Gå til innhold

New Holland TD5040


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en god allround-traktor som jeg kan benytte dels i skogen (ved) og dels til jordarbeid. Den må ha lasteapparat. Siden jeg må ha finansiering bør ikke traktoren være eldre enn 2007 modell med tanke på nedbetalingstid og mulighet for finansiering. Har satt et budsjett opp til 240 000,- eks mva. og det er ikke så mange traktorer som oppfyller disse kriteriene.

Har funnet en New Holland TD5040 som passer innenfor de kriteriene jeg har satt. Jeg finner derimot veldig lite informasjon om denne traktoren både her på forumet, og ellers på internett. Hadde jeg beherska tysk så ville jeg kunne funnet en del info på tyske sider.

Har pratet med en del kompiser som jobber / har jobbet i landbruket og de signalene jeg får er veldig variable. Helt fra: "Dette vil jeg på det sterkeste fraråde" til "Dette er greie traktorer", men ingen har vært overdrevent positivt til et eventuelt kjøp.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kva eg har forstått har TD traktorane hatt eit litt frynsete rykte (har dog null personleg erfaring med serien). Igjen, så vidt meg bekjent er TD ein litt "billigare" modell. Her på garden har vi ein NH T5060, veldig fornøgd med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen87

Takk for svar :)

Ja, har også forstått det slikt, men ser en del utenlandske forum skriver at dette skyldes:

1. Mindre elektronikk og "duppedingser"

2. Videreføring av gammel byggeskikk fra Fiat-traktorene? Bruk av gammel teknologi.

I utgangspunktet trenger vel ikke det å bety at det er traktorer som er mindre holdbare og mer feil? Klarer ikke å finne at det er noen vanlige feil på disse. Forløperen TD-90 hadde visst en del feil med dieselpumpa. Men blir selvfølgelig betenkt når det sies at TD-serien er en "økonomiutgave"..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Vi har en td5040 som hovedtraktor her på gården. Synes det er en trang og ubekvem traktor for lange arbeidsdager, spesielt i slåtten. Hytta er bygd på en enkel fiat, og spaker og betjening er kronglette plassert etter mitt skjønn. Rett og slett en enkel traktor.Overhode ingen luksus, men "sjølingen" ville nå ha den sånn... ;-) Har også en Fiat 70-90, som jeg heller foretrekker å bruke. 

Når det er sagt så har denne traktoren vært bunnsolid. Tålt forferdelig hard bruk. Alt fra silokjøring, til veitransport, til bruk i skogen og til steinkjøring. Overhode ikke vært noe som helst påkost annet enn ordinært serviceprogram. Den er også liten og snerten og kommer fram så og si over alt. 

Så er du klar over dette, men synes at den duger til ditt bruk, så må jeg nok slenge meg på å si at det er et greit kjøp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen87

Alltid greit å få tilbakemelding fra noen som har den faktiske traktoren :)

Jeg tror ikke den traktoren jeg kjøper i denne omgang kommer til å oppleve spesielt lange dager de første årene. Har ikke tenkt å slå selv, men kanskje benytte meg av leiekjørere. Blir vel først og fremst vår- og høstonn, men ser også for meg at dette er en traktor jeg kommer til å benytte en del i skogen.

Han som ville fraråde meg traktoren trakk også fram dette med betjening av spaker, og gir (men tror han siktet til en annen modell der man giret med knapper).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest ingen87

Endte til slutt på en Massey Ferguson 4445 (Valtra A85).. :)

Takk for alle tilbakemeldinger. FIkk kalde føtter for New Holland TD5040, i tillegg var det umulig å komme i kontakt med selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,veldig bra valg MF4445/A85 er lik bunnsolid kvalitet og drift-sikkerheit.

NH TD5040 har vel eit litt billig rykte ,dårlege bremsar osv.

Claas har ein svakheit med clutchfri-vendegiret,har høyrt om fleire som har måtte på verksted og kløyve/dele traktor pga dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...