Gå til innhold

Beltepresse/variabelpresse


Gjest

Anbefalte innlegg

Nogen som har erfaring med beltepresse/variabel presse til gras? kor tørt bør det vere før det går greit? vedlikehaldsbehov i forhold vanleg graspresse? Og kor store baller takler forskjelige pakkemaskiner, ser at dei angir ofte 1000-1500 kg, men kor stor diameter klarer dei på ballane? må jo kunne spare ein del plast visst det er gode forhold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nogen som har erfaring med beltepresse/variabel presse til gras? kor tørt bør det vere før det går greit? vedlikehaldsbehov i forhold vanleg graspresse? Og kor store baller takler forskjelige pakkemaskiner, ser at dei angir ofte 1000-1500 kg, men kor stor diameter klarer dei på ballane? må jo kunne spare ein del plast visst det er gode forhold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt variabelkammer kun til gras i mange år. Hadde tidligere ei gammel new holland, denne kunne grunnet spiler i metall og ikkje belte kjøre i all slags vær, alldri problem. Denne ble mett av dager og erstattet med ei John Deere, denne er mye bedre å bruke, har flere valgmuligheter og bedre kontrollboks for justeringer og div.. Denne presser også hardere og er mye større variasjon i størrelse på ballen. Det er cm. mål som hele tiden viser aktuell størrelse på ballen. Har tidligere skrytt uhemmet av denne da jeg har kjørt i regn og kort gras, ingen problem (vanlig engfrøblanding etc spire surfor). Jeg justerer alltid størrelsen på ballen etter hvor tørt graset er, pleier å ligge på ca 155cm i diameter. Da får du i teorien ca 60 % mer i hver balle regnet i volum. I praksis får du dobbelt så mye gras siden dette blir presset så godt fra starten! Ved veldig vått gras passer det med 140-145cm, eller blir det altfor tungt for videre håndtering. Da ligger ballen på ca 12-1300kg. Bruker McHale slepepakker, hadde tidligere kverneland men dette ble for veigt... Muligens den nye pakkeren til Underhaug/tks??? funker, den ser veldig god ut.(kommer ikke på hvem som har laget denne i farten)

MEN så kjøpte jeg ny slåmaskin, og da ble det et fæla styr!! Fikk ikke ballen til å trille rundt inne i pressa, den mater inn graset helt til picupen blir full, åsså må du ut å dra! Skjønte ingenting for graset var både langt og tørt. Har etter mye om eg men kommet fram til at det er så små marginer på forsjellige slåmaskiner, og hvordan graset blir lagt, og det er heller ikke sikkert at pressa oppfører seg likt fra dag til dag. Har derfor konkludert med følgende: Ved bruk av samlerive går det bra- men har også sluttet helt med å bruke denne pressa på raigras! En løsning kan også være å kutte ut kuttinga, hvis den begynne å kødde.

Tror nok du må regne litt mer vedlikehold enn ei fastkammerpresse. Det er fullt av smørefrie lagre, relativt billige, og himla enkle å bytte, men det går som regel alltid ett eller annet lager. Jeg har derfor alltid ett av hver liggende hjemme/i pressa. dersom du slipper å bruke denne i regnvær, og at den absolutt aldri står ute går det bittelitt bedre. hehe.

Du sparer veldig mye plast, ca 40%. et annet moment er all håndtering du sparer. Halvparten så mange baller å kjøre sammen, og å kjøre inn for å fore......

Kjøpte ei fastkammerpresse i sommer da variabelkammerpressa begynte å kødde mye(ikke ville trille ballen rundt-tetta seg) Savnet ble for stort så begynte å forske med forskjellige ting for å få brukt variabelkammerpressa igjen.... Ville på det sterkeste anbefalt å kjøpt så ny presse at du får drop-floor. Da sparer du deg selv for mye slit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1

Har ei Claas 280 til salgs.

Denne har jeg ikke brukt i år,da jeg har kjøpt ei\&quot\;midi\&quot\; presse(1*1m).

Jeg brukte variopressa til å produsere 1meters baller med høyensilage.

Har drevet med pressing i 20 år,men har aldri hatt hardere baller,enn med denne pressa,men mine kunder vil ha mindre baller.

Pressa er utrolig effektiv,da jeg også har pressa baller på maks diameter.Hvis interesse,runeav@online.no,90077420.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei John Deere 580 som vi presser ensilasje og høy med. Kjører med en MF 375. Kan være litt prakk i starten hvis graset er klumpete i strengen. Da er det bare å trekke inn knivene og kjøre igang på lavt turtall. Knivene er bare å kjøre ut igjen under pressing. Men ellers er den god til å lage kjempeharde baller. Vi fortørker graset en del med vender. Har prøvd den på regnvåt gras, men det er ikke å anbefale. Enkel å skru på og lav egenvekt, ca 1900 kg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kos er kapasiteten i forhold til vanleg presse då? Kor tort bør de være før det er optimalt/ går utan for mykje heft då? Er det stor forskjell på kva type presse det er?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp en john deere 582 med 8-10000baller på telleren ,rått grass max dia1,27m da får du baller på ca 1,30,-1,33.halv høy max 1,35-1,40 .halm opp til max avhengig av lengda på henger.da har du ei presse som går og går.den har også reversering på rotor såom du kjører tett så går det greit åfå rensket den.har kjørt pressa mi ca5000 baller av ymse slag.det er sjøføren det kommer an på,kjøreteknikken må tilpasses forholdene.jd 800 seien bør unngåes takler rått gras dårlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i hva sistemann skriver, mye avhenger av sjåfør, men etter å ha kjørt mi presse i 6 år og fått en grei rutine så blir plutselig ingenting som det pleier.... Bare ved å bytte slåmaskin.. Så må du liksom \&quot\;lære\&quot\; pressa å kjenne på ny.. Men mine erfaringer i ballediameter kan godt økes 5-10cm både vått, fuktig og tørt gras.

Ser trådstarter spør etter effektivitet. Har i år brukt pressa etter samlerive og da pressa 30 daa på 50 min en dag jeg hadde det travelt. Så hvis du vil kan du alltids kjøre på, men dersom du kjører litt roligere får den nok litt bedre tid å bearbeide graset på, og litt mer velskapte baller. Men for all del, disse var også helt greie.. Vil nok si at kapasiteten ikke er dårligere enn med fastkammerpresse, men har jo folk i nabolaget som med like presser som varierer fra 15-40 baller i timen og sånn vil det nok være med ei variabelkammerpresse også. Kommer an på kjørestilen din, og hvordan du vil ha ballene. Jeg har aldri hatt noen særlig større problem med fuktig gras enn tørt, er som regel det samme å styre med, men kort gras liker pressa dårligere, blir alltid litt ekstra dill da, åsså blir det liggende endel rundt rullene da..

Hvordan er erfaringene fra andre ved bruk på raigras??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...