Gå til innhold

Valg av slåmaskin for leigekjøring


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest viksen_1

Vurderer å kjøpe meg slåmaskin for leigekjøring.

bur på vestlandet så det blir ein del små teiger og hau og homp.

målet er å være mest mulig effektiv.

har traktor på 120hk har også front hydr og pto.

 

Ka er det beste alternativet?

slep, senter, 3pkt, belte????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe meg slåmaskin for leigekjøring.

bur på vestlandet så det blir ein del små teiger og hau og homp.

målet er å være mest mulig effektiv.

har traktor på 120hk har også front hydr og pto.

 

Ka er det beste alternativet?

slep, senter, 3pkt, belte????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valmet365s_1
det beste er sikkert 3.punkt. Er ofte i Etne(et stykke fra Odda)Hordaland, der en kjørta med 3,2m senter og gode ribber på slåmaskinen, trur det var belte på den og... så det er litt vanskeli å hvite helt hva som er best
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viksen_1
holder til i sveio så eg har kjørt foebi etne ja. 3 pkt er vel kansje ikkje så effektivt som slep eller front? kjørte med 2,4m 3pkt maskin tidligere og kan ikkje kalle det utstyret for effektivt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
eg har kjørt ein del med 2,80m slept JF sidemontert drag. den maskina har imponert meg. slår ganske bratt og kupert terreng (hardanger) også små teigar så eg aldri trudde skulle gå med ei slept maskin. bjelken følger terrenget svært godt og i sving så styrer eg maskina lett inn ut med hydraulikken. maskina er også bra med at du kan stille skåren veldigt tynn, kan 2-trinnshausta med forhaustaren på 1.10m.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvis du har fornthydraulikk og PTO må vel frontmaskin være genialt i litt kupert terrreng osv. Kommer til over alt, oversiktlig! Ja i det hele tatt. Jeg har lite erfaring med frontmaskin altså, men ser det for meg. Noen som er uenig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny_1

hei. eg har slått møkje på karmøyne. (leigekjøring får d mesta) de e 3 meter slep så e best suns ne eg. på 3 pkt blir d så dårlige svingar å e vanskelige å pressa itte. (har kje slått me de sjøl, men bønder sjøl har slått me d så eg har presst får)

 

når du har slåmaskinen framme på traktoren så kan du jo ikkje kjikka itte steinar å drit når du slår, å d e du jo nesten avhengige av å jera når du e ute på leigekjøring. (stol aldrig på bonden)

 

her på vestlande så e d greit me sentermonterte, men d går greit me siemontert drag o da me tanken på dei små frimerkene så me slår her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Bur sjøl på vestlande. driv leigekjøring med ei taarup 2,8m slep. Dette er suverent i bakker, myr og små teiger, Veldig enkel og handtere. Har slått teiger ned i 1 mål uten problem. litt mikk makk så klart. har en konkurent som kjører med 3m frontmontert. han skifter ofte bjelken pga stein osv. Han har og tilsynelatende mer problem i bakker og i småteiger og. og som sagt er det verre og kjøre etter den med presse. men når eg skall ha ny maskin blir det 3 meter! må ikkje kjøpe noko under 2,8 iallefall. Belte har ikkje eg vurdert en gong pga fortørking og ustabile verforhold. Så mi meining er ganske enkel. 3 m slepemaskin! merke er smak og behag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Hvis du tilfeldigvis skulle vært utstyrt med en traktor med vendbar førerplass, ville jeg vurdert å sette en frontmontert slåmaskin bak på traktoren og «ryggeslå». Kjenner et par som bruker slikt utstyr. Blir jo som å kjøre truck, og burde være midt i blinken for kronglete jorder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

 

me kjører ein taarup 4232ct 3.2m på vestlandet (Vindafjord) og me har ingen problemer med å slå små teigar med ein sentermontert slepemaskin så eg vil absolutt anbefale deg å kjøpa ein slep og då helst sentermontert for då kan du svinga begge veier så då blir du møkje smidigare enn om du kjøpe ein sidemontert slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjører valtra med vendbar førerplass og Kverneland 3.2m i trekkstengene(frontslåmaskin). Suverent på kronglete/ bratte jorder.Fint i svinger, og aldri kjøring i uslått gras. God oversikt. Kjørte med sleper før, og vil ikke tilbake til det systemet..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
kjører også 3m Claas disco frontmontert baklengs på Valtra Direct. altså Twin Trac, helt genialt. skal prøve med trinnløs for første gang bakovervendt kommende sesong.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Har sjøl kjørt alle tre variantene med 3-pkt bak, slep (både side og senter) og frontmontert maskin - det eneste som er uprøvd er frontmaskin bak på ryggende traktor.

 

Hvis du har mange små og kronglete teiger ville jeg nok anbefalt ei slepemaskin. I utgangspunktet er frontmontert maskin \&quot\;helt konge\&quot\; å kjøre, men det mest knotete er i hjørner og på vendeteiger. Så hvis du har jorder som ikke er stort mer enn en vendeteig og knapt nok det ville jeg nok ikke anbefalt det.

 

Registrerer at noen her er overraska over hvor smidig det er å slå med en sleper - og det tror du ikke før du har prøvd det. Sannsynligvis det smidigste en kan slå med, muligens med unntak for \&quot\;ryggende frontmaskin\&quot\;.

 

Så min anbefaling er en sleper, noe rundt 3 meter - da kan du plukke det opp med alt fra en multikutter til noe stort noe. Og ikke bånd, da ville jeg heller gått for rive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viksen_1

takk for mange gode svar.

Det ser ut for at de blir3,2m sentermontert sleper

noen merker å anbefale?

Har fått pris på elho, taarup, claas og fella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Kan også anbefale at du kikker på både Pøttinger og JF. Er begge gode maskiner.

Synes personlig at nærhet til forhandler ikke er så viktig da de fleste maskinene er greie å vedlikeholde/reparere selv. Alt av lager får man jo også kjøpt andre steder enn ved forhandler til ca halv pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Trur claas er ein spennande maskin, men John Deere slåmaskinar skal og vere gode. Nåken som har erfaring med John Deere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny_1
har hørrt at pøttinger er veldig bra til å slå der det er veldig humpete å bratt osv. men har selv slått med en 3 meter slep claas. den er veldig god syns nå eg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
I Gudbrandsdalen er veldig mange i ferd med å gå over til frontmaskin. Det finnes også noen som kjører baklengs, men det er front som er \&quot\;inn\&quot\; nå. Årsaken tror jeg ligger i at det er mye som er forholdsvis bratt, og med front og lodd bak får du veldig god fremkommelighet, og god stabilitet i traktoren. Har selv kjørt JF slep i mange år, og det fungerte greit. JF maskina er lett, men er ikke imponert over kvaliteten. Den sprakk over allt, og slepeskoene er av grytestål. Vekta på maskina var avgjørende for at det fungerte såppas som det gjorde i bratt terreng, men det er litt ekkelt når du kommer ned og skal begynne å svinge. Går over til frontmaskin nå, men kommer sikkert til å savne sleper\'\'\'\'n på svingete små jorder...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1
kjører nå med en senter montert Ehlo 3,2m og er kjempe fornøyd. Hydro balansen fungerer suverent, den flyter helt jevnt med et minimum av marktrykk (ca.30 kg.) Med lav egenvekt og lavt marktrykk er den veldig lett å dra. I tillegg har den en meget bra stengel knekker, som resulterer i hurtig fortørking.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Morten_H_1

Hei Steinar!

 

Fekk du kjøpt deg slåmaskin?

 

Kjøpte meg nettop ein Kuhn FC 303 GL.

Eg va å fekk pris på taarup å elho mn valget falt t slutt på kuhn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

Vil selv anbefale Pøttinger, har meget gode erfaringer med disse maskinene i bruk. Og frontmaskina er markedets beste pga. det suverene opphenget. Har et veldig godt inntrykk av kvaliteten på produktene fra Østeriket:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvordan er det med frontmontert slåmaskin der det er bakket, humpete, vanskelige forhold, der du med en slepemaskin må løfte den for ikke ta torva, og slike ting.

Vurderer sterkt å gå over fra slep til front og sidemontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...