Gå til innhold

Spissplog


Gjest

Anbefalte innlegg

Har brøyting på en sæterveg,og brøyter i dag med fres.Lurer på om en spissplog kunne vært et alternativ når snøforholdene ligger til rette for dette.Traktoren som brukes er eldre og har bare 30 km.kasse,vil dette gå bra med tanke på fart og kasteevne på plog?Spissplog er mest aktuelt pga.at dette er billig utstyr og ganske smal,tanken er at det ikke trengs stort utstyr på ganske smal vei.Noen med erfaringer og synspunkter?Billig utstyr gir større overskudd til den som gjør jobben er mitt motto,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brøyting på en sæterveg,og brøyter i dag med fres.Lurer på om en spissplog kunne vært et alternativ når snøforholdene ligger til rette for dette.Traktoren som brukes er eldre og har bare 30 km.kasse,vil dette gå bra med tanke på fart og kasteevne på plog?Spissplog er mest aktuelt pga.at dette er billig utstyr og ganske smal,tanken er at det ikke trengs stort utstyr på ganske smal vei.Noen med erfaringer og synspunkter?Billig utstyr gir større overskudd til den som gjør jobben er mitt motto,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peugeot_1
Spissplogen fungerer bra dersom du får litt fart på den. Problemet blir når man får store snøfall med at du ikke får snøen langt nok over kanten. Du forteller ikkke hvor stor traktor du har eller om veien er bratt og med svinger. Har du laster så du kan løfte plogen i svinger etc er det en fordel.I alle fall må du regne med å måtte ta igjen veien med en fres av og til.En gammel Sørum kantfres ville vært midt i blinken og en slik kunne du sikkert fått tak i for en rimelig penge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spissplogen kan absolutt anbefales. På smalere veger som skogsbilveger o.l. så er en god spissplog helt suveren. Gamle lastebil-spissploger står det overalt, som du får relativt billig. Diagonalplog kan du bare glemme på en relativt liten traktor, og på en svingete veg er den helt ubrukbar siden du ikke blir kvitt snøen i venstresvinger. Med spissplog brøyter du vegen på kanskje halve tiden og 2/3 av dieselforbruket sammenlignet med fres. Men du har et poeng i det med hastighet og 30 km/t gearkasse. Plogen må ha relativt stor fart skal du bli kvitt snøen. 30 km/t er forsåvidt nok, men det spørs om du har hestekrefter nok til å holde hastigheten i motbakker. Kjører du for sakte så raser snøen inn i vegen igjen bak deg. Vegen blir da smalere og smalere, og kantene blir høyere og høyere. Spissplogen er også sein å brøyte vegkryss og parkeringsplasser med. På en veg med mye drevsnø så har fresen den fordelen at kantene ikke blir høye. Med plogen blir det verre og verre for hver gang. Så du må ha med deg fresen på traktoren allikevel og brruke den der det er behov. Den billigste og beste måten å feste spissplogen på en gammel traktor er skyvestang under, helt til trekkroken. Så støtter du plogen sideveis med kjettinger i traktorfronten. Dermed kan du løfte plogen med stropper i fronlasteren. Plogen kan bli litt slengete sideveis, men fordelen er at det er svært raskt å koble den av og på. Lager man et ordentlig plogfeste som på en lastebil i traktorfronten så er det stødig og fint, men ganske mye jobb. Jeg ville prøvd å få tak i en plog med skyvestanga på, ferdig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktoren som brukes er på 100 hk og veier ca 4 t. med laster.Fres vil være med på hver tur for bruk på snuplasser,kryss og evt.i svinger.Ettersom jeg forstår så vil 30km.kasse kunne være nok for å oppnå godt resultat med spissplog?

Anbefales det bruk av kjetting eller vil pigga landbruksdekk være godt nok?Har ingen problemer uten kjetting idag med fres.

Noen som vet om spissplog med skyveramme bak til trekk-krok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror 30 km/t er godt nok. 100 hk er absolutt minimum, men for all del: prøv. 40 km/t kasse er ikke så viktig, det skal ikke så fryktelige bakken til før du kommer under 30 km/t uansett. Jeg tror du bør skaffe deg lettkjettinger, for plogen går mye tyngre på framdrifta enn en fres. Jeg har piggede landbruksdekk på alle 4, men setter på lettkjetting når det blir mye snø. Gammeldagse grove kjettinger går mye tyngre enn lettkjetting, og er vonde å kjøre fort på. Det er delte meninger om det er nødvendig med kjetting, men jeg merker at det er mye lettere å presse kanten med plogen når du har kjettinger framme. Prøv med plog, du kommer trolig til å bli positivt overasket over hvor fort og lett det går. Men du må ha skikkelig såle i vegen først, jeg gjør alltid de første turene med 3-punktsmontert skjær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Har sjølv ein spissplog med skyveramme under traktoren og løft i lasteren. Det fungerar veldig fint, og viss du greier og holde ei fart på 30 km/t så skal dette holde. Det går i alle fall fint med meg, har ein traktor på berre 85 hk på brøytinga då og det holder i masse vis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Har en Valmet 615 som jeg kunne tenke meg å prøve en spissplog på .Kan noen gi meg et tips hvor jeg kan kjøpe en gamel spissplog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strander_1
Ingen formening om spissplogen. Men Valmet 615 er bra. Har selv kjørt 715 M i mange år. Fint å brøyte med converter !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg blir litt skeptisk når jeg hører kombinasjonen converter og spissplog. En Valmet 615 har vel ikke mer enn ca 75 hester. Og med converteren så er jeg redd den vil få problemer med å holde farten oppe i motbakkene. Derfor tviler jeg på om en 615M er den rette traktoren til spissplog, selv om converteren er finfin til brøyting med skjær hvor man kjører mye frem-tilbake.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant 615 M er fin å rydde snø med ,men den er sikkert ikke så bra å kjøre spissplog med for den slakker merkbart i motbakken.

Hvor stor fart må en ha på en gammel spissplog for i det hele tatt å kaste snøen over brøytekanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Koeps mener at ulike ploger kaster ulikt og det høres meget logisk ut.Kanskje du /dere har erfaring med hvilken typer traktor-ploger som kaster best i lav hastighet.

Takk til dere som har gitt meg mange gode erfaringsmessige tips for bruk av spissplog på traktor .Jeg har aldri brøyte med plog og traktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
Har en gammel Moelven spissplog som ble kjøpt for mange år siden. den er totalt ubrukelig, den har en fasong som to taksteiner og den får ikke løftet snøen. Må ha 100 hk på den for den kun presser snøen i mot brøytekanten. Litt rart å tenke på at den lagd for Majorer og slikt, den er forøvrig pensjonert til fordel for en freser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange gamle vegvesenploger er fra Ankerløkken på Hamar, og de fungerer bra.

Kaster tørr snø over kanten selv i hastigheter under 30 km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest nostalgisk_brøytemann_1
Noen som vet hvorfor det ikke brukes så mye spissplog lenger ,? jeg husker fra 60 tallet så var nesten bare spissplog å se ,selv i boliggater i kommeunene ,og hoved veier E-18 osv.Husker det var mange grønne mercedeser 1113 -1413 ,kommeunebiler som gjorde dette . Det var altid artig å se de bilene kom forbi her jeg bor og kastet snøen laaangt inn gården , bråkte mye og de bilene ,høyt turtal på de motorene,og mye rommling fra plogen. Men har hørt at det var noen stygge ulykker og med de plogene,de har jo ingen avfjæring på sliteståleplatene,så et høyt komlokk eller en dyp grøft tversi veien kunne var fatalt. noen som har gamle bilder fra den tida med mye spissplog brøyting?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Blei lei problemet med å få snøen ut av veien i helga, ca 50 cm brøytekanter for det meste og ca 1,5 i ei sjæring. fant da frem den gamle spissplogen fra vegvesenet med bredde 2,75 som vi brukt på den gammle lastebilen og satte den på en Ford 6610 på 80 hk og 2-hjulstrekk uten kjettinger. Valtran på 200 hk var syk.

 

Dette gikk som hakka møkk. var ikke noe problem å legge seg på kantene og kaste disse ut. får å få godt kast på plogen burde farta være over 25 km/t. da kasta den akkuratt over ca 1,50. gikk såpass lett at jeg var en tur i nabolaget og la ut veiene der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spissplogen er nok den som er i bruk der det er tøffe forhold med mye snø og fokkskavler. De hiver diagonalplogen rett av vegen da det bare er veggrepet som skaper motkraften til å holde plogen på plass. Den mangler \&quot\;landsida\&quot\;.Grunnen til at diagonalplogen er mere brukt er vel den at den hiver snøen ut mot vegkanten og ikke inn i den andre (motgående) kjørebanen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
En annen årsak til at spissplogen er lite brukt nå er at du kaster snø til venstre, på møtende trafikk, og dermed må stoppe hver gang du møter en bil. Pluss at det går for seint å brøyte veikryss og busslommer med den. Dessuten får den liten effektiv bredde på tilbaketuren. En 2,70 m bred spissplog har kanskje 1,7m bred høyreving, og da blir det bare ca 1,5m du kan bruke når du kjører tur-retur. En diagonalplog tar like bredt begge veger. Hvis du brøyter en offentlig veg med endel trafikk så rekker bilene å trå ned den snøen du har hivd over i motsatt kjørebane, kanskje det er blitt hardt før du kommer tilbake.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei.

Spissplog er bra sort. Men den er langt fra smal. Skal du ha en brøytebredde på 250 cm. blir den fort 320 på topp av vinger. Virker godt i 30 km i timen. Men klart kan du kjøre 40-50 kaster den jo høyere. Jeg bruker spissplog, og det er sjelden jeg bruker høyeste gir, selv om traktor har 40 kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...