Gå til innhold

Duun 215 Bråker fælt


Gjest

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg akkurat Duun 215 som gårdsfres, drømt om den lenge. Synes de der henglsede innmatervingene støyer no aldeles forferdelig så lurer hele tiden på om det skal være sånn. Spesielt når det er litt lite snø bråker det fæt, minner meg om en gammel bil med rådebank like før det kollapser....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg akkurat Duun 215 som gårdsfres, drømt om den lenge. Synes de der henglsede innmatervingene støyer no aldeles forferdelig så lurer hele tiden på om det skal være sånn. Spesielt når det er litt lite snø bråker det fæt, minner meg om en gammel bil med rådebank like før det kollapser....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være at det er noen form for foringer inni som er slitt/tørre eller at du mangler en vinge!! hvis de ikke er for lite turtall på den,trur ikke det skal være sånn lyd,men kun kjørt dalen med hengsla innmater vinga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fresen er kliss ny, smørt alle lagre og aksler flere ganger, Ser på vingene at de blir esktremt slitt/slått når jeg har begynt å bruke fresen. Innkjøring? Synes det er pussig, ringer AK i morgen for sikkerhets skyld.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det yterst på kantan vingan blir slitt så kan det virke som noe som subber borti!! klag skal ikke være sånn på nye fresen,har vert en del klager på duun sine produkter her på forumet!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ytterst på vingene, men ikke der problemet er, problemet(slitasjen er når vingene slår mot sperren når de er helt løst ut og motsatt når de er helt slått in og slår an mot akselen. Det er der jeg ser at det slites. Omdredining er vanlig 540 som det visstnok skal være, prøver å holde turtallet rimelig godt oppe når jeg kjører, men som sagt vedlig variablet med bråket i forhold til snø Mye snø så der det stille og rolig, lite til middels snø inn i fresen synes jeg det bråker fælt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
Har maken fres jeg og. Min holder også et svare leven, syns kanskje det er værst når jeg kjører i tettpakka føykesnø. Den er kun ett år gammel. Symptomene er mye likt som trådstarter beskriver. Trur vel ikke det skal være sånn. Skjønner ikke poenget med hengsla innmatervinger heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke vert bort denne fresn,men høres rart ut kan hende at dem bare er slik,veit fra dalen at de slamre og humper litt når du stopper eller slipper gassen heilt opp,ta fresen med til selger vis du kan,høres ikke heilt rett ut kan ødelegge lagrene/boltan vis det humper og slamrer for mye.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AK lurer foreløpig på om PTO-en er for lang og burde vært kappet. Naboen som kan mer enn meg sier den ser perfekt ut. Jeg ville tro vingene skulle være rolige og helt utslåtte når den går uten snø p.g.a. sentrifugalkraft men selv da høres det ut til at de slår att og fram. Ser på slitasjen på vingene også at de slår mot akselen når de slår seg opp og igjen. Det er vel åpenbart at disse slagene vil gi belastning på aksel og opplagring over tid? Ser på bilder av 230 fresen at festepunktet for vingene der er lenger ut og at rotasjonen derfor vil holde vingene mer utslått. Dette synes jeg var bekymringsfullt, det stod mellom Dalen 2014 og den Duun fresen og nå begynner jeg å lure altså...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
Det med PTO akselen er hvertfall ikke tilfelle hos meg. Kan ikke huske om den var slik i fjor. Skulle vært moro og hørt om andre med slike freser har de samme erfaringene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når traktoren går på tomgang så vil det ramle i fresen. Eller er den sån når du har PTO hastighet på 540? Du kan prøve å stramme skruene som holder innmatervingene det hjelper.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skramling når den går på 540 ja, målte akkurat vinkelen på PTO-akselen, den er 19 grader, godt inennfor maksimale 25 for kontinuerlig drift som står i håndboka for akselen. Min oppfatning pr. nå er at det er laget sånn som dette og at det vil bråke og banke, men at det ikke er noen god konstruksjon som vil banke i stykker opplagringen på sikt. Ikke hørt noe mer fra AK eller Duun.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har Duun 215. Min bråker også fælt. De er sånn.

 

Hengsla innmatingsvinger har den fordelen at akslingen alltid er avbalansert tross ugjevn slitasje på vingene. Dette avlaster lagerkomponenter etc.

 

Men ellers er det bare ulemper. De bråker fælt og går før eller siden i stykker.

Belastningen på sveisen som holder vingene på plass på akslingen blir for stor etter noen år med denne behandlingen.

Nok en gjennomtenkt løsning fra DUUN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym
Virker som både A-K og Duun ikke er de beste med support på problemredskaper...Finnes selvfølgelig unntak her og men.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...