Gå til innhold

MF 5465 Dyna-4 Perkins 6cyl 6.0L - Spake blinker og piper


Gjest

Anbefalte innlegg

Har hatt trøbbel med min 5465 den siste tiden. Det startet med tiltagende problemer, hvor traktoren stoppet og det ble piping og blinking på høyrehåndskonsollen (dyna-4 spaken?). Endelig sa den takk for seg og nå er det umulig å få traktoren i gir. Jeg har identifisert problemet til å gjelde Dyna-4-systemet. Feilmeldingen er kun relatert til høyrehåndskonsollen, så tror det må være her. Måten problemet viser seg på er at jeg starter den og setter den i gir, deretter flipper jeg powershift-spaken ved siden av rattet enten frem eller tilbake, så går det litt tid, så begynner høyrehåndskonsollen å pipe og blinke.

Dersom den står i førstegir når jeg flipper spaken på rattet så begynner førstegir å blinke oppfulgt med en høy lyd. Dersom den står i andre så begynner andregir å blinke, etc. Har kjøpt og lastet ned elektronisk versjon av serviceheftet for MF 5400-serien, og der har du et spesifikkt utvalg av problemer som er relatert til denne feilmeldingen:

  1. 1/2/3/4-serie magnetventiler (Range 1/2/3/4 solenoid valves - L52, L53, L54, L55)
  2. 1/2/3/4-serie posisjonssensorer ( Range 1/2/3/4 position sensor - L56, L57, L58, L59)
  3. Framover fartssensor (Theoretical forward speed sensor - TR2)
  4. Øyeblikkelig fartssensor (Intermediate speed sensor - TR25)

Hittil har jeg målt motstanden av alle 10 koblingspunktene ut fra Autotronic 5-enhetene (Transmission 1 og Transmission 2), og alle så vel som EN har vist seg å være innenfor normalområdet (Altså, punkt 1, 2 og 4 viser motstander som som forventet, henholdsvis ca. 10 Ohm, 10 Ohm og 450 Ohm). Framover fartssensor derimot, der er det ingen kontakt (motstand = uendelig).

Så over til spørsmålet mitt - har jeg funnet problemet, eller har jeg bare funnet en ubrukt kontakt på min modell? Jeg har lett og søkt på internett, og det er komplett umulig å finne ut om min traktormodell har denne "[Theoretical] Forward speed sensor" eller om jeg kun driver og måler på en åpen port.

Hvor kan jeg finne ut hvordan min Massey egentlig er koblet? Er servicemanualene SÅ generelle at man nesten må gjette?

 

Mvh Hx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Massey Ferguson

Eg hadde samme modell som du henlin, og der takka clutchbryteren for seg ved ca. 4000 timer. Hugsar ikkje akkurat symptomane som oppstod, men meiner traktoren stoppa og girlampene blinka. Ringde Eik, og verksmesteren kunne fortelja kva som var gale når eg forklarte feilmeldinga/blinkingane av lamper. Clutchbrytaren hadde dei på lager, den var enkel å byte, og ikkje kosta den stort heller. Lykke til med ditt problem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henlin

Jeg har lest flere plasser at clutchbryteren er et problem som oppstår etter en par tusen timer, så har hatt denne feilen i bakhodet hele tiden. Men basert på at feilmeldingen på høyrehåndskonsollen tilser 10 spesifikke problemer: 4x magnetventilfeiler og 6x sensorfeil konsentrerte jeg meg om det i denne omgang. Tror likevel at jeg skal sjekke den clutchbryteren.

Og sånn i tillegg, til han som lurte på om jeg hadde oppsøkt butikk: Eiksenteret begynte å feilsøke og forsøke, men skjønte fort at regninga kom til å bli alt for høy for meg nå. Derfor valgte jeg å lete opp og identifisere feilen selv. Om ikke annet blir jeg veldig mye bedre kjent med traktoren min, noe som gjør neste problem som måtte dukke opp mye enklere å løse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf-mekker

Da drar du til eik og kjøper siste versjon elektronisk bunnbryter til clutchpedal. Denne er billig og du får garantert bruk for den en dag. Husk at du får vite voltverdiene, slik at du får justert riktig inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Skal ta en kontroll av bottom-of-clutch switchen før Eik åpner nå tenker jeg. Jeg ser at diagrammet viser at den skal gi en lukket krets med 12V strømforsyning når den ikke er trykket inn - trykker man inn så brytes den. Dersom jeg ser en betydelig motstand - eller den ikke leder i det hele tatt - så bestiller jeg opp ny.

Vet at det har kommet "nye versjoner" av denne for å erstatte et tydeligvis "svakt ledd" fra denne tiden. Håper egentlig at jeg kan skifte med en oppdatert versjon med samme funksjonalitet, og at slipper å begynne å koble om de øvrige bryterne. Så at det var en versjon som var beregnet koblet sammen med potensiometeret eller hva det heter. Uansett, her er illustrasjon av koblingen:

 

traktor.thumb.png.b8424171080a35ce8380cc6f17923abd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henlin

Jupp, som mistenkt over her (og jeg mistenkte jo denne bryteren selv, helt fra starten) så var det Bottom-of-clutch-switchen. Testa den jo når jeg hadde montert av hele clutch-pedalen (tre muttere å skru av, veldig enkelt). Men den ga helt andre verdier når den stod montert på clutchen (i annen posisjon). Så nå er 4374044M1 montert, traktoren ser ut til å være frisk. :) Takk for hjelp/råd forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg oppdaget jo selvfølgelig at kløtsjpedalen ikke fungerer som den skal en stund etter å ha skiftet BoC-switchen. Når jeg trykker kløtsjpedalen helt inn så fortsetter traktoren å dra. Den registrerer altså ikke at kløtsjen er trykket helt inn. Noen som har en idé om hvordan jeg kan kalibrere denne? Jeg fant en beskrivelse for hvordan kløtsjen skal kalibreres dersom en av komponentene ble skiftet ut - men det er for Massey med hare/skilpadde-gir. Det har ikke min. 

 

kalibreringkloetsj.png.d41c70f372ab77ae09a589e1651cf04a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...