Du er her

yexiter_1s bilde
yexiter_1
Logget av
Innmeldt: 12.09.2009
Dalen 2010 vs. Nokka 4251

Skal brøyte ca 3 -4 km vei på oppdrag, men er ikke sikker på hvilken fres som egner seg best. Det er Variert vinter, med snø sørpe finsnø føkensnø 1 meter snø regn

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dalen 2010 vs. Nokka 4251

noen som har erfaring med tokvam 255 ths? synes den ser kurant ut på en del punkter. nedbrekk på tut f.eks. Har dalen 2010 nå.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest

Dalen er kommet med en ny nedbrekkstut som brekker snøstrålen ennå mere ned:-)

Anonyms bilde
Anonym
Gjest

interresant.. fins det bilder av denne tuten? fant det ikke på hjemmesia til dalen.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest

ok. er lik den gamle men med en ekstra knekk ytterst. det er en tegning av den på dalen sin hjemmeside under snøfresdemo:-)

yexiter_1s bilde
yexiter_1
Logget av
Dalen 2010 vs. Nokka 4251

Skal brøyte ca 3 -4 km vei på oppdrag, men er ikke sikker på hvilken fres som egner seg best. Det er Variert vinter, med snø sørpe finsnø føkensnø 1 meter snø regn

dag_1s bilde
dag_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008

Vintrane her er mykje slik du beskriver, og dei erfaringane eg har gjort med forskjellige snøfresera, så er Dalen 2010 med stor open innmaterskrue den klart beste.

Har du vurdert den andre totrinnsfresen til Nokka, Nokka 4271? Den ser ut til å ha ganske lik innmaterskrue som Dalen 2010. Veit ikkje kva for ein fres som har best pris og er mest slitesterk, men hadde vore interessant å høyre om nokon har erfaring med Nokka 4271.

Er iallefall veldig fornøgd med med Dalen 2010 i forhold til 2 andre merker totrinnsfresera som eg har hatt tidlegare. Hadde V-fres før første totrinnsfres på 80-tallet, men det er dårleg alternativ med dei varierte forholda som er her.

Det er 30-års \&quot\;jubileum\&quot\; i år med brøyting med egen traktor for kommuna, så det har blitt nokre timer....

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008

Jeg skal være litt forsiktig her, men jeg har prøvd en Nokka 4271 en sesong.
Det skal sies at dette var den første utgaven men ble ombygd i løpet av sesongen.
Jeg vil tro at de nye er komplett ombygd i forhold til de første.
Denne fresen er en ren kopi av Dalen sin men jeg tror Nokka har bommet på noen punkt.

Ihvertfall, den fresen jeg brukte var fullstendig ubrukbar til annet enn ballast.
Kjørte jeg den på 540 først og den var tung å drive.
På tørr snø kastet den 5-10 meter og den gikk tett ofte. Var det mye snø kastet innmaterskruen bare snøen forover igjen og når du løftet fresen lå det en stor snødunge igjen.
Kram snø, fokksnø og sørpe var bare å glemme, den pakket tvert.

Så prøvde jeg å øke turtallet til 750 O/min og fikk bedre egenskaper men da var den forferdelig tungdrevet. Kjørte en 200 hester på den og den brukte hver eneste hest selv om det gikk sakte. Kastet vekk en del diesel på denne fresen.
Men da greide jeg å frese tørr snø greit. Kastet 10-15 meter og pakket ikke ofte.
Fungerte bra på fokksnø også, men kram snø og sørpe var en utfordring, ble en del turer ut for å stake opp. Dessuten er det ikke hel skrue på denne da gearkassen står på midten. Det førte til at på rette kramsnøtypen dro den bare snøen foran fresen i et stort flak.
En fordel med denne er at en greier å frese snøen rett fram mellom fres og traktor for å ta den med et stykke.
Sliteskjær kan ikke snues på disse da det er utskjæring for vifta.

Leverte denne tilbake og kjøpte en Nordtec ATP250.
Denne fresen har jeg omtrent ikke greid å pakke uansett forhold. Den har omtrent dobbel kastelengde, dobbel kapasitet og den bruker halvparten av effekten og i tillegg er den bare halvparten av prisen. Den har også vendbart tannskjær og skraper godt.

Men de nye fresene er kanskje annerledes? En stor del av problemet på Nokka var nok alt for stor avstand fra viftevinger til viftehus, sjekk dette før kjøp.

yexiter_1s bilde
yexiter_1
Logget av

Hei, og takk for gode svar. Det blir nok en Dalen 2010, Har hørt bare lovord om den, båder her i forumet og ellers, så jeg håper den gjør jobben sin