Gå til innhold

Bommet på tilskudd i år tro? Ammeku


DuraAce

Anbefalte innlegg

Slakta ned besetningen min av Høylandsfekyr i oktober i fjor og har investert i ny rase med 20 drektige kviger, kun 5 kalvinger nå ved telledato 1 mars. Må vel regne med at ikke alle 20 leverer, men potensielt vil jeg ha 20 kalvinger pr. 1 oktober. Kom plutselig på at det er en nedre grense på 6 kyr før tillegget slår inn. Men gjelder det om man har fler på andre tellinga? Fikk litt angst for elendige utbetalinger til februar 2023...

Ifølge landbruksdirektoratet står følgende (uten at det gir noe svar på mitt spørsmål):

3. Husdyrtilskudd

Hovedregel – halv sats for antall dyr på hver telledato 

Foretaket får beregnet husdyrtilskudd for antallet dyr det hadde på telledato 1. mars og 1. oktober. I jordbruksavtalen oppgis satsene per dyr per år. Hovedregelen er at man i beregningen av husdyrtilskuddet benytter halv sats for antall dyr på hver av telledatoene. 

Endret av DuraAce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant svaret selv:

Tilskudd 1. mars – del 1 av søknaden  

Foretaket hadde 5 kyr, og har derfor for få kyr for å få beregnet driftstilskudd for spesialisert storfekjøttproduksjon i del 1 av søknaden.  

Så det betyr at jeg potensielt får halvparten av helårstilskuddet på resterende 15 kyr tilsvarende 7,5 årskyr forutsatt at alle leverer. Greit å vite om man skal starte med ammeku dette, helt avgjørende å ha tidlig kalving første året man driver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...