Du er her

yc_85_1s bilde
yc_85_1
Logget av
Innmeldt: 26.10.2008
transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

hei, lurer på tanker/erfaringer omkring valg av transmisjon på traktor som er meint å gå på veg vedlikehald (kant klipping/brøyting mm.) og transport? Er helst jd 6920 som er aktuelt.

mf1200_1s bilde
mf1200_1
Logget av
Innmeldt: 10.05.2009
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Litt seint men har akkurat tatt i bruk ny brukt NH tvt190 til erstatning for1200n nydligere traktor å jobbe med skal du leite lenge etter.
Kjørepedal som fungerer som en drøm,ellers en kompakt og lettvint
traktor å ha med å gjøre

Trønder_1s bilde
Trønder_1
Logget av
Innmeldt: 13.11.2008
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Hvorfor er dere så opphengte i å ha en 50km/h kasse.Gjennomsnittsfarten på brøyting med traktor Grusvei/fylkesvei/kommune vei ligger på 25-30 km/h,og noe høyere på asfaltvei.Når vi ser på diesel-forbruk på en 6-sylindra kontra 4-sylindra så ligger en 6-sylindra traktor som går på brøyting nesten på samma diesel-forbruk som en lastebil.Selv kjører jeg N-141 til brøyting og bruker langt mindre drivstoff iforhold til jeg skulle hatt en t-160.Tror folk,spesielt den yngere garde er mere opptatt av jo større jo bedre,men jeg har drevet i denne bransjen i over 20år har erfart det motsatte,selv føler jeg er meget konkurransedyktig iforhold til de andre.

yc_85_1s bilde
yc_85_1
Logget av
Innmeldt: 26.10.2008
transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

hei, lurer på tanker/erfaringer omkring valg av transmisjon på traktor som er meint å gå på veg vedlikehald (kant klipping/brøyting mm.) og transport? Er helst jd 6920 som er aktuelt.

Deerer_1s bilde
Deerer_1
Logget av
Innmeldt: 12.01.2009
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Ikke vurder annet enn autopower!

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Finns det annet enn trinnløs idag? Det er vel ihvertfall ingen som kjøper annet enn trinnløs idag?
Kjøp en 6900 autopower og du kommer til å bli fornøyd.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Vurder Valtra med turbinkløtsj da har du samme funksjon som trinnløs og du har spart ca 300 000,- i forhold til den dyre JD. At ingen kjøper annet enn trinnløs i dag vitner om at Rune har peiling ja... Har vel hørt at trinnløs står for va 10% av markede

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

jada..... 6900 er vel ikkje noke serlig å bli fornøyd med, ikkje trinnlaust heller, meiner vel 6930 du din smarting

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Når det gjeld trinnlaust trur eg det har mykje å sei ka traktor det gjeld. fendt vario er sikkert.

når det gjeld jd bør det vere 20 serien nyere enn 04 05 før du vuderer trinnlaust, 30 serien skal vist vere veldi bra. på dei eldre jd bør du ta auto quad med øko shift.,

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Tenk og på Valtra med trinnløs, skal vist vere meget bra, veldig lett og betjene og du kan og bruke gassbedal som kjørepedal. N serien med trinnløs hadde vert midt i blinken for det bruket du forespeiler. Kompakt traktor og ikke for stor, men med mye krefter.

kvegards bilde
kvegard
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Hei!

Til det arbeidet du beskriver er trinnløst som gjelder. Kantklipping: du kan justere hastigheten slik du føler og er ikke avhengig av hurtigir med èn fast hastighet. Det samme gjelder brøyting. Og i transport er det bare å gi gass, traktor og girkasse ordner resten.

Ville kjøpt meg en fint brukt 6930. Ulempen med mange av de, er at de er 40 km/h. De har ofte mye utstyr, men er vanskelig å selge pga 40 km/h. Men i kantklipping og brøyting er det skjeldent du trenger en 50 km/h. Det er litt verre med transport. Har byttet begge mine 20-serier i fordel for 30-serie og forskjellen er ganske stor. Liker 30-serien bedre, og girkassen er en god del bedre.

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Mente jo selvfølgelig 6920 da.
Turbincluch er og blir noe helt annet enn trinnløsgearkasse og kan overhodet ikke sammenlignes. Trinnløse kasser er diskutert i mange tråder her og jeg tror dette er fremtiden. 300.000 billigere er de heller ikke disse turbinkoblingene.
Valtra sin trinnløse kan nok bli bra den, men siden de første blir levert til Norge til høsten er det litt vanskelig å finne en brukt en nå.
Etter å ha kjørt mye trinnløst vet jeg ihvertfall at jeg aldri kommer til å kjøpe annet enn trinnløs i fremtiden. Men dette gjelder meg, vet at det fremdeles er de som heller ønsker å ha tunge gearstenger og det er dem om det.
Spørsmålsstiller foreslo 6920 og da snakker vi om en traktor som er noen år gammel. Som kv skriver kan en gjøre gode kjøp på en 30 serie om en går for en 40 Km.

Oddbjørn_1s bilde
Oddbjørn_1
Logget av
Innmeldt: 26.09.2008
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

KV mener at man sjelden trenger 50 km/t i klipping og brøyting. Det må da tvertimot være av de bransjene man virkelig trenger 50 km, siden det ofte blir lange transportstrekninger?

Apple_farmer_1s bilde
Apple_farmer_1
Logget av
Innmeldt: 09.11.2008
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Klart du må ha både trinnløs og 50 km kasse til dette bruket. Det blir sikkert endel transportetapper til og fra der jobben begynner hvis du ikke bor midt i et veikryss \;-) Det må da finnes noen pent brukte Fendt 716 til salgs.

kvegards bilde
kvegard
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Hvis dere har lange avstander, så kjører dere dit og tilbake. En gang, ikke vær dag? parkere vel traktoren nært der du holder på, og tar bilen dagen etter? Det gjør jeg når jeg presser med traktor. Diesel er det rå og få fylt flere plasser en hjemme på gården. Er dyrt å bruke traktor som transportmiddel til og fra arbeid vær dag. Men er man i dette yrket ønsker man seg selvfølgelig 50 km/h, men det ser ut som han er i oppstart fasen, og om man kan kjøpe en 6930 40 km/h til en omtrent samme pris som en 6920 med 50 km/h, er valget enkelt i mine øyner. En 6930.

yc_85_1s bilde
yc_85_1
Logget av
Innmeldt: 26.10.2008
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

takker for svar, blir nok ein 5o km kasse, men kjøpet er utsatt til neste vinter, men korleis er diesel forbruket på dei to transmisjonane, under transport går vel auto quad rimlegare? er denne å få med \&quot\;øko\&quot\; gir? 50 km på senka turtal?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Hei, du får dei med økoshift 40 km på redusert turtal, 5 min jobb så går den i 50

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

Det er vel berre på 20 serien med 40 km og økoshift at det går ann å få den til å gå 50km,viss det går på 30 serien så er eg meget interesert i å vite korleis det kan gjøres??

Bache_G_1s bilde
Bache_G_1
Logget av
Innmeldt: 29.09.2010
Re: transmisjon til bruk på veg vedlikehald?

skal du ha trinnløs bør du seriøst vurdere Case IH CVX/ new Holland TVT. disse har kjørepedal, som er å anbefale fremfor JD´s trinnløse, mye bedre å kjøre. dette finnes også på Fendt Vario utstyrt med TMS, samt MF 7400-serie