Gå til innhold

Erfaringer med Valtra n163d å Case maxxum 130cvx


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd disse traktorene? vil gjerne vite hvilken en som er best med tanke på komfort? er fjæringen bra? støynivå? ser ut som om case har en stor å behagelig hytte i forhold til valtra? har mye vei kjøring nå uten framaksel å hytte fjæring å er rimelig lei av å hoppe opp å ned.. regner med at valtraen drar bedre i og med at det er 170hk i den. Har aldri hatt case, så hvordan er kvaliteten på de? har valtra fra før, å den har fungert meget bra, men vil ha trinnløs å fjæring nå.

Hilsen Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Går du fra en gammel traktor uten fjæring vil det meste nytt være mye bedre. Er jo veldig avhengig av hva man er vant til.

 

Har en N163V. Vedr. dieselforbruk tror ikke jeg det stemmer. Vi kjører også en JD6430 og har ikke inntrykk av at den bruker spesielt mindre.

 

Synes den er god å kjøre etter vei uten at jeg har så mye å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg er imponert over hvor mye eder og galle Rune klarer å få ut, ang. Valtra. Hvorfor???

Men han er stortsett alene om det.

Nok om det. Jeg leste også den testen, der var Valtra (ca. 200hk) minste og letteste traktor i gruppen.

Såvidt jeg husker ble det bare testet fjærdingen på traktorer etter veg, med en og samme tunge dumperhenger.

Nå har det seg slik at det her er snakk om annen traktor.

Jeg har ikke kjørt de to traktorer det her er snakk om, så jeg kan ikke uttale meg om komfort og støynivå. Men dette er to gode merker. Det du må tenke på, er forhandleren.

Ang. dieselforbruk er Kuhn en større maskin og har en helt annen stengel knekker (Crimper). Mye tyngre å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Jeg har ingen erfaring med 163, men vi har en 142 og kan i alle fall uttale meg i forhold til den.

Om ikke den trinnløse transmisjonen til Valtra har blitt betydelig bedre ville jeg ikke valgt den om jeg hadde hatt mye kjøring med tung henger. Den taper en del krefter mitt i hastighets området altså mellom ca24-30 km/t i gruppe D. Det gjør ingenting om sommeren når vi kjører rundt å slår for da ligger vi som regel over 30 men om vinteren med full strøvogn blir det et lite irritasjons moment. Skulle jeg kun kjørt med tung henger hadde jeg valgt Versu.

På pluss siden er det at den har en veldig god retardar (brems) i transmisjonen.

Hvorvidt Casen har en bedre transmisjon kan jeg ikke svare på da jeg bare har prøvd tom traktor for noen år siden, men jeg ville i alle fall testet begge to i din kjøring før jeg bestemte meg.

 

Forbruket vårt med to slåmaskiner (2x3m Claas) er på ca 15-16l/t, det er et snitt målt på pumpe ikke lest av på kjørekomputeren. Det blir da en del slåing, en del transport( lange avstander og små teiger) og noe tomgang mens vi legger ned deksler og ser over kniver. Reelt forbruk akkurat under slåingen er jo da selvfølgelig noe høyere. Men den nye motoren med Adblue bør jo bruke mindre diesel en den gamle vår uten.

 

Fjæringssystemet på vår N er hydraulisk, ikke luftfjæring som ble testet i testen av Valtra T som det ble referert til lenger oppe i tråden. Den fungerer greit men det er sikkert system som er bedre, jeg ville testet ut begge to.

 

Uansett lykke til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...