Jump to content

Italiensk raigras - forverdi?

Guest

Recommended Posts

Jeg driver en gård som ligger slik til at flerårig raigras fungerer godt, og er relativt varig. Jeg tar tre slåtter før jeg beiter med sau og ungdyr fra tidlig september og utover. Jeg ender støtt med for mye grovfor og i minste laget med gode kulturbeiter, og ønsker å beite mer på innmarka. Derfor lurer jeg på om jeg skal så til med italiensk raigras, da dette skal være superstoff. Er det noe å hente her på tilvekst og avling i forhold til at de går på engelsk raigras (i kombinasjon med hvitkløver)? Jeg har lett og lett, men finner ingen med gode forsøk eller foranalyser som gir meg gode svar. Noen som kan hjelpe?

Guest Beitebruker_1
Jeg driver en gård som ligger slik til at flerårig raigras fungerer godt, og er relativt varig. Jeg tar tre slåtter før jeg beiter med sau og ungdyr fra tidlig september og utover. Jeg ender støtt med for mye grovfor og i minste laget med gode kulturbeiter, og ønsker å beite mer på innmarka. Derfor lurer jeg på om jeg skal så til med italiensk raigras, da dette skal være superstoff. Er det noe å hente her på tilvekst og avling i forhold til at de går på engelsk raigras (i kombinasjon med hvitkløver)? Jeg har lett og lett, men finner ingen med gode forsøk eller foranalyser som gir meg gode svar. Noen som kan hjelpe?

• 3 months later...
Guest Beitebruker_1
Tar opp igjen denne da jeg ikke fikk respons sist. Noen som kjenner forskillen i forverdi på italiensk og engelske sorter raigras?

Guest Anonym

Vet ikkje eksakt forverdien på det men meiner det er minst på

høyde med engelsk raigras. Men husk italiensk raigras er ettårig.

t kan i milde vintre få en brukbar førsteslått tidlig men så blir det

fryktelig glissent.

Guest pap_1

På de beiteprøvene som jeg har på ettårig raigras (italiensk/westervolsk) så går det fra 6,5-9kg ferskt gras pr Fe.

Da har graset en tørrstoffprosent på 12-15% og en PBV på 95-125 g/kg TS.Det ser ut som at det holder seg godt utover høsten helt fram til vekstslutt når det gjelder energiinnhold.

I tillegg har det 0,9-1,0 FEm/kg TS slik at det er på linje med kraftfor når det gjelder energiinnhold.

Engelsk raigras vet jeg ikke men du bør snakke med en foringsrådgiver i Tine og forhøre deg om beiteprøver som er tatt ut og lagt inn i Tine Optifor som er ett forplanleggingssystem som er brukt av melkeprodusenter.Det skal være rart at det ikke skal finnes beiteprøver på engelsk raigras.

Guest Beitebruker_1

Takker alle for svar.

Jeg har forsøkt landbruksrådgivinga, men fikk ikke så fornuftige svar der. Litt synd, da de jeg bruker pleier å være godt oppdatert.

PAP: Jeg skal prøve Tine. God ide. Jeg har ellers funnet forverdiene på engelsk raigras, og de er rundt de tallene som du viser til (en del forsøk viser over 1, men det er vel ekstremtilfeller). Engelsk holder forholdsvis lenge på høsten det også, men man må avslutte gjødslinga tidlig for å hjelpe enga med innvintringa.

Da drar jeg slutningen at forverdien er tilnærma lik frem til senhøsten, men da holder italiensk stand litt lenger.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...