Gå til innhold

Avløser. Overtidsbetaling?


Anbefalte innlegg

Jobber cirka 1600t i året som fulltids avløser på en gård. Er mye mer timer om sommer enn vintertid. Men siden jeg ikke har 1950 t som er ett årsverk, får jeg ikke overtidsbetalt selv om jeg har mange måneder med "overtid". Hva mener dere? Skal jeg gå 12t dager uten ekstra betaling bare fordi jeg har dager med mindre timer om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er riktig. Når du jobber mindre enn 1 årsverk skal du ikke ha overtidsbetaling. 

Av samme grunn har de fleste kveldsåpne butikker deltidsansatte, nettopp for å unngå overtidsbetaling. 

Kan jeg spørre hvilken månedslønn/timelønn du er oppsatt med? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Som bonde og arbeidsgiver kalkulerer jeg ett årsverk til 226 dager à 7,5 tim = 1695 tim (fem ukers ferie).  Betaler tariff lønn etter tariffavtale (NHO/Fellesforbundet) = grunnlønn (med/uten agronomutd + motorkyndig traktorfører + år praksis) + tillegg for delt dag, helg, og overtid.  Gjennomsnittsberegner arbeidstida, slik at arbeidstid over 9 tim/dag er overtid.  Utføres overtidsarbeidet før kl 21 er det  +50% tillegg,  mellom 21- og 06-  er det + 100%. (Prøver å pålegge så lite overtid som mulig, bare i spesielle situasjoner det blir nødvendig).   Betaler også 12% feriepenger (ikke 10,5% som iflg Ferieloven)   (men:  riktig som det som beskrevet ovenfor - hvis du er ansatt i f eks 80% stilling og får jobbe opp til 100% får du ikke overtidstillegg for de siste 20%.  Dette heter da MERARBEIDE og lønnes som ordinær tid)

Endret av Sørstrand_1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager John-Deere, jeg svarte visst litt på siden av spørsmålet ditt.   Det du spør om faller inn under reglene om gjennomsnittsberegning av arbeidstid (se Arbeidsmiljøloven og www.fellesforbundet.no/globalassets/lonn-og-tariffsaker/tariffavtaler/mellomoppgjoret-2021/overenskomsten-for-jordbruk-og-gartneri-2020-2022.pdf)   I praksis kan arbeidsgiver flytte arbeidstid fra "rolige" tider til "travle" tider uten å måtte betale ekstra tillegg for dette.  Dette er jo fornuftig, da landbruket er ei sesongpreget næring.  MEN: denne mulighet begrenses oppad til max 1,5 tim pr dag/ en dag pr uke. Arbeidstid utover 9 tim/dag skal derfor godtgjøres som overtid. (egne regler for matpauser og kostgodtgj ifb overtid).  For å hindre at ordningen gir stor lønnsforskjell mellom måneder bør (skal?) slik skyving av arbeidstid mellom årstidene kombineres med fast månedslønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...