Gjest Anonym Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hei, jeg skal kjøpe meg en ny combipresse, Jeg har vurdert mest på Orkel og Mchale, har Claas 255 med en pakker ved siden av, jeg har slaktekyr og melkekyr. produserer omtrent 4-5500 rundballer i året. Hadde ikke gjort noe med deres synspunkter og erfarninger på disse merkene, kan også komme med andre alternativer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hei, jeg skal kjøpe meg en ny combipresse, Jeg har vurdert mest på Orkel og Mchale, har Claas 255 med en pakker ved siden av, jeg har slaktekyr og melkekyr. produserer omtrent 4-5500 rundballer i året. Hadde ikke gjort noe med deres synspunkter og erfarninger på disse merkene, kan også komme med andre alternativer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Reisebrev fra Fosen 27.04.2012 En tidlig mandag morgen, med litt småguffent vær og temperatur litt over null, dro fire forventningsfulle utover mot Fosenhalvøya og det vindfulle Ørland. Ingen ante hva som ventet oss på \"\;den andre siden\"\;, men vi var ved godt mot. Skepsisen ble stor da vi kom i land på Ørlandet. Her var det jo ikke ett vindkast i sikte. Til og med vindmøllene hadde stoppet opp i ren forbauselse. Hvordan skulle dette ende? Vel fremme i Åfjord, hos Bølsmarka Samdrift, ble vi tatt godt imot av Per Kristian Sydskjør. Han er en av bøndene i samdrifta, sammen med Ole Berdal og Terje Sandhals. Bølsmarka Samdrift holder til i Stordalen i Åfjord, og har en melkekvote på 260 tonn. De høster ca. 600 daa, noe som gir bortimot 2500 rundballer i året. De har tildligere kjørt med nett, men har i sesongen 2011, for første gang, kjørt GP 1260 Agronic med HiT bredplastbinding, og resultatene stod virkelig til forventningene. De erfarte ganske fort at bredplastpressa var enklere å kjøre. Rundballene beholdt den runde og fine fasongen og ble dermed enklere å håndtere, både ved utfôring og transport. Plasten fryser heller ikke fast om vinteren, slik som nettet hadde en tendens til å gjøre. Bredplasten eliminerte også sorteringen av avfallet, så alt i alt har utfôringen blitt adskilling mye enklere og mindre tidkrevende. Fôranalyser fra 2011-sesongen viser meget godt grovfôr, sammenlignet med tidligere år. (prøvene ble tatt fra rundballer som er høstet på ulike jordsmon og viser snittet.) Bølsmarka Samdrift hadde stabil ytelse tidligere, men har opplevd en økning på 1120 liter per årsku i snitt etter de begynte med bredplast på rundballene. De har samtidig hatt en kraftfôr reduksjon på 3% *. (*alle tall er hentet fra Husdyrkontrollen) \"\;Kort fortalt så har bredplasten gitt oss økt fôropptak, ytelse og fôrkvalitet, noe som gir oss en bedre totaløkonomi.\"\; Dette var jo oppløftende tilbakemeldinger, og med ett bredt smil om munnen kjørte vi videre til Lysøysund og Rømmen Landbruk DA. Der ble vi møtt av to smørblide karer ved navn Terje Rømmen og Jon Olav Håbrekke. De utgjør to av tre bønder i samdrifta, sammen med Ole Graneng. Rømmen Landbruk DA har en melkekvote på 526 tonn fordelt på 76 årskyr, og produserer rundt 26.5 tonn kjøtt. Med totalt 232 storfe i fjøset, er det mange munner og mette. De høster ca. 1 000 daa fordelt på 72 teiger, noe som blir rundt 3000 baller i sesongen. De er per i dag lykkelig eier av 2 stk. GP 1260 Agronic med HiT bredplastbinding, og er godt fornøyd med både pressene og fôret. Med mange små teiger spredt utover, har de en del transport og håndtering av rundballene. Med bredplastballer er ikke dette noe problem, da ballene holder godt på fasongen og er faste og harde. Tidligere har de brukt mellom 8 og 9 rundballer i døgnet, mens med bredplast er antallet redusert til rundt 6. Mindre luft- og vanninntrengning gir ett mer smakfullt fôr med bedre kvalitet. De har også fått ett mer stabilt fôr en tidligere. Samdrifta fôrer kun med rundballer og bruker stripper til å fjerne plasten. Også her har bredplasten store fordeler, blant annet ingen sortering av avfall. \"\;Vi trenger ikke å gå ut og inn av traktoren under fôring, noe vi ser som en stor fordel.\"\; Rent økonomisk har Rømmen Landbruk det siste året spart inn 35 tonn kraftfôr, noe som utgjør godt over 100 000,- kroner, og det uten noen nedgang i ytelsen. Bonusen Rømmen Landbruk fikk med på kjøpet er at skadeverk fra kråke og andre skadedyr på mystisk vis har blitt eliminert etter de begynte med bredplast. Hva årsaken er kan de ikke helt sikkert forklare, men de har per dags dato ikke funnet rundballer med skader fra blant annet kråke. \"\;Dette har tidligere vært ett problem, som nå er historie takket være bredplasten.\"\; Rømmen Landbruk er veldig klare i sin sak: ALDRI MER NETT!! Bedre enn dette kan det jo ikke bli, så med ett smil som bredte seg fra øre til øre satte vi kursen hjemover igjen. Til Bølsmarka Samdrift og Rømmen Landbruk må vi få takke for kaffen og lykke til med årets sesong! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Claas Uniwrap 455, best i test og serdeles god kutting! Med MPS får du også mest i ballene. Se testen fra traktorbygda, det sier det meste! http://bygda.traktor.no/video/claas-vs-kuhn-og-orkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Er ute i samme ærend og har fått sansen for Welger sin nye Tornado presse, kanskje mest pga at den er kort og kompakt. Fås vel kun i variabelkammer utførelse men ifølge A-K kommer den i fastkammer utgave til neste sesong. Får vel smøre seg med litt tålmodighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Fornøyd eier: les gjennom det du skriver en gang til..... tror du virkelig på det du skriver???? Så til saken: Orkel, mchale og claas er alle gode presser. Det som i stor grad bør avgjøre, er nærhet til forhandler, og service derifra, i tillegg til pris. Har også meget god tro på nye fastkammer tornado......virker kjapp, og blir nok mye lettere en konkurentene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvegard Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Hei Skal man kjøpe presse, er det første man må tenke på er service og deletilgang. Står man med en presse som er kjørt i stykker på en finværs dag med regn i vente, er man avhengig av rask hjelp. Det finnes jo mye gode presser der ute. Alle med sine fordeler. Personlig kjører jeg McHale F2, og der fornøyd. Har også kjørt orkel i en årrekke, men pga trøbbel med en tidlig HiQ modell ble det merkebytte. De er sikkert mye bedre den dag i dag, da det er mange rundt her på forumet som er kjempefornøyde, og breiplast er jo et pluss! Deletilgangen her på nordmøre fra orkel var god, ingenting å utsette på de der. Over til Mchale så synes jeg den er lettkjørt, rask og lager godt grovfor. Fordelene med mchale: -Enkel styreboks med alle funksjoner. Enkelt å lære opp folk. -Kort og enkel å manøvre, er noe høy. -Lasting av balle, raskest på markedet. Liten stopptid. -Pakkeren. Nøyaktig fabrikkinnstilt overlapp, meget nøyaktig 50/50. -Lite/Ingen sensor trøbbel. Man får sitte å kjøre. -Lett å dra på pto. Jeg er fornøyd med service og deletilgang på Mchale, maskindrift har det meste på lager og de har rask leveringstid. Jeg synes også welger sin tornado virker spennende. Den har kommet i fastkammer, men om den er for salg vet jeg ikke. Claas sin 455 er også sikkert en kjempepresse i tillegg til de andre. Om du går for orkel, ville jeg kjøpt HiQ. Da jeg synes 1260 rett og slett lager for små baller og har en del dårligere kapasitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg er også på utkikk etter ny presse til sommeren. Det jeg ser etter er kvalitet på utstyret, hvor det er produsert med tanke på servicemuligheter, hva som egentlig er i rundballen når det ligger klart til utforing til dyra, lettheten med håndtering (plast etc) Jeg er rimelig stor på det når det gjelder rundballer, og hva som kreves da jeg nå har vært inne i dette markedet siden slutten av 70 tallet. De pressene jeg har eid er Claas Uniwrap, Welger, Krone og John Deere. Alle av nyere dato. Jeg kjenner 4 stk som kjører og eier Orkel HiQ med bredplast. Når jeg samenlikner foranalyser så er det ingen tvil om at Orkel med bredplast har tatt ett langt skritt forbi alle konkurrenter. Absolutt komplett deler til enhver tid befinner seg i Norge, desidert den beste servicen har også Orkel. Ingen andre merker enn Orkel har bredplast pr. i dag. Energi innholdet pr. forenhet ligger langt over hos Orkel samenliknet med de andre merkene. Så valget mitt som tenker økonomi er da meget enkelt, det må bli Orkel. Regner med at flere vil falle på dette da fordelene er så mange. Og ikke minst at det kjennes på pungen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg skal ikke ha claas, har rive og vender osv dra dem, har kverneland taarup butterfly men jeg har noen naboer som har en claas, det er bare tull og dritt med den hele tiden, dårlig service også. tror valget står mellom mchale og orkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest N-H_F480_1 Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Du har ikkje vudert Krone Comprima? Ser noen fordeler me å kunne lage \"\;små\"\; baller de våte sommerene, og kanskje litt større de tørre....men kan være jeg tar feil. Bredplastbinding skrytes jo opp i skyene, men det e jo ikkje noe nytt.! Bare at nå er det Orkel som har fått sjikk på pålegginga av plasten.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 har vurdert både krone, welger og claas men nei jeg har hørt mye negativt med dem, krone der det langt til servicebutikk og claas er det veldig mye tull med av de jeg kjenner som har en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tracker_1 Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Ja men da er jo valget enkelt. Da går du jo selfølgelig for Orkel. Da sparer du jo på 100-tusenvis av kroner bare i kraftforutgifter. Ikke sikkert du trenger å gi dyra kraftfor heller. Hagla kan du jo og selge siden kråka ser ut til å være redd Orkel ballene.\;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg kjøpte ny john deere traktor i fjor.....og da økte ytelsen med 1300 liter pr ku, og jeg slapp bruke kraftfòr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest goytil_1 Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Hmm, merkelig, alt det positive kommer i fra uregistrerte brukere.. skulle nesten tro det var noen selgere eller andre partiske typer som var inne og skrøyt av pressene sine... Eneste som mangla var jo at pressa gjorde noe med rovdyra også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Hallo! Jeg driver også å bytter presse nå.Vurderte lenge JD 744,men ender nok på Claas 455.Hvis halvparten av det Orkel folket skriver er sant,så er jo det utrulig nok.Kan noen forklare hvorfor foret blir så mye bedre med breiplast? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest N-H_F480_1 Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Du kan jo bare ha pressa som du har i dag, og kompletere med: http://www.goeweil.com/e/g_5040_combi.shtml Har vel ikkje sett \"\;utslitte\"\; pakke enheter på combi\'\'\'\'n, men presse delen derimot.... Så hvorfor ikkje bare bytte det som slites mest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Til dere småunger som bare kritiserer og ikke kommer med noe nevetyttig inne her, prøv heller å komme med noe oppløftende kommentarer om en maskin dere liker! Blir mye mere ett forum en kan lese da!! Skulle vært aldersgrense her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 takk for deres hjelp, var å tittet på orkel´n idag, tror jeg kjøper den istedet for en mchale, jeg så at Mchalen er dyr på service og reparasjoner osv. må si at når jeg presser en del rundtballer iåret vil jeg tape minimalt, det har jeg gjort ifjord da jeg presset litt med claasen min og fikk lånt en welger til resten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 VI kjøpte ny Claas 455 i fjor og er Storfornøyd! Stor kapasitet og bra ballevekt. Ballene er i snitt 950 Kg, den tyngste vi veide var 1170 Kg. Og enda står pressa på bare 90 % Trykk. ballene holder formen sin. Claas har vell den beste servicen i området. til og med orkel Sin Service mann Kjøpte 455. vi vurderte en Orkel HiQ Men det ble fort uaktuellt pga rykter om mye problemer med disse og att de som ikke var fornøyd med pressa endte i Rettsak med Orkel. Skal man ha 455 Er det annbefalt ca 160 Hk, Men går fint med 125 hk. vi kjører Pressa På En Nh Ts125a 2004 modell. vi har nå chippet traktoren til 180 Hk og den drar pressa som en drøm. Har ikke hatt Noen form for problemer med pressa på de første 1000 ballene og blir forhåpentligvis ikke på de neste 1000 heller. så in erfaring er att Claas 455 er en Kjempepresse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 En her oppe kjørte sin claas 455 omtrent til totalvrak sist sommer! Hele bakluka vred seg da den nedre rullen havarerte pga at tappen på den nedre rullen knakk. Alt på kjedesiden så ikke bra ut. De trøblet fælt med å få tak i deler. Delene fantes selvfølgelig ikke i Norge! Pressa sto 3 uker i den travleste perioden. Det er for dårlig hvis Class skal ha noen som helt mulighet til å hamle opp med de firmaene som har komplett delelager i Norge, og får pressa opp å gå på under 24 timer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar