Gå til innhold

Kjøpe brukt rundballepresse


Gjest

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å kjøpe ei nyare presse enn den me har, da den ikkje er av det mest solide, sjøl om den ikkje har gått så mange ballar. Pressar kun eige mark, 100-200 ballar og i alt slags terreng så pressa må vere låg/ muligheit til å halde igjen ballen med luka når ein opnar. Har til no sett på Orkel 1250, men nokon tipsa om Claas 255 og. Vil ha ei presse som er kurrant å skru på når ting skjer, vil heller skru ofte og kort, enn sjeldan og lenge om de skjønnar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på å kjøpe ei nyare presse enn den me har, da den ikkje er av det mest solide, sjøl om den ikkje har gått så mange ballar. Pressar kun eige mark, 100-200 ballar og i alt slags terreng så pressa må vere låg/ muligheit til å halde igjen ballen med luka når ein opnar. Har til no sett på Orkel 1250, men nokon tipsa om Claas 255 og. Vil ha ei presse som er kurrant å skru på når ting skjer, vil heller skru ofte og kort, enn sjeldan og lenge om de skjønnar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Då vil eg anbefale ei brukt Orkel 1250 presse.. Dei er solide og driftsikre. Det som trengst litt skruing er innmatinga og pickup. Men dersom du tek deg tid før slåtten og går over før du startar, so kan du som regel kjøre heile året utan stopp til ditt bruk.

Kammeret med ruller og lager er eit ikkje tema på desse pressene. Det berre går, so lenge sentralsmøringa virka..

 

Har sjølv ei 1250, snart 20000 balla, og det er innmatinga og pickup so treng litt pleie før start.. So berre rusla den gjennom sesongen. Enkelte år rundt 2500 balla uten nevneverdi stopp...

Og treng du dele, so e dei lette å få tak i , og rimelege...

 

Kansje litt annleis på Claasen, der dei bruka \&quot\;sykkellager\&quot\; på rullane.... \;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No vart det no 1-1, men siste var litt kort i talen. Er open for all slags merker og modellar, men må passe til dei få kriteria eg hadde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken

Hvilken presse har du nå? Og hva har du å dra presse med? Har Claas 46 sjøl. Den er grei nok, men gir kanskje ikke de hardeste ballene. Lager på valsene er noe små, dog noe større enn \&quot\;sykkellager\&quot\;. Vi har skifta noen, og det er ikke all verdens jobb når en først har gjort det en gang eller to. Er mulig å sette på smørbare lager, som forhåpentligvis går lengre.

Har ikke erfaring med Orkel sjøl, men har hørt de går en del tyngre enn andre pga glidelager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Honda_1

Interesant lesing, da jeg og er på jakt etter ei brukt presse.

Så en orkel gp 1250 på finn.no idag.

 

Min slagplan ved og kjøpe eldre presse:

vaske og smøre.

La den stå inne om vinteren, ikke drive leiekjøring med gammelt utstyr.

kjøpe den alene (ikke med naboen)

kjøpe en enkel og grei, pakker og ha på gamle traktoren.

 

Blir og presse hestefor til eget bruk, da forprisene har gått betraktlig opp i det siste og man har egen slåttemark.

Da kan man slå og presse når været er på sitt beste, og ikke vente på andre, (de har ikke tid, også har dem kjørt sundt og foret blir liggende osv.)

 

Jeg har ingen erfaring med pressing.

Og har noen spørsmål til dere:

Kan traktoren bli for stor på ei eldre presse? feks: orkel gp 1250

Har idag traktor på 155 hk+ powerboost etc.....

kan man få presser uten kutting? trenger ikke det på heste for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Kuttinga er ingen problem å bli kvitt om du skulle få ei presse med det. En kan bare fjerne knivene eller slippe dem ned. Om du kjører med vett tror jeg det går greit å bruke en litt stor traktor, men du får ikke samme signal i fra traktoren når det begynner å gå tungt så det er enda viktigere en ellers at du følger godt med på utstyret underveis.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...