Gå til innhold

mais med enkle midler..


Gjest

Anbefalte innlegg

vi snakker litt om mais i trøndelag også. kann jeg dyrke og høste mais med den redskapen jeg har fra før. tume kombimaskin til såing og serigstad forhøster til høsting.?? ca 10 daa til og bynde med. og hva slags lagring er mest fornuftig.????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
vi snakker litt om mais i trøndelag også. kann jeg dyrke og høste mais med den redskapen jeg har fra før. tume kombimaskin til såing og serigstad forhøster til høsting.?? ca 10 daa til og bynde med. og hva slags lagring er mest fornuftig.????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur nok mais krever spesialutstyr om du skal få full utnytting av planten. Mais vert sådd med forholdvis stor radavstand, slik at ein vanleg såmaskin vil så altfor tett dersom du ikkje kan blenda av ein del av labbane. Väderstad har laga nokon små frø boksar til å setja oppi frøkassen på rapid maskinen slik at avstanden vert rektig. Mais korna er jo forholdsvis store og.

Den viktigaste næringa i maisen er stivelsen som er inni mais korna, og for at kua skal kunna nytta denne må korna knusast før ensilering. På snittarar vert dette løyst ved at alt plantematerialet må, etter hakking, gå mellom to tromlar som roterar med ulik hastighet og veldig lite mellomrom, kalla \&quot\;corn cracker\&quot\;. Trur ikkje serigstad haustaren har noko sjangs på mais planten i det heile, til det er planten altfor stor og grov.

Mais skal lagrast som vanleg gras ensilasje, i plansilo/stakk, eller ein tårnsilo med fylltømar.

 

Men maisen er nok eit eneståande fôrmiddel, så det vert stas den dagen klimaet her tillet utstrakt dyrikng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei. Har prøvd mais en 2-3 år. Markstakk. Har konkludert med at utstyret ikke er det viktige her, men vekstsesongen/området dyrkinga foregår. Første år sådde vi med en helt vanlig tume hkl 3000 avblenda til 37.5 cm radavstand. Sprøyta med mcpa. Høstinga foregikk med ryddesag!!!!! og JF ES 2500. Kua var rimelig på styr etter å få servert dette fôret. År 2: Sådd med tume hkl. Spøyta med mcpa/basagran. Høsta med Kemper 1 raders maishøster. Ensileringskvalitet: Helt topp. Ku\; ikke interessert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
takk for gode svar. en sambygding av meg sa att serigstad og orkel gp 1200 går fint, da er jo dette et bra alternativ til markstakk da jeg synes det blir for mye rot og søl med det, og rundballer fungerer fint i forhåndteringa mi.. men det var rart att kua ikke likkte snitta mais da.. merkelig....??????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dyrket mais i 8 mil sør for Trondheim i fjor. Plantene ble gj.snittlig 2.10 høye. Dette ble førsøkt høstet både med slåmaskin og Orkel Splittvogn. Slåmaskin kuttet vi raskt ut da det ble alt for mye spill på bakken. Orkelvogna fungerte greit, men det har vært en stor fordel med sidemontert høster. Neste år blir det mest sannsynlig dobbeltkutter og GP 1200-presse.

 

Lagret massen i markstakk i år, null problemer med ensilering, men håndteringen i ettertid ble for tungvint, derfor prøver vi rundball neste år.

 

Kyrne spiste fôret godt, etter en tilvenningsperiode. Her snakker vi utslag på melkeytelse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du kan nok dyrke mais mange steder i Norge, men skal det bli et bra for kreves en viss mengde døgngrader.Hvis ikke produserer du egentlig bare cellulose, og det er vel ikke bra kufor? Derfor er det bare helt sør i norge du kan ha en noenlunde årsikker produksjon av mais. I tillegg er jo dette med å knuse maisen viktig....ellers går maisen hel gjennom ku magen. Tviler du får knust det godt nok med slaghauster. Er det noen som har tatt forprøver av maisen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maskin_1

Hei.

 

Vet det ble gjort forsøk med mais på Skjetlein VGS (landbruksskole)

for noen år siden, og kanskje fremdeles. Var ikke selv med på dette, men det er jo mulig å ta kontakt med driftsleder Torgrim Daling, å høre hvordan dette gikk.

Dette ble gjort like utenfor Trondheim, Klett/Leinstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

har hatt mais i 6 år på jæren med blanda erfaring

har sådd med og uten plastlegging store utfordringer ved plantevern pga har ikkje gokjende midler i norge bør gjødsles med startgjødsel i striper under såing helst en gjødsel type med lettløyseleg fossfor f eks 11.23

har snitta maisen med maisbord m corncrakker har hatt forprøver nede i 18% ts 4%stivelse og oppe i 40%ts 28% stivelse normalt vil eg sei det er 20-30%ts 18- 20% stivelse heilt på grensa at det er bryet vert men kyrne elsker det og melker av det men erter er vel eit like bra alternativ..

 

prøvde å ta opp mais med serigstad silotømmer det var fiasko rørsystemet fyllte seg med belegg etter kort tid (200rør)

er det nokon som har erfaring med mais og røyal tks fylltømmer(320rør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anonym

hei . lurte litt på dette med radavstand på mais .. skal det være tettitett med frø langsmed eller skal det være en viss avstand den veien også . om dere forstår ? hvor mange kg frø pr daa?

hvor kjøper dere maisfrø ? tenkte prøve meg på ca 10 daa i år .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

det skal ver ca 8000 -10.000 frø per dekar

ideell avstand frå plante til plante er 5-8 cm

frøa kan bestillas hos felleskjøpet der du normalt kjøper gressfrø..

en fantastisk fasinerende plante...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Kanskje kuene ikke ville spise maisen fordi de var sprøytet med noe som var :

* Irriterende

* Helseskadelig

* Miljøskadelig

* Farlig ved svelging.

* Irriterer øynene.

* Kan gi allergi ved hudkontakt.

* Giftig for vannlevende organismer.

* Kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet.

* Kan forårsake grunnvannsforurensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mais skal vel stå i rader? og frøet skal vel helst godt ned i jorda? så spre det på nytter lite vil jeg tro....

 

Men så for hånd er sikkert mulig, men 10 mål kan ta en stund. (8000-10000 frø * 10 er jo litt å stappe i jorda for hånd...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At maisen normalt står på geledd har vel si årsak i tekniske ting med tanke på så- og hausteutstyr? Skal ein bruke forhaustar kan vel plantane stå meir hulter til bulter, berre dei står passeleg tett?

 

Og om ein drar over med fingerharv kjem jo frøet nedi eit stykke?

 

Berre samanliknar med måten eg har sådd korn til grøntfor på.

Men om det er samanliknbart veit eg jo ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...