Du er her

Anonyms bilde
Gjest
Fendt 211

Noen som har erfaring med 200 vario?
Har f.eks en 211 løftekapasitet nok til å håndtere en 4skjærs vendeplog?

Sørheim_Service_1s bilde
Sørheim_Service_1
Logget av
Innmeldt: 17.02.2013
Re: Fendt 211

Hei. Eg kjøpte ein ny 211 i 2011. Den er ein suveren og lett traktor som er veldig lett å jobba med. Eg har hatt ein 4skj Kverneland ES80 plog på, men berre for å sette den inn. Løftekapasiteten var det ingen problem med, men den blir nok i minste/letteste laget om du tenker å pløye med den.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

Skal evt ha en 4 skjærs kverneland S150 på den.
Er litt skeptisk på om den løfter høyt nok ettersom den vender med &quot\;undervending&quot\;
Med laster og noenlunde brede dekk,tror jeg den drar den helt greit.
Føles den lat med kun 3syl å vario?
Har du laster på den?trima elr fendt laster?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

prøvde ein 211 med i-bio presse ein gong, og lat er det siste eg vil kalle den. 211 vario er ein kjekk liten faen eg har sakna kvar dag sidan eg prøvde den.

Sørheim_Service_1s bilde
Sørheim_Service_1
Logget av
Innmeldt: 17.02.2013
Re: Fendt 211

Den er langt frå lat. Er vel heller av dei sprekaste 110 hk traktorar. Før eg kjøpte 211 hadde eg ein MF 5455 som var oppskrudd til 119 hk på tappen. Den var sprek, men kune ikkje måla seg med 211 verken i transport eller med kraftuttaksarbeid. Eg kjørde 1.slåtten i fjord med i-bio på den. Det var ingen problem. Brukte 7.8 l/h i snitt på 3000 ball. Eg har orginal Fendt-lastar, men er ikkje heilt siker om eg hadde velt den i dag

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

Høres bra ut.Har du 540/65-34 elr evt 600/65-34?hvis det er plass til 600 da.
Synest det ser ut som at den har litt dårlig bakkeklaring bak med 540 ,så hadde vært fint med evt 600.Hadde også fått større løftehøyde bak ved vendig av plogen.
Hva er negativt ved fendt lasteren?bruker du den orginale kryss spaken,elr har du annen betjening av lasteren?
Oversikt ved lasterkjøring er vel en del dårligere en på 5455'en vil jeg tro?

Sørheim_Service_1s bilde
Sørheim_Service_1
Logget av
Innmeldt: 17.02.2013
Re: Fendt 211

Eg har 540-34, men du kan få den levert med 600-30. Blir trangt med 600-34 trur eg. Eg har delux sett på min slik at eg velger med ein bryter om den orginale krysspaken virker på lastaren eller bak. Dette fungere veldig bra men Fendtlastaren synes eg går litt langt fram. Dette gir jo god løftehøgde og så er lastaren veldig sterk. Det andre minuset med lastaren er at ein må velge Euro ELLER SMS. På Trima Får ein jo kombi. Det er heller ikkje lastardempar på Fendt lastaren, og vil du ha det må du montere sjølv. Det har eg gjort sjølv om eg har både hyttefjøring og fjørande framaksling. Men Fendtlastaren er kvalitet. Ingen tvil om det. Den er også veldig lett å kopla av og på traktoren. Du sitter litt lågt i 211, men blir nok vansklig å laga ein så kompakt traktor som er 250 høg (låg) og med god øvesikt øve lastaren. Der va MF'n eneståande.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

Sørheim Service: Har du montert lasterdemperen din i tverrøret på lasteren? Jeg skal sette demper på min og lurer på best mulig plassering. Har du konstant demping, eller bryter/stengekran? Har du vurdert kamera på lasteren? Jeg synes sikten ved kopling av redskap og pallegafler er for dårlig. Tenkte kanskje å prøve med kamera i knekken på ene lasterarmen. Tips mottas med takk!

Sørheim_Service_1s bilde
Sørheim_Service_1
Logget av
Innmeldt: 17.02.2013
Re: Fendt 211

Eg har montert demparen rett ved sida av der slangane går inn i lastararmen. Dvs ca 30-40 cm frå låsinga av lastaren og fram. Det er ein ventil mellom dei to akkumulatorflaskene som eg kan stenga viss eg ikkje vil ha demping, men eg må ut og gjer det manuelt. Eg har ikkje kamera men har tenkt på det same. Er spesiellt ved bruk av pallegaffel eg synes det kunne vore betre sikt, då eg brukar eurokopling og det er veldig lett å kople

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

Jeg har hørt om noen over på vestlandet som kjøpte BIO presse og en Fendt 200 til å drive denne. Eik måtte ta inn igjen Fendten fordi den ikke klarte å håndtere pressa.

Tror det er denne som er tilsalgs hos Eik i Førde nå.

ravi_1s bilde
ravi_1
Logget av
Innmeldt: 15.10.2012
Re: Fendt 211

jeg kikket på en 211 med trima-laster på dyrskun, og konkluderte veldig fort med at denne traktoren passer bedre med fendt-laster. Trimaen kommer høyt og nært hytta.
Nå kan sikkert det også ha fordeler i en del tilfeller. Det blir litt smak og behag. Frontruta kan ikke åpnes med trimaen på. Og med fendt-lasteren knuses ruta okke som hvis du skulle finne på å løfte opp med åpent vindu.. Det er laget &quot\;horn&quot\; som hindrer åpning når laster er påmontert.
Hvis vestlendingen ikke fikk til å bruke 211 på bio-pressa så må det være ukristelig bratt der hun/han kjørte. jeg kjenner en kar som startet sin rundballkarriere med ford 4610 2wd og claas rollant 44. Det gikk det og.
AA: skriv referat fra pløying med 4-skjærs S150-plog.
Denne testen er verdt å kikke på:
http://www.maskinbladet.dk/webtv/powergear-tre-cylindre-med-trinlos-tran...

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

Merkelig at i denne tråden skamroses Fendtlasteren som faktisk er en grønnlakkert Trac-Lift ,produsert av agrostroj-pelmirov i tsjekkia. Har tidligere på forumet lest enkelte gulp om de lasterne som monteres på billige tsjekkiske traktorer her...

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

Og hvem er det som har servert gulp om trac-lift lasterne her på forumet? Har du noe å utsette på den kanskje?

ravi_1s bilde
ravi_1
Logget av
Innmeldt: 15.10.2012
Re: Fendt 211

Sørheim: Hvordan gjør du det med kjettinger om vinteren?
Det må da være veldig lite klaring mot skjermene også med standard dekkdimensjon?

Sørheim_Service_1s bilde
Sørheim_Service_1
Logget av
Innmeldt: 17.02.2013
Re: Fendt 211

Eg har berre hatt på kjettingane framme og då har eg tatt av skjermane. Er ikkje sikker på korleis då går med kjettingane bak, men det er ikkje den største klaringa mellom dekket og skjermen ved stigtrinnet. Har Trygg sine &quot\;Blåmann&quot\; kjettingar og dei er forholdsvis smekre

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

Ble jeg gikk for en 312TMS istedet.Synest det ble mere til traktor en 211, den skal gå med 4skjærs vendeplog,3,6m frontmaskin,5m vaderstad harv osv.Sikkert godt med 211 også,men tamt å måtte ligge helt på grensa hele tiden for hva traktorn makter.

ravi_1s bilde
ravi_1
Logget av
Innmeldt: 15.10.2012
Re: Fendt 211

AA: Gratulerer! Det blir helt sikkert en bedre balanse mellom traktor og redskap med 312 enn med 211.
Har noen erfaring med 211 på f.eks catros / carrier, eller en svær harv?
Det virker jo som den drikker veldig lite når den går på rundballpressing med under 8 liter/ time i snittforbruk.
Er hyttefjæring og framakselfæring på denne traktoren bare dyrt snobberi, eller har det god funksjon?
Det er jo forholdsvis lite vandring på disse fjæringene sammenlignet med store traktorer...

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

gratulerer med ny traktor,må si denn 200 serien ser interesang ut å,ble litt fendt titting her nå. hvordan er det med vendegiret på 300 serien kan man trykke inn vendegirknappen der å slik de demonstrerer på filmen til 200 serien? regner med att 300 serien er enda dyrere....nå skjønner jeg ikke 100%dansk men synes tydlig de sier hytta er den samme på 200 å 300 serien-men det ser da ikke slikt ut?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

ravi:
Framakselfjæringa har en vandring på 80 mm. I kombinasjon med hyttefjæring gir den traktoren en komfort du ikke vil være uten om du først har prøvd. Den er absolutt ikke &quot\; dyrt snobberi&quot\; mener jeg. Når du først kjøper så dyr traktor bør du ihvertfall ikke spare på dette.

Anders ny her:
Det dansken mener i filmen er nok at hytta er lik betjeningsmessig. Det er vel kun den malplasserte håndgassen på 200 som er ulik. Vendegiret har hold funksjon på 300 også. Ellers er hytta romsligere på 300, og du har mer plass på gulvet.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

ok ja da er jeg enig 211!,har vært å titta på en 311vario nå hvordan virker holdfunktionen på den? den orange knappen virka fram bak men kunne ikke se det mulig å trykke den inn eller

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

Knappen går bare fram og bak. Den spretter tilbake til midtstilling når den slippes. Traktoren går da i den retningen du har valgt. Om du holder knappen i den ene retningen vil traktoren stå stille, og kjørepedalen får da funksjon som gasspedal til knappen slippes igjen. Greit når du vil ha ekstra turtall på lasteren for å løfte raskt opp før du tipper skuffa f eks.

ravi_1s bilde
ravi_1
Logget av
Innmeldt: 15.10.2012
Re: Fendt 211

Hvordan oppleves varmeapparatet?
Er det som med John deere SG2 der vifta satt i taket, med varmt hode og kalde bein som resultat?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

Fullbarka JD mann her, som lånte en Fendt 312 for en stund siden, må si jeg likte den godt. Så du har nok gjort et godt kjøp! Jeg og har egentlig aldri blitt kjent med varmeapparatet på Fendt...

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

Har prøvd en 211. TMS virker kjempefint. Ser det er mulighet for å slå av TMS. Er det behov for å kjøre uten TMS? I tilfelle når gjør dere det?

Når man kjører med TMS, så er kanskje også Variospaken unødvendig? Bruker bare den på rattet eller?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

er vel om du trenger konstant turtall eller pto hastighet du må skru tå dænna tms funktionen,da bruker du kjørespaken.

En ting jeg lurer på ...det er 2 gear på den,jeg har trykt på knappen men den gikk like fint i begge gearene hva er forskjellen der egentlig?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

På 211 er det ikke bryter for å veksle direkte mellom kjørespak og kjørepedal i TMS slik det er på de større. Vil du ha TMS funksjon ved bruk av spaken må du inn i menyen. Trykker du på TMS knappen kopler du ut TMS. Da får kjørepedalen funksjon som gasspedal, og spaken funker som en ren utvekslingsregulator. Brukes oftest ved behov for konstant turtall når du blir lei/trøtt av å holde foten på kjørepedalen hele dagen. Ved pressing bruker jeg ofte å kople ut TMS i stedet for å kople inn cruisekontrollen. Hastigheten holder seg da konstant som da du koplet ut TMS, og du kan ta foten av pedalen. Men hastigheten lar seg regulere med spaken. Bruker du cruiseknappen, må du ut av cruisemodus om du vil endre hastighet/stoppe. Til forhåndsinnstilt hastighet(er) derimot er cruiseknappen ypperlig.

I/II knappen under variospaken forandrer kjørepedalens virkeområde.Det er ikke to gear på den. Dette er bare innstilling av elektronikken. Trinn 1 kan stilles inn fra 0-5 til 0-43, mens trinn 2 alltid er 0-43. Jeg pleier å ha min innstilt på 0-20 i trinn 1. Da har du en pedal som er fintfølende nok på jordet og tunet i trinn 1, og mer ideel til vegtransport i trinn 2.

ravi_1s bilde
ravi_1
Logget av
Innmeldt: 15.10.2012
Re: Fendt 211

prøver igjen::
1Kommer det i stor nok grad varmluft fra varmeapparatet i taket ned til beina på 200en?
2 Har noen opplevd at det blir for lite startmoment i entrinns-variokasser (ved behov for å dra ekstremt tungt) sammenlignet med 400-serie og oppover der det er to trinn?
3 hvordan er kaldstartegenskapene?
4 Har fendt / Eiksenteret en fornuftig forklaring på hvorfor de ikke leverer lasterdemper på 3x65?
5 hvordan oppleves bakkeklaringen f.eks ved kjøring med tilhenger?
Det er jo ikke all verdens klaring under trekkroken.
Får parkeringslabben ofte kontakt med moder jord?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

@ravi:

1. Nei, men det er dyser i gulvet også.

2. Nei, skjønner ikke problemstillingen. Da spinner hjulene i såfall.

3. På et gjennomsnittsnivå for traktorer med common rail motor. Med motor og transmisjonsoljevarmer takler du det meste.

4. Nei.

5. For lav ved kjøring over store grasstrenger. Parkeringslabben på hengeren er ikke noe tema her. Den løftes opp \;-)

Var det noe mer du lurte på?

ravi_1s bilde
ravi_1
Logget av
Innmeldt: 15.10.2012
Re: Fendt 211

@211:
Det er vel sånn at varioen er mest hydraulisk på lave hastigheter , og så blir den mer og mer mekanisk ettersom hastigheten øker?
Og med bare en utveksling vil vel startmomentet være lavere enn på variokassene med to trinn?
Jeg har snakket med en yppersteprest i fendt-menigheten om dette, og han refererte dette som et argument for 400 og oppover-seriene.. Men jeg har aldri hørt klage fra ML75-brukere på at traktoren bare står å uler uten å komme løs altså...
Bare så det er sagt: Jeg er en true believer, men man må jo komme med kritiske spørsmål av og til...

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

@ravi:
Det er veldig bra med kritiske spørsmål ravi! Jeg er kritisk selv også, og det er flere ting med 211 som godt kunne vært mye bedre. Men totalt sett er jeg veldig godt fornøyd. Traktoren passer ypperlig til mitt bruk der det viktigste er allsidighet. Jeg kunne selvfølgelig klart meg med en traktor til 200 000 mindre, men slik er det med mange ting i livet. Man klarer seg godt uten dyr bil, dyr båt, dyr hytte, og dyrt hus også. Det handler om hva man prioriterer. Jeg synes den er verdt merprisen, andre synes det er fullstendig galskap å kjøpe en slik traktor. Det er helt greit for meg.

Når det gjelder virkningsgrad i transmisjonen så stemmer det at den er nesten helt hydraulisk ved lave hastigheter. Du har alikevel moment nok, jeg har aldri opplevd at den står og uler :-) Men på lavt turtall/tomgang har du for lite trykk i transmisjonen til tung drift. Det er dette Fendt kaller turboclutchfunksjon, etter samme prinsipp som de gamle med turbinkopling. Du har stop and go funksjon på bremsepedalen pga denne funksjonen. Du kan kople ut turboclutchfunksjonen om du vil. Da vil den oppføre seg som en traktor med konvensjonell transmisjon der motoren kan kveles om utvekslinga og belastningen er for høy i forhold til turtallet. Om du f. eks står i en bakke på tomgang holder transmisjonen traktoren i ro. Du gir litt gass, og det blir nok trykk til at du får framdrift. Slipper du gassen, står traktoren i ro igjen. Husk at alt dette er uten at du har TMS innkoplet. Med TMS vil du kunne gjøre det samme med kjørepedalen, og traktoren vil som kjent selv øke turtallet.

Et lite minus er at du ikke kan kombinere kjørepedal og styrebrems. Dette er aktuelt i bratt sidehelling med sidemontert slåmaskin. Har du venstre fot på styrebremsen mens du har høyre på kjørepedalen, prioriterer traktoren brems, og den stopper. Dette løser du ved å kople ut TMS.

Bare en liten innføring i ulike måter å kjøre på dette. Egentlig veldig enkelt, men man må tenke litt annerledes enn på en konvensjonell transmisjon. Den bør egentlig bare prøves i praktisk arbeid. Du får høre med ditt Eiksenter om å få en demotraktor i våronna.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Fendt 211

Har kjørt litt 311vario å får ikke den traktorn helt ut av hodet,vurdere en 300 serie neste gang,. leste litt i boka om traktorn til eieren å--det står forklart hvordan en kobler ut turbo cluhts fuktionen-hvilke arbeid er det gunstig i? jeg sjønte heller ikke det der med 1/2 knappen,men det er kansje følsomheten da som beskrevet her,det håper jeg å få prøvd ut tror den sto på 4 km på trinn 1 å 12 på trinn 2? da jeg fikk kjøre med den. var et symbol som sto på 14 å som jeg tror gikk o-til 30,hva var det forno?

Apple_farmer_1s bilde
Apple_farmer_1
Logget av
Innmeldt: 09.11.2008
Re: Fendt 211

1/2 knappen som du sier var antagelig cruise-controlen eller tempomat hvor du kan stille inn en framdriftshastighet akkurat som på bil. Du har da to forhåndsinnstillinger å velge mellom. Fint ved gjødselspredning, sprøyting o.l. hvor PTO skal gå på 540 og hastigheten varierer etter hvor mye du skal ha spredd pr. da. Jeg har ikke kjørt 311, men har hatt en 412 (ikke TMS) i noen år og der var det to trinn på transmisjonen, trinn 1 gikk fra 0-24? og trinn 2 fra 0-53. Vanligvis kjørte jeg bare på trinn 2, men til spesielt tungt arbeid som f.eks. pløying brukte jeg trinn 1. Noen kan sikkert forklare hva som skjer teknisk, men traktoren ville ikke gi seg så lett da. Var også mye tyngre å holde igjen på turboclutch-funksjonen med bremsepedalen. Du måtte tråkke skikkelig på bremsen for at den ikke skulle bevege seg framover. Man kan skifte mellom trinnene i fart bare ikke olja er for kald eller du har tung belastning/motorbrems. Det er lett å lære seg å kjøre Fendt, men hvis du får prøve en demotraktor noen dager er det fare på ferde, da blir du fort hekta \;-)

Doffxs bilde
Doffx
Logget av
Innmeldt: 07.02.2016
Ny liten fendt

Nå kommer det en etterfølger https://m.youtube.com/watch?v=ZGBGZJFVq5Y