Gå til innhold

Større hjul på john deer 2030, trenger litt hjelp!


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal ha nye dekk på 2030, og lurte på å sitte på litt større. Nå står det 9,5/9-24 framme og 16,9/14-30 bak. Kan eg sitte 320/70R24 fremme og 480/70R30 bak ? Eller blir det trøbbel med 4x4 ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du måtte finne på\; alle hjulene må forstørres/forminskes like mye, relativt sett, ellers vil det bli krøll med utvekslinga på firehjulstrekket. Ut i fra mine utregninger vil dekkdimensjonene du oppgir gi mindre rullediameter enn de gamle dekkene. Mulig jeg tar feil. De nye dekkene er i alle tilfeller atskillig bredere, og da må du trolig ha nye felger også. Pass i såfall på at innpress er korrekt, ellers kan du få problemer.

 

For øvrig gir endret rullediameter utslag på speedometer, og hvis man gir skikkelig på og øker rullediameteren mye vil alle girene bli mye &quot\;høyere&quot\; enn de skal være. Da kan man i ytterste konsekvens få problemer med å dra tungt, siden traktoren ikke lenger har laveste gir. Så kommer selvfølgelig åpenbare problemer med for store dekk som ikke passer under skjermene, ikke gir plass til kjetting eller hindrer fullt rattutslag.

 

Det tryggeste er uansett å bruke noe tilsvarende som det originale, men breiere lefser gjør seg på en slik traktor, særlig siden standarddekkene er nokså smale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på www.krfaksvaag.no og klikk inn på priskatalog så finner du omregningstabeller. 480/70 har samme rulleomkrets men du må gå på 300/70-24 for å få riktig forspinn, 320 blir litt for store.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...