Gå til innhold

Frontslåmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg en frontslåmaskin som skal gå i kombinasjon med en sentemontert slepemaskin. Og da lurer jeg på hvilket merke dere vil anbefale? Det er noe slett men og en del kupert terreng her i området. Traktoren som vil bli brukt til slåing er 200Hk så tror det skal være maskin nok. Er det spesielle ting jeg bør tenke på ved et valg av slåmaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1

Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg en frontslåmaskin som skal gå i kombinasjon med en sentemontert slepemaskin. Og da lurer jeg på hvilket merke dere vil anbefale? Det er noe slett men og en del kupert terreng her i området. Traktoren som vil bli brukt til slåing er 200Hk så tror det skal være maskin nok. Er det spesielle ting jeg bør tenke på ved et valg av slåmaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hei.

 

Har kjørt Kverneland 3632 FT på første året nå, og må si meg meget fornøyd med den. Har kjørt den i kombinasjon med 3punkt bak.Lite å følge med, enkelt å kjøre. Eneste problemet mitt har vært er skeiv vektfordeling.

 

Tilbake til frontmaskinen. Så synes jeg den var enkel å innstille, slår pent og følger terrenget godt, det hender jo du må justere den med løftet om det er mye kuler, men stein refleksjonen synes jeg fungerte godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Begynner etter tre år å ha samlet opp en del dekar med Pöttinger sin frontmaskin, og kan egentlig ikke få delt ut nok ros til den. Ikke noe trøbbel så langt, den slår pent og følger alle kuler og staup som en drøm. Et ekstra pluss er det smale tårnet, som gjør at man har god sikt - hvis man er heldig nok til å ha en lav nese på traktoren :)

 

Så da har du en stemme til Kverneland og en til Pöttinger så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en bred nok i tospann med en sleper, minimum bredde 3,10m. Så slepp du

helligdager spesielt i små svinger. Kjører Kuhn og det er vel det beste

på markede litt tung men med stor traktor går det bra. Flyter veldig fint justerer den med akkumulator/hydrolikk.

Lykke til men har du en sleper er det jo litt kjekt når begge er

samme merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Sigbjørn_1
Takk for tips så langt. Har fått tilbud på noen frontmaskiner, og det står mellom Kuhn og Kverneland. Har ett siste spørsmål før jeg tar og bestiller maskin. Hvor smal skår kan jeg få med en Kverneland 3632 og en Kuhn FC313F? Det er litt viktig for meg at jeg kan legge en smal skår (ca 0,5-0,7m) da jeg skal bruke belte på slepemaskinen hele tiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strander_1
Og jeg holder en knapp på Claas. Smak og behag som med alt annet, men jeg opplever Claas som en solid leverandør med solide produkter. Ta en titt på http://maskinkatalogen.no/redskap/grasutstyr/item/claas-disco.html hvis ikke valget allerede er tatt. Som på all annen redskap teller jo også nærhet og forholdet til forhandler/service/deler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest kjellp_1

Har slepeslåmaskin, men har veldig lyst på frontslåmaskin. Dette må jo berre fungere mykje betre når ein skal slå sideveis i bakkar? Då får ein jo all vekt på traktoren og slepp at maskina sig nedover pga tyngdekrafta = vanskeleg å unngå å måtte køyre forrige runde\'\'\'\'s streng.

 

I tillegg har ein jo slåmaskina foran seg og slepp å snu seg for å følge med.

 

kvifor er frontslåmaskiner mindre utbredt enn slep? og dersom ein skal ha ei 3 m frontmaskin, er det nok med 100 hk på traktoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

At frontmaskin ikke er \&quot\;standard valg\&quot\; tror jeg kommer av at front trepunkt og pto ikke er standard på traktor. Er mange som kunne tenkt seg frontmaskin, men ikke kan bytte traktor i samme slengen.

 

Tror 100 hk skal gå helt fint på en 3-metring kjellp. Ville nok satsa på et lodd i hekken om det er litt uggent terreng, øker både komfort og sikkerhet på vendeteigene, spesielt om det er sideskakt. Kjørte sjøl med 400 kg lodd bak på en JD 6830 når jeg slo med frontmaskina. Gjorde at det reiv mindre på vendeteigen, og jeg kunne kjøre med 4wd utkobla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er nok med 100hk for å kjøre med frontslåmaskin problemet med så liten traktor er heller vekta hvis det er bakkete. Du må nok henge på et godt lodd bakpå da men detR går jo fint. Grunnen til så få frontslåmaskiner er vel mangel på frontpto og lift.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1
har 1100 kg betonglodd, so akkurat det skulle gå bra, men manglar traktor med fronthydraulikk. Men akkurat det står høgast på lista ved kjøp av ny traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...