Gå til innhold

høstelinje


Gjest

Anbefalte innlegg

Er i den situasjon at den eksiterende høstlinja har tatt kvelden. når vi må kjøpe annet utstyr uansett lurer jeg på hva som er den billigste metoden.

Er det noen som har erfaring med å legge utesilo helt alene? blir foret kuttet tilfredsstillende i rundballepresser med over 20 kniver? Er "gamle" lessevogner totalt ubrukbare eller går det greit å legge med dem uten at fòret forringes(varme, feilgjæring). Blir vel mest sannsynlig alene i slåtten. Å entrepenør er ikke aktuelt da det ikke er noen her i området. Har forøvrig tre slåtter og ca250 mål. flatt landskap. Har en traktor med ca 100 hk greier denne å dra ei kombipresse? eks bio 23 kniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i den situasjon at den eksiterende høstlinja har tatt kvelden. når vi må kjøpe annet utstyr uansett lurer jeg på hva som er den billigste metoden.

Er det noen som har erfaring med å legge utesilo helt alene? blir foret kuttet tilfredsstillende i rundballepresser med over 20 kniver? Er \&quot\;gamle\&quot\; lessevogner totalt ubrukbare eller går det greit å legge med dem uten at fòret forringes(varme, feilgjæring). Blir vel mest sannsynlig alene i slåtten. Å entrepenør er ikke aktuelt da det ikke er noen her i området. Har forøvrig tre slåtter og ca250 mål. flatt landskap. Har en traktor med ca 100 hk greier denne å dra ei kombipresse? eks bio 23 kniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto i samme situasjon sjøl. Siloutstyret var ikkje utslitt(lessevogn og matebord),men vart heilt alene om siloslåtten. Så her falt valget på å kjøpe rundballpresse(singel) og leier pakking. Ballene blir pakka på jordet der dei dett ut av pressa,så kjøyrer eg dei ihop sjølv etter at pressinga er ferdig,m klype på laster`n,og rundballeløfter bak (Underhaug). Har aldri hatt så lettvint \&quot\;silolegging\&quot\; her før. Var gjort på noen få aftenstunder. Før så pågjekk detta i minst 2 uker.

Traktoren din drar fint den pressa du nevner. kjøyrer 100 hk 4syl MF på Claaspressa,og det er IKKJE no problem. Her er det meir kupert terreng,men ikkje direkte bratt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i akkurat samme situasjon som deg for noen år siden. Valget falt på brukt bio-presse. Har ikke angret en eneste dag. Slår ca 250 daa 2-3 slåtter. Arbeidet går greit unna selv om jeg er alene om jobben. Anbefaler å få tak i dobbel klype bak og enkel foran. Fikk tak i dobbelklype i vår og d er stor forskjell på effektiviteten på arbeidet. Samlinga er noe av det kjedeligste med hele jobben synes jeg men nå er d mye bedre... Selvfølgelig minuser med rundballer og men totalt sett så går jeg for det... Har du flatt terreng for d meste saå er 100hk nok til Bio`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundballing er en forholdsvis dyr metode, men er fleksibel med tanke på at det er enkelt å ta \&quot\; mellomslåtter\&quot\; uten å styre med av og på press ol. For deg som er alene er det vel det rette å satse på rundballer.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg er vel i utganspunktet \&quot\;silomann\&quot\;, men ser absolutt fordelene i ei rundballelinje. Når du sier du blir aleine i slåtten tror jeg nok at baller er det beste alternativet - i bunn og grunn er det vel den eneste reelle enmannslinja som finnes. Muligens sett bort i fra snittevogn / lessevogn og tårnsiloer med fylltømmer og en eller annen automatisk innmating, men det er mye som skal gå rundt der og.

 

Når det kommer til valg av presse tror jeg det er diskutert nok her, jeg er vel litt på den linja at de fleste av de store merkene leverer bra maskiner, så atter en gang blir det vel et spørsmål om forhandler. Du skal i alle fall ikke være bekymra for om traktoren din klarer det. Til \&quot\;husbruk\&quot\; fungerer 100 hk fint på ei presse, og i alle fall når det er nogen lunde flatt. I klassen \&quot\;marginal effekt\&quot\; på ei presse har jeg sjøl sett naboen kjøre med Valtra A75 og Bio, ikke gikk det fort, men det ble baller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baglern_1
Jeg er også alene med slåtten. Det ble tilat jeg kjøpte meg ei kombipresse i år. Det er enkelt å fore baller viss du bare ordner deg litt. Legger inn baller en gang i uka. Det er kanskje ikke billig å bruke baller, men det der ikke billig å leie flere folk og å holde flere traktorer heller. Gå for baller....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ha sett på royal jamnar i solen og, vis du har tårnsilo då\;) treng jo ikkje fylltømar utgåva då, er jo ein del dyrare da. vis ein skal kjøpe hausteline for rundballar blir jo det nokre kroner, so ein kan invistere i ein del utstyr til siloane før ein kjem opp i same pris, vis du har det fra før?? plansilo og finsnittar er jo eit alternativ og.

 

no er jo eg ein silomann då, da skal seiast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg slik at alle siloene har råtnet opp nede ved jorda. og det er ikke aktuelt å restaurere noen av dem da de er alt for små. er det noen som har lagt utesilo alene eller vet om noen som har gjort det å i såfall gikk det bra uten varmgang. kostnadene er vel det vel ikke så stor forskjell på egentlig da jeg er nødt til å anskaffe både tråkketraktor å snitter hvis det blir plansilo. hvor mange dager kan man ta ut for i gangen av en plansilo uten at det er fare for varmgang mellom hentingene? er egentlig en \&quot\;silomann\&quot\; jeg også å hadde jeg hatt tårnsiloer hadde ikke vært noe å spekulere på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 250 tonn i kvote, fylte opp 6 stk 5 meter siloer, gjekk lei dette!! møje arbeid i slåtten, møje arbeid å heisa dette mæ siloheis.

Begynte mæ utesilo, fekk kjempe fine silo, einaste problemet var: Lessa silo i ein halv meter gjørme..

Kvote i dag ca 600tonn, nesten alt silo blir lagret på ein stor betongplatting, 35* 50meter.

Der legger me 3 slåtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde første gang i sensommeren.

det går bra å legge ute silo,hvis du ikke åpner siloen før på høsten når det er større uttak av silofor med blokkskjerer.der er nåkk rundballer mer fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Vil tro at presse må bli det beste i ditt tilfelle. Ei kombipresse er veldig enkelt når en er alene. Selvsagt er det gunstigst hvis en kan fjerne ballene raskest mulig fra jordet men har en dårlig tid så kan en iallefall bare spytte de ut å så er fôret reddet. Skal en både høste og tråkke gresset så går tia fort.

Vi kjører kombipresse vicon balepack 14 kniver med en 125 hk Valtra. Dette går bra, men om gresset er tørt (det er tyngre da) og vi har samlet flere strenger sliter traktoren skikkelig hvis en fortsatt pakker balle og det begynner å bli fullt i kammeret. En kan selvfølgelig kjøre seinere og pakke ferdig før neste balle er klar men vil nok tro at en BIO vil være et bra valg for deg og dine 100 hk.

 

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...