Gå til innhold

Slåmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. vurderer å kjøpe meg en slåmaskin, og da skal det bli en 2,8 - 3 meters slåmaskin ( sidemontert). men da et mitt spørsmål, Hvilken slåmaskin skal jeg velge. Vil jo selvfølgelig ha en driftssikker å lettkjørt slåmaskin. Takker for svar:).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. vurderer å kjøpe meg en slåmaskin, og da skal det bli en 2,8 - 3 meters slåmaskin ( sidemontert). men da et mitt spørsmål, Hvilken slåmaskin skal jeg velge. Vil jo selvfølgelig ha en driftssikker å lettkjørt slåmaskin. Takker for svar:).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1
JF! Sant å si er det den eneste jeg har erfaring med, men jeg tror det meste er kurant faktisk. Kverneland/Taarup, Kuhn(John Deere) og Claas er vel bra alle så langt jeg har hørt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik_Aa_1

Eg ville nok ikkje godt for JF. Den går ein usikker framtid i møte med tanke forhandler i Norge, siden AK nå har tatt Pøttinger inn i sitt program. Ein anna grunn til og ikkje velge JF er situasjonen til JF fabrikken. Dei sliter og har stort underskudd så hvordan framtida til JF blir er usikker.

 

Tilbake til slåmaskin. Eg ville av personleg erfaring vurdert Pøttinger elle Kuhn. Har god erfaring med begge.

Begge er lette og dra. Slår fint også men Pøttingeren slår finest. Og enkel vedlikhold.

 

Av Kuhn ville eg anbefalt en TG283 eller TG313 billige lettvektere som er lette og dra. Enkelt sagt ein sidemontert maskin som er bygd om til slepemaskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Det har vel vært nevnt før i andre diskusjoner, men kan gjerne gjentas. Lokal forhandler som kan fikse ting er gjerne vel så viktig som merke. Det er ikke så moro å kjøre milevis med maskina etter traktoren hvis den mot formodning skulle trenge en større rep. Sjøl har jeg Kverneland Taarup fra FK, har kjørt fem sesonger uten annet enn knivbytte og justeringer og er godt fornøyd med det. Jeg vet det har vært knekte drag både på Taarup og Kuhn, som er de mest vanlige merkene oppi her, det tror jeg har noe å gjøre med entreprenører og mye veitransport på halvdårlige veier etter traktorer som går i 50.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøttinger er maskina du skal velge. Den har egen produsert bjelke som er helsveisa. De andre er to delt. Markededs best overlapp mellom skivene. Meget god maskin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest maxxum_1

hei. vil slå et slag for taarup maskinen.. (selv om jeg er sikker på at claas er på toppen)!!

kjørte før en kuhn 3 meter. kjempe maskin men gått langt. så ble det en brukt taarup 3,2 m. ÅJA de 20 cm merkes.. mer gras i strengen, sparer litt kjøring..

å transport bredde på 3 m..

må si jeg er imponert over den maskinen..krever mindre hk enn kuhn.kjører den glatt på 90hk traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Fiatagri_1
jeg ville ha gått for kuhn maskin. det virker som veldig solide maskiner også er det åtte talerker på 3 meter maskinen. i stedet for at det er 7 talerker på 50 cm så er det 8 talerker som er 40 cm og da blir det like mange talerker som går samme vei og da blir rekene jevne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...