Gå til innhold

Kostnader pr ball med egen presse?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, vett nogen her ka faktiske priser det er pr ball med egen presse(kombi)?

Nett

Plast

vedlikehold

verdiforringelse

Diesel

Traktor

variable...osv?

Det blir ca 1000 rundballer i året nå fremover og lurer på om det svarer seg å eige eller leige.Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders_Malmin_1

Hei, vett nogen her ka faktiske priser det er pr ball med egen presse(kombi)?

Nett

Plast

vedlikehold

verdiforringelse

Diesel

Traktor

variable...osv?

Det blir ca 1000 rundballer i året nå fremover og lurer på om det svarer seg å eige eller leige.Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få udpå jaguaren den kjøre såpassa fort att jorå får ikje ti te å reagera, få me deg enn jeng te å kjøra i muddlå me hengara å få det i enn ude silo kan iche holla på me dai lorta ballane heile vinteren. vill tippa at pris per balle = minus\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Var i nogenlunde samme situasjon som deg for et par årsiden

kjører også1000 baller i året. Regnet på det, solgte utstyret og leide entreprenør. Problemet da som jeg ikke hadde med i regnestykket var det å få gjort ting til rett tid. Så i fjor kjøpte jeg eget utstyr igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lely a3: slike useriøse folk som deg kan dra til helvette.jaguar du liksom,tytdelig du er storkar som snakkar jaguar og kaller deg lely.

 

Idefox: 50-60 kr pr ball er feil.

en nettrull 1600-2000 kr holder ca 200ball:

og plasst ca 540,- en rull holder til ca 19ball

La oss si 10kr nett og 30kr plast =40kr pr bunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idefox, 100 x 120 er 12 000 IKKE 120 000, men uansett, vist du leiger presse slipper du alt klatt og trøbbel, betal og utstyret forsvinner fra garden, du får jobben gjort og så kan de andre skru natta lang, og ta kosnadene når det går sunt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med lelyA3next-4life, kan du leige en jaguar til 1500 kr timen som tar min. 20 mål i timen, og du får gresset hjem rett utenfor fjøset med en gang, så er det mye bedre en 1000 baller som ligger spredt rund omkring i bygda, og sansyligvis billigere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Presser rundt 4500 baller i året,ca 1000 til eget bruk. Regner som så...

Plast/nett 45 kr (8lag)

Diesel ca 1 liter pr ball

Verditap 12 kr pr ball

Rep/vedlikehold 5 kr pr ball

Havner vell rundt 70 kr,før du betaler deg selv og traktorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presser ca 7000 baller i året, ca 500 hjemme og resten hos andre, har nå presse nr 2 og har regna litt på dette, og det er ett regnestykke du kan regne på mange måter og få det svaret du vil ha. Men med de prisene som vi opperer med her på jæren mener jeg at jeg må ha 1000 baller pr, 100000 jeg investerer i presse, finner det totalt uinteressant å kjøre på dugnad.

Klart dette kan diskuteres, kanskje både opp og ned, og dersom du bare skal presse hjemme, og kjenner forholdene til en hver tid og ikke regner noe lønn til deg selv så kan du nok kjøpe ei brukt presse og være heldig å slippe store reprasjoner....

Har en kamerat med biopresse, og denne sommeren greidde han ikke presse alt selv den dagen det var vær til det, og jeg måtte hjelpe til og ta 200 baller for han, det er hvertfall lite lønnsomt når du har utstyr selv..... Men den rett tids faktoren kan jo slå ut begge veier uansett.

Så her må du nok tenke godt gjennom situasjonen før du bestemmer deg, det er dyrt med eget utstyr, og hvertfall hvis du må skru mens du skulle ha pressa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Regnestykket her kan du egentlig få til akkurat hvordan du selv ønsker det... I tillegg til alle de forskjellige utgiftene som tidligere er nevnt, kan du jo ta med hva det er verdt å ligge på plenen å sole deg de fineste dagene i året i stedet for å ligge med ræva i været æ skru på ei halvgammel billig presse, (arbeid er ikke alt i livet) eller gjøre som meg, kjøp ei diger variabelkammerpresse som ingen vil ha, JD 590 gått 7000 baller til 50tusen, lag stooore grasballer som i kubikk inneholder over dobbelt av en standard, da får du under halvparten så mange baller å transportere, du sparer over 1/3del av plasten, det bli tross alt bare halvparten så mange baller å håndtere ved foring, i motsetning til å måtte kjøre inn 6 baller som rekker 3 dager, kan jeg nå kjøre inn 6 baller som rekker 7 dager!! Tenk så få kaldstarter på traktoren i forhold til før og all tid jeg sparer ved inntransport... du å du
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...