Gå til innhold

Sisu 220 fres


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe totrinns fres, er det noen som har erfaringer med sisu sin rimeligste utgave?. Den skal brukes til oppkjørsel og parkeringsområde.Har frontlesser, kan det være en ide å kjøpe frontskjær?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe totrinns fres, er det noen som har erfaringer med sisu sin rimeligste utgave?. Den skal brukes til oppkjørsel og parkeringsområde.Har frontlesser, kan det være en ide å kjøpe frontskjær?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel samme fres som Fransgård sin 220 om jeg ikke tar feil. Kjøpte en slik i fjor vinter. Den er helt grei, veldig solid trepunktsoppheng, god tut med avrundet bakkant og lett å snu oppheng om man ønsker frontmontering. Er nok ikke like kraftig drivlinje som tilsvarende Westbjørn, Dalen eller Tokvam, men man får vel det man betaler for. Kunne hatt større skrue og utkastervifte. Hvilken traktor skal trekke den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok ikke mer krefter enn du trenger. Jeg har kjørt min på en 70 hester. Det går som ei kule i løssnø, men er det vått må du nok ned noen gir. Du har ikke vurdert en litt mindre fres da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsåvidt ikke det, det er mye våt snø og slaps som kommer ned på våre trakter(kystklima).får vell satse på et skjær da og en liten v-fres for å ta tørr snøen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt ein 220 bred totrinnsfres på ein 48hk traktor, og berre ein girer ned så går det greit det. Har også skjær, men synest som regel det er mykje bedre med fresen i tung snø enn skjæret. Køyrer som regel på 1-2 høg gir, men ved mykje tung snø hender det eg må ned på lav gir. Vil tru man merker forskjell på 48 hk og dine 55hk så eg hadde gått for totrinnsfresen. (hadde v fres før, men liker totrinnsfresen mykje bedre)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har noen prøvd sisu 220 i våt/kram snø? Del

gjerne deres erfaringer.

 

Vurderer sterkt denne hvis den er god på kram snø som det er en del av her. Jeg skal kun bruke den til privat bruk og er ikke på jakt etter noe altfor dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt en slik fres. Bruker den bare til brøyting av eget tun, gårdsplass, og tilkomstveier. Ble lei av skuffebrøyting. Fresen er helt grei til mitt bruk. Våt snø er ikke noe problem, og den kaster bra uansett så lenge man holder turtallet oppe. Har aldri opplevd at den ikke tar snøen, og her kan det være ganske varierende forhold. Hvor holdbar den er vet man jo ikke før etter noen år. Så var det var dette med prisen da. Vil påstå at dette er mye fres for pengene. Jeg har ikke utstyrt min med kantvinge, da jeg fikk opplyst at dette bare øker bredden med 5 cm. Da er den kun nyttig til å skjære brøytekanter, noe som er fint om du trenger det, men så mye mer arbeidsbredde får du ikke. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en slik til ditt bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Dette høres jo bra ut. Jeg har bare en billig v-fres som er ikke mer enn litt over 2 meter bred men det holder for min del. Problemet er kram snø, det tetter seg foran vifta og skyves framover. Prøvd å se litt rundt på nettet etter billigere ting å få tak i som fungerer. Westbjørn V fres bla, men også her ser jeg noen som skriver at det kan tette seg ved kram snø. Virker som det er 2 trinns som er mest sikker ved kram snø. Når det gjelder \&quot\;vanlig\&quot\; snø så fungerer jo den jeg har utmerket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
jeg ville heller kjøpt en lett v-plog enn totrinnsfres til en såpass liten traktor.... går jo litt krefter på å drive en totrinns-fres, og får du litt kram og våt snø i tillegg så går det mye saktere å frese enn å brøyte med skjær....går en del mer diesel også er min erfaring. kjørte en tilsvarende fres på en 85 hk mf for en 5-6 år siden, og det fungerte,men gikk mye fortere med en v-plog i lasteren. OG til alle skeptikere,lasteren tålte det.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode erfaringer, da ser det slik ut at torinnsfres går ann så lenge man klarer å holde turtallet oppe og ikke har fart.Ser at westbjørn har smalere totrinns, 1750 som krever 30 hk og 2050 som krever 40 hk, har ikke hørt på pris hos dem, men visst det går bra med sisu sin 220 tror jeg at jeg går for den, skal ha meg en prat med selger på mandag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...