Gå til innhold

Fres for 1000 o/min PTO


Gjest

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter hva som finnes av to-trinns slepefreser beregnet for 1000 o/min PTO.

Problemstilling er at jeg har en NH TS 115 med ca 130 Hk på PTO, men iflg instruksjonsboka så skal man ikke belaste PTO med mere enn 70 HK på 540 o/min. På 1000 o/min så kan man ta ut det ca. dobbelte (Samme momment dobbelt turtall. Jeg opplever nå at pto kløtsjen slurer hvis jeg laster mye på fresen. Har i dag en Trejon SB 2450

med påmontert isrive stål og er egentlig fornøyd med den. Særlig tuten er grei til å legge snøen i villastrøk osv. Er som sakt ute etter tips om en to-trinns slepefreser beregnet for 1000 o/min PTO eller et gear til å sette mellom traktor PTO og freser akseltapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåmann_1

Er på utkikk etter hva som finnes av to-trinns slepefreser beregnet for 1000 o/min PTO.

Problemstilling er at jeg har en NH TS 115 med ca 130 Hk på PTO, men iflg instruksjonsboka så skal man ikke belaste PTO med mere enn 70 HK på 540 o/min. På 1000 o/min så kan man ta ut det ca. dobbelte (Samme momment dobbelt turtall. Jeg opplever nå at pto kløtsjen slurer hvis jeg laster mye på fresen. Har i dag en Trejon SB 2450

med påmontert isrive stål og er egentlig fornøyd med den. Særlig tuten er grei til å legge snøen i villastrøk osv. Er som sakt ute etter tips om en to-trinns slepefreser beregnet for 1000 o/min PTO eller et gear til å sette mellom traktor PTO og freser akseltapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Du får tak i slike girbokser bl. a. hos GKN Uni-Cardan, Økonomideler, og Egil Engh &amp\; co. problemet er kanskje at de bygger endel, men er fresen din forholdsvis lav så kan det hende du faktisk får PTO akselen til å gå i rettere linje med å sette på en boks. Uansett så vil kraftoverføringsakselen holde mye lengre på 1000 o/min fordi du får bare halve momentet på den. Hvis de har bokser med flere utvekslinger å velge mellom så kanskje du skal vurdere om du kan få en utveksling så du kan senke motorturtallet noe og dermed spare diesel.

Men jeg ble litt skeptisk når du skriver at PTO kløtsjen slurer. Hvis du da mener en kobling på overføringsakselen så vil det hjelpe å kjøre på 1000 o/min. Men er det traktorens innvendige PTO kløtsj du mener så vil den ikke påvirkes av utvekslingen. Da vil den fortsatt slure om du bytter til 1000 o7min, så det må være en feil med oljetrykket eller lamellene. Kanskje begge deler.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Oddbjørn har peiling på det han snakker om, og det er noe å tenke på hvis det er \&quot\;før tappen\&quot\; traktoren slurer på PTOen.

 

Sjøl syntes jeg det kanskje var i meste laget med PTO-effekt på traktoren din, orginaleffekten er vel ikke noe særlig mer enn 105 hk, og bakstussen på en TS 115 er vel ikke av de grøvste i forhold til effekta heller. Er fullstendig klar over at TS 115 er en veldig lett traktor å ta opp effekta på, ligger masse uutnytta potensial i den motoren, men å øke effekta med så mange prosent kan fort by på litt trøbbel i etterkant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåmann_1

Hei folkens mye fornuft her...

Jeg har nettopp skiftet fra Ford 7610 til denne TS115 og Forden dro til brytebolten røk!

TS\'\'\'\'en kjøpe jeg brukt 2002 mod ca 5000t.

Og det er faktisk pto kløtsjen i gearboksen som slurer! Og jeg regner på følgende måte: 70Hk = ca 52kW Kløtsjen står på pto og tåler følgende momment: 52kW x 9550 / 540 = ca 920Nm.

Kløtsjen tåler altså 920Nm og vil da gi (ved å snu på regnestykke) 96.5kW ved 1000o/min. Ved å da geare dette ned tilbake til eks. 600 o/min vil dette gi 1536Nm på fresen og har da også senket motorturallet som det ble foreslått.

Utfordringen blir vel å finne gearboks som tåler 100kW og har samme dreieretning inn som ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåmann_1

Hei Rune

Årsaken til min konklusjon var at iflg inst. boka \&quot\;bør\&quot\; man begrense uttaket ved 540 o/min til 70 Hk, men skal man ta ut mer så må man benytte 1000 o/min. Jeg fikk også AK-M til å gå over traktoren og da ble den testet med dynamometer ved 1000 o/min.

Men jeg bør vel ta en prat med AK-M for å høre om de har noen tips.. Huff det lukter maskinforsikring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål effekten på pto\'\'\'\'en på traktoren, så merker du om pto\'\'\'\'en på slurer.Her kan du måle både i 540 O/min og 1000 O/min. Når det gjelder Effekten på pto\'\'\'\'en er ikke så høy med tanke på at det satt den samme pto clucth pakka i 8340. hvor dem fleste hadde rundt 125 hk orginalt på pto. Men den nærmer seg helt klart grensa til hva den tåler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...