Gå til innhold

kron 4/32 lessevogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest ValtraN92_1

Hei. Har erfaring fra 1994 til 2002 med en Krone 2500. Jeg ville ikke kjøpt Krone om igjen!!!

 

Kanskje de har blitt kraftigere i senere tid, men min mening er at den typen vi hadde var altfor svak.

 

Mange års drift, mange mål gras og 250 lass i året i snitt hadde selvfølgelig satt sitt preg, men konstruksjonen var for dårlig. Kan nevne at vi hadde ikke boggie, det hadde jo selvfølgelig vært bedre. Alle knivene på en fjær gjorde at skulle graset bli kuttet måtte fjæra være så stram at kom det en stein så knakk kniven. Mekanisk bakluke - dårlige låser. Gaflene på innmatinga uten smøring - minus.

Hovedlager uten smøring - det ble dødsdommen.

 

Så fikk vi en ny verden: STRAUTMANN Vitesse 185E

(Finnes jo også som 230E litt lenger)

 

Hydraulisk dobbeltvirkende bakluke, ingen mekanisk låsing, 37 kniver med seperate fjærer, hydr. inn- og utlegging av kniver, fjærende boggie (helt fantastisk i humper), slureclutch på pick-up, smøring av alle bevegelige deler, sntralsmøring av innmatergafler på rotoren.

 

Jeg kan rett å slett ikke få skrytt nok av denne lessevogna. Den er ca. 8-900 kg tyngre enn Pøttinger, men det betyr bare at den er 8-900 kg mer robust.

 

Anbefaler deg å skaffe referanser på Strautmann før du bestemmere deg for noe annet.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar

 

den vogna eg har sett meg ut er ei 1994 mod. den skal kjøres inn i løe så eg håper i tilfelle at eg klarer svingen når eg kommer inn har 9m fra port til vegg og 6 sylindra traktor. men det hjelper viss boggien kan flyttes for svinradiusen. det står mellom brukt eller ny pøttinger 330 med ein kamerat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei

En stor ulempe med å flytte boggien lengre frem er jo at du får svært liten vektoverføring over til traktor og du skrev vel noe at det var litt bakkete hvis jeg husker rett. Da vil jeg heller anbefale deg ny Pøttinger og så med styrende boggie.

Lykke til med valget.

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Hvis du kan forsvare kjøp av ny vogn så gjør det. Nytt er nytt, og brukt er og blir brukt for å si det sånn:-) Det Pöttinger kan aller best er å lage lessevogner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Karl Daniel: Bra å høre at Krone vognene er forbedret.

 

Strautmann har ikke indikator for at luka er lukket, men dobbeltvirkende sylindre + lys og lydsignal ved fullt lass.

 

Lyssignal som viser at knivene er inne, med en gang de mister signal kjøres de automatisk inn til lyset kommer på igjen og innkoblingstrykket forsvinner.

 

Vår vogn var en 1997 modell med innmatergafler. De nye med stjernerotor tror jeg koster nærmere 400.000. En 230E vel jeg anta ligger på ca. 300.000 (sjekk Lena Maskin www.lma.no)

230E veier 3,7 tonn, 260E 3,8. Super Vitesse (med stjernerotor kan du plusse på enda 1 tonn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...