Gå til innhold

Gravemaskin VS minigraver


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Jan_Helge_1

Hei!

Jeg har lenge lurt på hvorfor enkelte gravemaskiner går går som minigraver og ligger på 7-8 tonn, mens andre ikke.

Noen som kan gi meg et fornuftig svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har lenge lurt på hvorfor enkelte gravemaskiner går går som minigraver og ligger på 7-8 tonn, mens andre ikke.

Noen som kan gi meg et fornuftig svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1
Minigraver er vel bare ett kallenavn, og folk har vel forskjellige oppfatninger av hva som er minigraver. jeg for min del ser på maskiner under 5tonn som minigravere, men for en som jobber med 80 tonnere til daglig vil vel ha andre oppfatninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Helge_1
Jo, jeg er absolutt enig. Men jeg ser bare at mange av de litt \&quot\;mindre\&quot\; populære maskinene som jcb, bobcat, case osv. ofte går som minigraver :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er vanlig å kategorisere gravemaskiner som har svingbar bom opplagret i vertikal bolt (kingpin) i forkant av førerhytten som minigraver.

Dette er vanlig konfigurasjon for maskiner opp til ca 5t størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Helge_1

En annenting jeg har lurt litt på er om noen av disse \&quot\;minigraver\&quot\; JCB, Bobcat, CASE og Kubota har mindre ytelse, skuffer osv. enn \&quot\;gravemaskin\&quot\; Cat, hitachi, Kobelco, Komatsu og Volvo?

 

Kansje et tullete spørsmål, men men :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Helge_1
Så min konklusjon kan da bli at det er greit med en \&quot\;minigraver\&quot\;(Jcb, Bobcat, Case) på 7-8 tonn som gårdsgraver?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Alt under 30 tonn er minigraver er mest som tannpirker å regne! ..og det er bare et merke som er verdt å regne med nemlig: CATERPILLAR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Cat 340: Med den siste uttalelsen, at det er bare CAT som gjelder så erter du på deg minst 70% av graverførerne i Norge. Du får i hvertfall motbør fra de som kjørte japanske gravere på 90-tallet, da de var suverene på hydraulikken i forhold til CAT. Det var mye lettere å gjøre finarbeid i vegskråninger o.l med en japansk graver, og mange hevder at det er slik enda. CAT egnet seg stort sett til å stå i ei steinrøys og laste sprengstein, der de kunne stå og slurpe i seg diesel og vente på at tankbilen kom med påfyll om kvelden. Cat-tilhengerne sa at japanske maskiner hadde for svakt understell, og de hadde vel til dels rett. Men etter 8-10 000 timer så hadde man knapt hatt hydraulikkfeil på en japansk maskin, og totalt sett mye mindre ståtid på japaneren selv om man måtte bytte beltekjeder og ruller oftere enn på CAT. Mange i bransjen hevder at CATs gamle gode navn og rykte bare flyter på at de har bygget solide dozere og hjullastere. Men på dozere trenger man ikke bruke mer enn en hydraulikkfunksjon om gangen, og på hjullasterne til dels to funksjoner..... Men du mener jo at alt under 30 tonn er tannpirker, og at man skal grave drensgrøfter på jordet og drenere rundt boligkjellere med 40-tonns maskiner. Da er du vel av den typen som ikke kan reise 800 meter for å hente avisa med mindre farkost enn en Dodge-pickup med Cummins-sekser, chippet til mimimum 350 hester.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Veldig enig i Rune sin konklusjon om at grensen for minigraver går på 15kw da det er dette som er grensen for når maskinførerbevis kreves.

Selv ser jeg ikke på en 4,5 tonner som minigraver.

Ellers er svingbar bom ganske vanlig på 8 tonnere som importeres fra feks Storbritania.

Om du kjører en 1,5, 5, 8, 13, 21, 30, 50, 80 eller 100 tonner ser jeg ikke at grensen for hva som er minigraver bør være forskjellig

 

En moped er en moped uansett om en kjører 125 eller 1100 kubikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Tilbake til spørsmålet så finnes det vel ingen lovbestemt grense om hva som er stor eller liten graver omtrent som på lastebil. Men jeg er gjerne enig i Runes inndeling på over/ under maskinførerbevis-grensen.

Men på folkemunne er det vel minigraver hvis den transporteres på en bilhenger.

Min mening er at 8-tonneren er en overpriset maskintype. Den er populær fordi den lar seg transportere oppi en dumperhenger. Jeg synes, men det er hva jeg synes, og det er lov å mene noe annet.... At en 8-tonner blir litt for liten til mange jobber. Og da er det først og fremst rekkevidden det skorter på. Skal man f.eks. renske veggrøfter på små privatveger og slenge massen til skogs så blir rekkevidden litt for kort. Du får ikke massen langt nok vekk, ofte må du snu deg 180 grader og legge massen på andre sida av vegen og da blir det enda verre. Derfor kan man få en mere anvendelig maskin, og ofte billigere, ved å gå opp et par-tre-fire tonn i størrelse. På samme måte får man en forholdsvis billigere maskin ved å kjøpe en mindre maskin enn 8-tonneren, som da er lettere å komme til på trange steder med. Små maskiner med svingbar bom er mye lettere å grave langs med kanter og kjellervegger med, hvis det er mye av hensikten med å kjøpe maskinen. Men vær da klar over at maskiner med kongebolten foran maskinen, og dermed kortere bom, rekker mye grunnere og løfter ikke på langt nær så høyt. Det er omtrent håpløst å laste masse oppå en høy traktorhenger eller lastebil med en liten graver, du rekker muligens over kanten men du mister halvparten av det du har i skuffa......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Oddbjørn, kunne ikke vært mer enig med deg! Japanerne er verdensledende når det kommer til produksjon av anleggsmaskiner. Uttalelsene til \&quot\;Cat340\&quot\; sier bare litt om hvor mye peiling han har...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vil føye til at i mitt hode er en minigraver slike som en ofte kan leie hos de som selger gressklippere og minigraveren fraktes på bilhenger.

 

Kult at cat340 skriver slike spenstige innlegg. Det lager jo litt futt i forumet. Er vel kanskje litt ironi og fyring her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Har en 8 tonn beltemaskin. Har køyrt både 14 og 20 tonn maskin. Etter mi meining er 8 tonn veldig anvendeleg som gardsgravar. Har brukt den mange tusen timar, og kjem ikkje til å kvitte meg med den. Om det er minigraver eller ikkje trur eg kjem litt an på kva den som brukar maskina har mellom øyrene.

Ikkje for å vere skittviktig , men det har alltid mykje å seie korleis eit arbeid vert planlagt og utført.

Har prøvd ein 3,5 tonner, og trur at ein i mange høve vil vere godt hjelpa med ei slik også, til gardsgravar.

Ei gravemaskin er iallfall ein god hjelpar for meg, som eg ikkje ville unnvore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Enig i at 8 tonneren er riktig størrelse utifra de transportbehov du har.

Men det er jo som Rune og Oddbjørn nevner disse transportmulighetene som gjør 8 tonneren veldig dyr i forhold til graveytelse.

 

Til de behov du her nevner er jo ikke 8 tonneren mer enn den må være.

 

Byttet selv en 8 tonner med en 16 tonner i fjor, og det er ingen tvil i at den mye mer maskin for pengene. Så spørs det om disse argumenter kan forsvare høyere transportkostnader?

Er vel ingen tvil i at en 16 tonner lager bedre veier og hyttetomter enn en 8 tonner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Om hyttetomta eller veien blir bedre var vell ein dryg påstand. at det tar lengre tid med en mindre maskin er det ingen tvil om. Skal du ha en god vei kommer du ikkje utenom en dozer, den er overlegen til planering av vei. Til gårdsgraver er eg enig at du får mest for pengene i klassen 16 tonn +++ skal du dyrke er alt under 20tonn lite.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Nå skeier vi voldsomt ut fra det opprinnelige spørsmålet...... Men jeg er bare delvis enig med Billy The kid i at dozeren er det rette verktøyet for å lage veg. Det spørs nemlig på hvordan massen og terrenget er på stedet. Skal vegen bygges av massen som er på stedet, eller skal det kjøres dit store mengder bærelag fra et annet sted? Er det endel stor stein som ligger åpent i dagen så er det omtrent håpløst med bare bulldozer, jeg synes det er lettere å grave ned de store steinene med gravemaskin. Men da må også graveren være stor nok.... Fra 1950 og fram til først på 70-tallet ble alle skogsbilveger bygget med bulldozer. Det ser man tydelig når man kjører langs de vegene i dag. Vegen er forholdsvis godt planert men den ligger for lavt i terrenget. Mye stor stein ligger noen meter fra vegen, for den måtte de skyve dit for å bli kvitt den. Og det er store renner og sår i terrenget her og der langs vegen, der man fant finere masse som man skjøv ut i vegbanen med dozeren. Senere kom det større gravere på både 15 og 20 tonn. Da begynte man å bruke omtrent bare gravemaskin til skogsvegbygging. Da ble det mye bedre grøfter og stikkrenner, og steinen havnet dypt nedi vegbanen hvor den hører hjemme. Men gravemaskinbygde veger er liksom litt småkulete, det blir litt mere berg-og dalbane enn en dozerbygd veg.

Det ideelle er jo å ha både graver og dozer tilgjengelig, men det er som regel ikke bryet verdt å dra dit en dozer for noen hundre meter med veg. Dette er grunen til at bulldozeren ble mer og mer borte for 30 år siden. De gamle kara som var vant til å bruke KUN bulldozer ble borte de også, og Brøyt-generasjonen overtok.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

8 tonnere er populære maskiner derfor er det så høye priser på de.

Har selv en 8 tonner og er veldig fornøyd med den den ble kjøpt inn som gårdsgraver, men etterhvert ble det oppdrag utenfor gården.

Synes det er veldig kjekt og laste opp på egen dumperhenger og reise av gårde, uten og være avhengig av andre til og transportere. Man kjører vekk masse, henter pukk og sand selv.

Har selv gravd ut hustomta mi med 8 tonner.

Passer bra som gårdsgraver, til grøfte arbeid, laste talle og storsekker med gjødsel.

 

Oddbjørn nevnte bulldoser, de fleste 8 tonnere har skjær.

Jeg er helt avhengig av skjæret, bruker det når jeg bygger veger og skal fylle ut plasser.

8 tonnere har litt svakt understell, så sjekk dette ved evt. kjøp.

Og trenger man ikke rotortilt, er det greie priser.

Kjøp Cat, Hitachi, New holland kobelco i 8 tonns klassen, og dropp bomsvingen. Det er for minigravere.

Husk hurtigfeste (vendbart) og hyd pusseskuffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HJ_1
Angående bomsving, nå har jeg ikke sjekka dette mot fakta boka men bom opplagringa kommer en god del lenger frem med bomsving, så hvis det ikke monteres forskjellig bom på maskiner med og uten sving funksjon blir det litt lenger rekkevidde med sving. Har det på vår 8 tonner, funksjonen blir vel ikke mye brukt men synes den har god rekkevidde for sin maskinstørelse (Kobelco maskin)Et minus med sving er ekstra slite/smøre punkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan_Helge_1
Hva ville dere da valgt..., en nyere Neuson med lite timer, eller en eldre Cat med 10-11000 timer? Begge på ca 8-9 tonn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gått for Neuson med lite timer. Er nok stor fare med Caten at det etter hvert kan bli like mye skruing som graving.. Så er nok Neuson også sterkere, raskere og mer presis på hydraulikken, har aldri prøvd en selv, men vil nesten tro at det er slik.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ær itte rare arbe man får gjort med den masjina!

Skare bli no fart mår en minst ha en 25 tonner!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...