Gå til innhold

plast pakker firkantballer


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på å handle meg en plastpakker til store firkantballer.

 

Hvordan er bruktmarkedet på disse og hvilke merker finnes?

 

hvor mye må jeg regne med å gi for en brukt i god grei stand??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest simen_1

Lurer på å handle meg en plastpakker til store firkantballer.

 

Hvordan er bruktmarkedet på disse og hvilke merker finnes?

 

hvor mye må jeg regne med å gi for en brukt i god grei stand??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Hei! Driver med gras,og litt salg av hestefor. Vurderer å kjøpe pakkemaskin til små gammeldagse firkantballer. Noen som har noe erfaring med dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenn_7840_1
Jeg anbefaler et søk på &quot\;small bale wrapper&quot\; på Youtube. Der finner du mange forskjellige løsninger. Dermed får du noen produktnavn som du kan bruke i søk hos de forskjellige maskinhandlerene på nett. Jeg presser sjøl høy med ei JD 332A presse og har lurt på plastpakking for å få nytta ut 2. slåtten også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja har sett en del på YouTube ,mange fine maskiner der. Er vell bare mchale og tanco som har norske forhandlere. Surfa innom maskinbladet.dk,er større bruktmarked i Danmark i alle fall. Jeg er sikker på at ensilasje i småballer vil selge som hakka møkk! Mulig det må bli en danmarkstur!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenn_7840_1

Har du tenkt på håndtering av de ferdig pakka ballene? Man får jo ikke tak i snorene gjennom all plasten. Det har jo vært den store fordelen med høy i småball for hesteeiere at de bare kan komme med en biltilhenger og laste opp selv, og ikke minst laste av selv. For min egen del kjører jeg ballvogn bak JD'en og tar meg bryet å &quot\;svinge&quot\; ekvipasjen bortom faste avlastningssteder for videre lasting på tilhenger til låven. Jeg ser for meg mye kjøring med balleklype ettersom det garantert kommer til å bli hull i plasten i ballevogna.

 

Jeg ønsker meg egentlig en stasjonær løsning slik at ballene kan pakkes på stedet de skal lagres for minimum håndtering etter pakking. Noe slikt har jeg enda ikke funnet for små firkantballer. Skulle du komme over en slik løsning er jeg takknemlig for tips.

 

Mange her også som skulle ønske de hadde mange nok hester for rundball. Hestene ser ut til å velge ensilert for før de tar høyet, dersom de selv får velge. Store plastpakkede firkantballer er sjelden kost her, og entreprenørene pakker dem så store at en hesteeier uten egen traktor ikke har sjans til å håndtere dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenn_7840_1
He, he. Av og til skal man søke litt mer før man poster. Fant i alle fall en stasjonær pakker: McHale 995LM Small conventional Square/Mini Round Bale Wrapper. På en annen side ble det påpekt at ballene bør være 30+ kg for å holde seg på rullene. De som har innretning på oversiden av ballene klarer også lette baller, men er vesentlig dyrere. En nabo av meg forhandler McHale, skal ta en prat med ham hva en slik en vil koste, men det blir da ny og ikke brukt. Dersom jeg husker det skal jeg melde fra hva jeg kommer fram til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei, for et par år siden så vi også på dette, men konkluderte med at det ble for kostbart. Det finnes et spennende system fra Belgia som har en kombinert presse og pakker i en og samme maskin (Mener den er bygget over en Massey-presse). DA vi så på kostnaden så vi at kostnaden til plast ble meget høy pr ball og at selv med en høy pris pg kg. Ble det dårlig med avanse i produksjonen. Jeg er enig at mindre baller er spennende med tanke på håndtering i stall, men man nærmere seg et punkt for kostnad og pris ikke er forenlig med markedets betalingsvilje. Samtidig er det ikke noen distributør i Norge – så ved stans eller problemer må man greie seg selv. Er selvfølgelig mulig å få deler fra produsenten, men om du står der og graset er slått og presset så koster hver time mye….
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...