedbeiting.

Det er god råme i jorda som er næringrik etter all gjødsla som blir lagt igjen iløpet av vinerhalvåret.

Spørsmålet er hvor mye nitrogen som skal på, og hvor ofte dersom man skal få max ut av den vesle jordflekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Du bør gjødsle ved hver hvileperiode, så snart dyrene går av beitet. Om værmeldingen eller annet gjør det nødvendig, er det også mulig å gjødsle noen dager før du tar kyrne av beitet.

 

Noe særlig mer enn 5 kg nitrogen hadde jeg ikke turt å ha på om du skal gjødsle så mange ganger.

 

Dersom du må så hvert år bør du vurdere italiensk raigras neste gang. Jeg har ikke prøvd det selv, men det skal etter boka gi vel så store avlinger og være godt tilpasset beiting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Der hvor kuene går om vinteren sår jeg til med flerårig raigras så fort jeg har slipt de på beite.

Dette er ca 2-3mål som blir trådd ned hver vår og høst så det er ingen hensikt med noe varig grasarter på dette området.

Det fungerer forsåvidt greit hvert år, raigraset vokser jo villig vekk, men jeg har aldri tenkt over hvor mye man kan gjødsle for å få graset til å yte max.

 

Planen er å la det gå ca 20 dager hvile mellom hver nedbeiting.

Det er god råme i jorda som er næringrik etter all gjødsla som blir lagt igjen iløpet av vinerhalvåret.

Spørsmålet er hvor mye nitrogen som skal på, og hvor ofte dersom man skal få max ut av den vesle jordflekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...