Gå til innhold

Topp pakning Volvo BM 430


elaats

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen her inne kan hjelpe meg med et par spørsmål.

Kjøpte en brukt Volvo BM 430 79 mod gått 3000 timer. Tidligere eier opplyste om at det var byttet topppakning for ca 100t siden. Fikk kjørt den hjem byttet all olje alle filter rundt hele traktoren. Kjøleveska var forferdelig, måtte flushe ut i flere omganger.  alt bra. Så skulle jeg kjøre 10min ned til en nabo og hente ei bakskuffe kobla på kjørte hjem igjen og 10 meter fra garasjen sto blårøyken og det spruta vann ut fra ånderøret og alle plasser. inn i garasjen igjen og begynne å plukke ned. vann i toppen og sylindererene.

 Har svært lite erfaring med å skru på traktor så håper noen som kan forklare hvorfor dette skjedde,  og stemmer det  at tidligere eier har bytta toppakning? Er det bare Shit happens eller er det noe jeg må utbedre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen må planslipes, om ikke det er gjort. Videre har vi hatt noen små sprekker i blokka fra skruene som går opp i toppen og mot sylinderforing, da hadde     Vi på ett eller Anna slags tetteguffe rundt skruen. Dette holdt i ca 10 år, da måtte reparasjonen det gjentaes 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det må være helt plant, dra over en rettholt, vinkel eller Anna rett metall og se om det er ujevnheter. Får meg ser det ut som det er hatt på tokomponent-metall eller Anna rart, og dette medfører  ujavnt underlag, da vil pakningen ryke. Det vi hadde på var ei helt    
tynn masse, (som jeg ikke husker hva heter). 1. toppen må være planslipt, blokka må være plan.

2 satt i skruene ned i blokka, hadde på noen dråper rundt skruene ved blokka, der det var sprekkdannelser. 3 på med pakning, 4 på med topp. 5 sett på mutterne og dra til toppen etter system. 

middelet minnet om locktite, men et annet produkt, åsså var den hvit

Får du ikke til dette, så tror jeg det er best å bytte blokka, finnes mange traktorer og treskere med samme motor.

kan sikkert også sveise blokka, men da tror jeg du må på motorverksted, og planslipe blokka, og kanskje bytte stempelforinger=billigere med ny/brukt blokk.

finnes billig på eBay 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...