Gå til innhold

Fres til John Deere 2040


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kjøpt en John Deere 2040 1986 modell som har gått ca 7000 timer. Traktoren er skrudd opp til ca 80hk i følge selger.

Ser på snøfresere på finn.no, og etter å ha lest i dette forumet havner jeg nok på en Dalen elle Orkel fres.

 

Spørsmålet mitt er hvilken størrelse/merke jeg burde velge? Ønsker også en maks bredde på 220cm siden det er noe trangt og bratt der jeg skal rydde. Snøen er som regel kram.

 

Takker for alle svar og gode argumenter.

 

 

 

usminka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Jeg har en Orkel fres, og den er absolutt ikke å anbefale når det er nullføre.

 

Husker ikke nummeret på fresen min, men den er på ca 2 meter.

 

På klabbføre greier den ikke å få noe gjennom tuten. Helt flott når det er minus 5 eller lavere.

 

Gidder ikke bytte den ut pga at jeg kun har 600 meter vei (min egen) å brøyte, og der kjører jeg ut av veien med snøen/sørpa.

 

Til komersielt bruk anbefaler jeg absolutt ikke å kjøpe denne.....

 

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
nr og nav har heller ikke jeg på vår fres. men det er en ORKEL fres fra 80tallet. med den største vifta80cm og fasste innmatere. klabb og tetting er sjellden noe problem, og den kasster snøen gått. orkel fresene med 40cm viffte er ubrukbare, har prøvt denm en del å.. har frest en del parkering til hoppbakken her, og da freser vi snøen mot en side, blir tyngre og tyngre.. men fresen åverasker meg til stadighet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maskin_1

Heisann.

Jeg har en gammel Dalen 278 med kantskjær på en side. Den fresen overrasker stadig! God på all slags snø, kun når snøen er igjennomtrukket med vann (har en \&quot\;foss\&quot\; ved veien her som spruter på veien når det er mye vann) får den problemer, og drar snøen med seg, istedet for å få den igjennom. En runde med pussing og lakkering innvendig hadde kanskje hjulpet på dette (?)

Vanlig kramsnø går greit igjennom, selv om jeg bare har 40-45 hester å rutte med!

Brøytet nylig opp en hyttevei, der var det så mye snø at fresen bare såvidt var høy nok, men det gikk problemfritt! skulle gjerne hatt et halvgir lavere pga liten motorkraft, men den jobbet seg imponerende godt igjennom snøen!

 

Finnes mange av disse for salg også ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Dalen freser med to utkaståpninger, (sikkert 25-30 år gammel) og den fresen har enda ikke skuffet meg. Jeg vurderte en gang å kjøpe en maken Dalen-fres, men med en svingbar tut, og fikk heldigvis prøve den på min egen traktor. Det ble ingen handel....

Den med bare en tut går mye, mye tyngre, og det tetter seg i tuten ved nullføre. Jeg merker det på fresen min at den går så mye lettere med begge lukene oppe at du kan gire opp et helt gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører min Dalen-veteran på en 70-hester eller en 100-hester. Men uansett så gjør det minst et helt gir å åpne begge lukene. Skal du stort sett frese veger, og ikke mellom hus, så er to-lukersfresen absolutt å anbefale. Skal du frese mye i byggefelt o.l. så er det mye lettere å dirrigere snøen dit du kan bli kvitt den med en svinge-tut-fres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge til at veteranfresen min er modernisert med hydraulikksylindre på lukene så du åpner og stenger dem uten å åpne bakvinduet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei\;

har erfaring med Terra TR 210. Kan ikkje anbefale den fresen. Overgangen mellom viftehus og tut er slik utforma at fresen har lett for å gå tett. I tillegg er kasteevna svært dårleg. Mange hestekrefter kan ikkje kompensere for ein dårleg konstruert fres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...