Gå til innhold

Orkel 1202


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest navara_1

Har ei orkel 1202 fra 1999, den har gått uten bytte av lager, og ser ut til å gå enda lengre. Eneste som er gjort med den er bytte av en rull, men det var grunnet uhell og ikke slitasje. Så ei slik presse kan jeg anbefale.

Jeg har hørt den omtalt som den mest driftssikre pressa som er produsert? Er mulig det var litt mer tull med de produsert før 1999, var en oppgradering da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike_Sierra_1

Hei, takk for svar.

Har behov for ei presse som kan presse både halm og silo, funker den til det? Hvor stor traktor vil du anbefale og hvor mye veier den ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1

Halm har jeg ikke presset, men ser ingen grunn til at det skulle bli et problem. Silofòr blir prima vare, denne pressa kutter veldig bra.

Pressa veier vel litt under 3 tonn.

Jeg kjørte den med en 90 hk før, har det veldig bratt, men det var bare å redusere hastigheten så gikk det fint. På flate jorder vil nok 90 hk være rikelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonym
med lav fart er det godt mulig at motorstyrken holder, men det spørs om traktoren blir tung nok til å dra den oppover... Til en så liten traktor vil kanskje en presse uten kutting være et alternativ. de er en del lettere, og krever mindre effekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har hatt claas 46. Lett presse (2400 kg). Pressa krev lite kraft. Nettbindinga verkar godt. Svakheita er at det ikkje er smørjing på lagera. Vart til slutt så lei av lagerskift at eg skifta ut pressa. Sleit og med at det kila sreg gras mange stader under fuktige forhold.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andgjerd_1

Er ikkje Orkel 1202 forsåvidt samme pressa som GP1200 pressa, forskjellen at den ikkje har slaghøsteren i forkant?

Og har nokon av desse pressene glidelager. Dei eldre har kulelager, men om ev. nyare presser kan ha glidelager?

Vurdere å kjøpe enten 1200 eller 1202. Derfor hadde dette vore interesant å vite.

Såg på ei Gp 1200 i dag, men den var i dårlig stand, rustet hol her og der, og trommlane var tynnslitte. Prisen var lav 15.000,- og stod sikkert i stil med tilstanden.

Men vil heller gi det dobble og få ei som er meir brukbar.

Etter det eg har funnet ut, så må pressa delast for å skifta nokon av rullane, og da snakkar ein mange timar jobb. Delene her er kun ein liten del av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest kn-bio_1

Ble interresert da jeg ser at Orkel 1202 kan kjøres med 90 hk traktor. Jeg har spørsmål til navara. Er Orkel 1202 ei kombipresse som både lager runballer av gras og deretter pakker rundballen inn i plast? Er dette ei pressse man får kjøpt av nyere dato f.eks. 2-3 år gammel eller er dette en eldre modell som ikke produseres lenger ? Vil en Valtra Valmet 900 på 90 hk være sterk nok til å bruke på ei Orkel 1202?

Vet du eller andre som leser dette om det er andre kombipresser som kan brukes på en 90hk traktor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
1200 og 1202 er vel av samme platform på sjølve pressa. men 1202 er det påmontert en grasprosessor/orkel metoden./slaghøster. vi hadde 1200 fram til i 1998, vi kjørte den på en valmet 6400/95hk, med serigstad multikutter mot 2,5m slåmaskin. kjeder og lager var ett problem, men helt supert surfor der vi tilsatte grasaat, det ble en nedtur med kutterpresse med tanke på forkvalitet da vi kjøppte presse med kniver den gang.MEN NÅ I 2013 FINNES DET BEDRE LØSNINGER ENN 1202 OG 1200. kjøp noe av nyere dato er mitt råd....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1

kn-bio: Orkel 1202 er ikke en kombipresse. Tror den gikk ut av produksjon i 2001. En Valtra 900 skal være nok traktor for den pressa.

Skal du ha kombipresse på den traktoren, vil jeg tro Kverneland/Kuhn iBio må være løsningen, de andre blir vel for tung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...