Gå til innhold

Silachop - hvor ble det av den??


Gjest

Anbefalte innlegg

Husker jeg så demo av Kvernelands rundballekutter Silachop på Hellerudsletta for mange år siden (må ha vært i ''''93 - rimelig sikker på det), men nå hører man jo aldri om dem lengre, Merkelig, for markedet for den type kuttere er jo større idag, med store løsdriftsfjøs osv. Vil jo også anta at den burde være et veldig bra alternativ til f.eks Kuhn''''s Primor o.l (tar Primor siloball forresten?) og jeg vil jo tro at en brukt Silachop vil ha en veldig overkommelig pris.

Men har Silachop blitt borte? Kanskje de ikke fungerte tilfredsstillende? Ser at Elho har en som for meg ser klin lik ut, så kanskje Kverneland solgte maskin'''' til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Husker jeg så demo av Kvernelands rundballekutter Silachop på Hellerudsletta for mange år siden (må ha vært i \'\'\'\'93 - rimelig sikker på det), men nå hører man jo aldri om dem lengre, Merkelig, for markedet for den type kuttere er jo større idag, med store løsdriftsfjøs osv. Vil jo også anta at den burde være et veldig bra alternativ til f.eks Kuhn\'\'\'\'s Primor o.l (tar Primor siloball forresten?) og jeg vil jo tro at en brukt Silachop vil ha en veldig overkommelig pris.

Men har Silachop blitt borte? Kanskje de ikke fungerte tilfredsstillende? Ser at Elho har en som for meg ser klin lik ut, så kanskje Kverneland solgte maskin\'\'\'\' til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest JD_Tracker_1

Hei

 

Kjøpte meg en sånn her om dagen, er ikke helt fornøyd med kuttinga.

Mulig att knivene er noe slitt. har slipt de kvasse så skulle ikke tro att det var no problem. Finnes det noen guruer inne her på formue på disse kutterne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei.. elho sin utgave er helt annerledes i oppbygningen, den er mer lik en tomahawk, med utbedret rotasjon av tønna. På tomahawken er det lange gummireimer, mens på elho er det grove lekker som i en forutlegger, som er fast sveiset, og et tannhjul på oljemotoren som drar den rundt. alltså ingen rom for sluring om bunten er rar i fasongen..

har såvidt sett elho`n i bruk, og den fungerte utmerket, brukte ca 3 - 4 min på en rundball som var gjennom frosset..

kansje ikkje uten grunn att det nesten ikkje eksisterer av kverneland sin lengre ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Har etterhvert sett både Elho´n og Primor 2060 i bruk, og begge fungerte veldig bra. Elho´n var nok kjappere, men det var ulik grad av frost i de ballene jeg så ble revet. Det jeg liker med Primor´n er at den er mye mere skånsom mot traktor´n enn Elho´n, ettersom den tar ballen på langs. Med en ujevn ball i Elho´n blir det ganske brutalt mot trekkstenger og traktor generelt, når ballen roterer på tvers av kjøreretninga.

 

Men ja, jeg er enig, det må jo være en grunn til at Kvernelands Silachop er borte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...