Gå til innhold

Startproblem John Deere 2040


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en John Deere 2040 som ikke starter. Hadde den nylig inne og skiftet toppakning og litt småting, men starter likevel ikke. Vrir jeg om nøkkelen lyser det på dashbordet, men når jeg skal starte er det helt dødt. Ikke en lyd fra den. 

I tillegg er styringen til lasteapperatet helt hardt når jeg skal ta det opp eller ned. Rikker seg ikke en centimeter. 

 

Noen som kjenner til noen problem og evt. vet hva jeg kan sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan

De gamle John Deere traktorene startes ikke fra nøkkelen, men fra en egen vri-bryter som står i nærheten. Nøkkelen styrer kun det elektriske, kjøre lys og langlys, på noen modeller også parklys. Før du starter må du huske å dytte inn den røde knappen til diesel pumpen. Om denne ikke er i riktig posisjon vil startmotoren alikevel kunne gå, men traktoren vil ikke starte.

Det første du må gjøre er å forsikre deg om at batteriet er ladet og ikke er for gammelt og utslitt.

Om startmotoren ikke vil gå når du vrir på starter-bryteren, kan det være at det er feil med denne (mulig også med et rele, men jeg husker ikke om disse traktorene har det til startingen) Om det er feil med bryteren må denne byttes, eller du kan jukse litt. Da finner du releet på toppen av startmotoren, avisolerer endene på en liten ledningsbit og "tjuvkobler" mellom +12V fra batteriet (ikke fra jordings punktet) og den minste tilkoblingen på startmotor releet. (noen startmotorer har to små tilkoblinger, i såfall prøv på begge) Om startmotoren ikke går nå, men det kommer et klikk fra releet, er det nok startmotoren som er ødelagt, om det ikke kommer noe klikk fra releet, er det nok ødelagt. Men mål for sikkerhets skyld at du har 12V på koblingspunktet. Prøv evt. med helt nye batterier som du er 100% sikkert på er i orden, for det er lett å bli lurt av gamle batterier.

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må også stå i nøytral på begge girspakene for at det skal skje noe som helst. Det vil si at det sitter en bryter nedi ved girspakene. Denne kan ha tatt kvelden, slik at den tror traktoren står i gir.
Start med det billigste.
Mål og evt lad batteriene. Fungerer ikke det, prøver du å kortslutte starteren. Fungerer det da, er det sannsynligvis ikke bryteren ved girspakene.
Fungerer det ikke, ville jeg sett på den bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ildkul1

Vet selvsagt at den har en egen startbryter, men nøkkelen må og vris om for at den skal virke. 
Batteriene er ladet, og det var det første jeg sjekket. Den røde knappen til dieselpumpen: hva tenker du på da? Stoppknappen?

Startmotoren  ble skiftet for ca 1 år siden, og den er mulig å "tjuvkoble". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan

Om startmotoren starter når du tjuvkobler, men ikke når du vrir på startbryteren, kan problemet være startbryteren, eller giveren som indikerer posisjon til giret. Kan om mulig også være selve nøkkelbryteren som ikke gir strøm til startbryteren.

Hadde selv dette problemet med min 1140. Det ble løst på følgende måte: Monter en ny trykk, eller vri bryter inne i hytten. Kobl den til +12V på ene punktet og kobl den til startmotor releet på den andre enden. Da har du på en måte en enkel tjuvstarter.

Du kan så klart prøve å feilsøke, ved å måle startbryteren og giveren og følge ledningene og se at de ikke er skadet. Men det er nå en hel del demontering for å komme til og mye plunder.

Å ja det er vel stoppknapp den heter den røde der.. Takk for at du hadde navn til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...