Gå til innhold

Rundballer te salgs??


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Synes uansett ikke 400 er noen upris å ta når man tenker på kostnadene ved å produsere en ball. Bare slått og pressing blir jo fort over 150 kr, så kommer såvarer, gjødsel, evt. sprøyting og jordleie (alternativverdi). Husk også at det ikke bare er varekostnader som skal regnes inn, men også lønn. I tillegg bør man ha litt overskudd.

 

Så jeg synes egentlig ikke 400 er noen overpris. Selv om jeg selv kjøper noen bunter hvert år, selger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tå nå priser dokk snakke om... Enig med det som ska betales tebake, men vi ha handla en del for oppgjennom åra, og ifjord betalte vi 280+mva på baller som veide mellom 900 og 1000kg. Og bra forprøver...

Så forprøver og vekt vil jo såklart vørr et krav for kjøp tå rundballer ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, med en pris under 300kroner pr rundballe ville eg heller latt dyra beite det aktuelle arealet en å tatt kosten med gjhødsling, slåing, raking, pressing, pakking og innkjøring. det er mange debatter på forumet med dårlig lønnsomhet i landbruket. og med kan ikkje jobbe gratis for at den bonden i byggda som har byggd nytt fjos med 450 i kvote, og ikkje har giddå til å dyrke mer jord skal få hjula til å gå rundt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

billy the kid: Nå er det vel ikke bare naboen med 450 tonn i kvote som kan gå lens for fòr etter en sommer vi nå hadde i 2011. Pluss to dårlige vinterer åra før det. Det er jo selvsagt tilbud og etterspørsel som bestemmer prisen, og i et bra avlingsår er det lite penger å tjene på å produsere rundball for salg. Så dei som selger kvoten, eller leier den vekk til han med 450 tonn i kvote kan heller leie vekk arealet også å finne seg en annen ting å gjøre. Dei tilskuddskronene blir ikke mye av når en ser hva det koster å produsere fòr.Har sett flere anonser om for til salgs på finn. Alt ifra 250 til 400, alt etter kvalitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvid, det med dei to siste vintrene er vell bare en bekreftelse kor i geografien me bur og at me bør vele grassorter etter dette. ikkje det raigraset som gir mest volum. og med regnet som var i sommer kunne mange berga mykje meir for med og vedlikeholde gøftene, evnt grøfte der det ikkje er gjort.

 

Og norsk landbruk består av meir en kun melkeproduksjon enten du liker det eller ei. og sei at dei som ikkje har kvote skal leige vekk jorda er en mindre inteligent uttalelse....

det er tross alt noen som liker pinnakjøtt til jul.

 

Pris pr rundballe ligger godt over 500-600hundre for silo og over 1000 for høy sør i rogaland nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med arvid der. Fleire useriøse høymolledyrkerar som bare skal sanke tilskudd her i bygda, ha mest muleg areal og minst muleg avling. Så lar dei i tillegg ammekyr gå å beita å trø opp dyrka marka. Gjeld for så vidt saua bønder og som har sau gåande på dyrka mark heile sommaren....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selger høy og silo. solgt 350kg rå ensilage til 1,90kr kg.

ensilage med ok tørking 2,2-2,5kr kg.

alt i firkant 80x90x130. vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Forlanger alltid analysebevis om jeg skal kjøpe grovfor. En rundball er liksom ikke en rundball, som nevnt stooor forskjell i forhold til høstetidspunkt, artssammensetning og fortørk.

FE-konsentrasjon og tilgjengelig protein er avgjørende for verdien av en rundball, i tillegg til TS-prosent selvfølgelig.

 

....så forresten at det ble solgt rundballer til 100kr/ballen her om dagen. Det stinker jo, for nærmest uansett hvor dårlig for det må ha vært, er det jo under sjølkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan for det første nevne at det itte æ nabobonden som bygge alt for stort her. Ha redusert fra 62 okser te 35 pga. formangel. Rettar sagt lagt om te okser frå 2005 et halvt år etter vi slutta med mjølk, for å sleppe at fjøset står tomt og itte slutte helt med drifta.

 

Spørsmålet va heller om nåen i HEDMARK hadde for te greie priser te salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

billy the kid: Jeg er fullt klar over at mange dirver seriøst med annet en melk! Men det er jaggu meg mange som driver useriøst, og kun for å snylte til seg noe tilskudd. Og det blir aldrig butikk! Når det gjelder grøfting, er du nok inne på noe....men at grøfting kunne auka fjordårets avling er bare svada. Og det er ikke bare raigras og raisvingel som tåler vintrene me har hatt dårlig. Vanlig siloblanding tåler nemlig isbrann dårlig også, og det er i noen bygder STORE skader av isbrann. Men du er vel verdensmester i alt og driver akkurat passe stort, så sjå deg er vel sikker alt perfekt......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei alt er ikkje er perfekt men eg har ikkje gard for tilskuddå sin del. men eg har garantert under snitt med høymol det klarer ikkje dei med 30leieteiger.

Eg er fult klar over at isbrann er et stort problem, men her og hjelper rett fall på den dyrka markå slik at ein får et minimum av is. Angående høyproduksjon klarer ein å sitte i gjenn med 2000kr målet, viss værgudane er med på det. og det er noe annet en å dra til seg tilskudd og ha minst mulig avling.

beklager at eg ødeleger tråden til trådstarter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest JensBond_1

Hei!

Jeg har 85 rundballer til salgs, finnkode 33671945. 1. &amp\; 2. slått i 2011.

 

Har ikke tatt forprøve, - noen som vet hvordan man enkelt kan få gjort det i Øvre Eiker / Drammensområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar_1

I bondebladet nylig var det jo en sterk oppfordring til å begynne å prissette rundballer etter faktisk innhold både mhp kilo tørrstoff, antall FEm og opptaksindeks. Det som det ikke står noe om er hva grunnprisen per FEm bør være. Kraftfor har jo en FEm-pris på 2,60-3,30, men der er det jo med andre ting en bare FEm. Høyverdig protein, mineraler, vitaminer osv.

Noen samdrifter bruker tydeligvis en basispris på 1,30 per FEm. Tørr rundball til hest blir solgt for 500-1200 kroner per ball selv om høyet er rimelig grovt og har lite næring. For hesten er det vel ikke antall FEm som er av interesse. Men det blir en vill pris regnet om til næringsverdi. Hva er \&quot\;riktig\&quot\; FEm-verdi? Ca 2- 2,50? En ball med 150 FEm (relativt lite) vil da få en basispris på 300-375 kroner, en ball med 300 FEm vil da få en basispris på 600-750 kroner. Så vil en måtte justere prisen etter opptaksindeks. Rigtig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Har en del rundballer til salgs etter en svært bra avlingssesong. skal ta fôr analyse av de snart. har og noen baller med hestehøy for salg, samt små firkantbunterca15kg). holder til i buskerud.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...