Gå til innhold

100 hk traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

skla kjøpe en (liten)traktor rundt 100hk da samboeren skal ta over gården. den skal brukes til ca 300/500 mål korn pluss 200/300 mål med grass.

4skjærs vendplog,slepeslodd 4 m, slepharv ca 4 meter. og slepesåmaskin

ca 100 timer brøyting i året. privat vei pluss 10-20 gårdsplasser.

ca 100 timer leiekjøring i året også. våronn/slått

pluss div laster oppgaver på gården. tømming av ku/hønsemøkk.

smidighet er viktig

den må kunne dra dumper henger med graver 5 og 8t.

den skal ha laster og helts fronthyd/pto

 

 

har sett på jd 5100r , 6230p, valtra a og n 90 serie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 4 skjærs vendeplog og stor slepeslodd tror jeg 5100r blir litt for lett. Har selv en 5720 og den klarer ikke og lette plogen,.Ville nok sett på en 6R/6M eller en liten Valtra n 111 eller lignende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tru du skulle vurdert ein valtra n93. Er noe tyngre kontra a93 som jo kan være en fordel både ved pløying og brøyting. Med det nye designet på panseret har du tilnærmet frisikt ved bruk av laster. Eller kanskje du skulle gått opp ett hakk til n103..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Med de redska og den bruken du skisserer tror jeg nok du er tjent med en &quot\;liten stortraktor&quot\;, type John Deere 6230 / 6330, Massey Ferguson 6455 eller lignende. En JD 5100R / 5820 eller New Holland T5000-serie blir nok helt i grenseland eller akkurat for veik.

 

Du får nok og nok timer i traktoren til å sette pris på elektroniske spoleventiler, fjæring i framaksel / hytte og hurtiggirsautomatikk - det tilvalga, i alle fall alle sammen, har du bare på de litt fysisk større utgavene.

 

Jeg skal ikke starte noen merkedebatt, alle merker som er på topp ti på registreringsstatistikken er bra traktorer med sine egne finurlige løsninger, både positive og negative. Jeg gjentar heller meg sjøl fra tidligere innlegg, kjøp av den forhandleren som yter mest for deg som kunde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en TL100A med laster som er noe oppstilt. Den drar 4-skjærs vendeplog veldig greit, også på litt tyngre jord og om det er litt bakker. Den er super til mitt bruk (korn og gårdsskog, noe transport som for det meste er lett) da jeg vil ha en jordbrukstraktor som ikke er for tung og avansert. Jeg har en 9t graver som jeg flytter med egen henger som veier 3 tonn. Det er ikke lovlig, men flytter stort sett bare i nærområdet og lite på hovedvei. Så vidt jeg vet kan du ha hengervekt som er max.1,5x traktorvekta og det må du kanskje tenke på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trur ikkje at det med 1,5 ganger vekta av traktoren nødvendigvis medfører riktigheit. Det som betyr noke er jo om tilhengeren/tralla har brems eller ikkje - og då evt ka slags brems.

 

Det står eit &quot\;skilt&quot\; på traktoren, der det er angitt kor mykje ein lovlig kan trekke, uten brems, med påløpsbrems, og med hydraulisk brems. På min JD 5720, meiner eg at det er ca. 30 tonn med hydraulisk brems. Men uten brems kan det godt være at det er 1,5 ganger traktorvekta. (Er ikkje i nærheita av traktoren, så får ikkje sjekka)..

 

Når det gjeld ka for ein traktor du skal kjøpe, så ville eg ha leita etter ein kandidat i det litt &quot\;lettare&quot\; segmentet - som MF 5455, JD 5100R, Fendt 200-serien, Valtra m.fl - traktorvekt rundt 4 tonn - då mtp. å unngå jordpakking.

 

Berre pass på at du får nok hydraulisk kapasitet. Sjølv om eg som regel sverger til grønne traktorer, så er eg ikkje overbevist om at hydraulikksystemet til 5100R er konkurransedyktig mot 5455 sitt system.

 

Mvh Olit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken Rune!

Skal freiste å setje meg inn i den ved høve! :-)

 

Til Jensb - skiltet står på ramma på traktoren min - ikkje på hytta.

 

Poenget mitt er i alle fall at traktorprodusenten sine begrensningar finn ein på den nevnte skiltplata, og dei må (bør) uansett ikkje overstigast.

 

Om norske myndigheiter har laga reglar som begrenser dette, så blir eg ikkje særlig overraska.. Men har dette noko med traktoren eller med vegstandarden å gjere? Eg kjenner kun til at det skal finnast akselvektbegrensingar for ulike vegstandarar, noko entrepenørar/lastebilsjåførar må hensynta. Men eg har ikkje satt meg inn i reglane kring dette (heller), og kordan ein kan sjå at ein vegstubb har den eine eller andre standarden.

 

Men for trådstartar, så vil eg tru at det som vil være mest avgjerande for valg av vektklasse på traktoren vil være at den er tung nok til å effektivt kunne trekke slådden rundt på jordet. Har han ei god tralle med ein del akslingar og hydraulisk brems til gravemaskina si, så trur eg han vel lovlig vil kunne trekke den med også dei lettare 100hk traktorane.

 

olit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen (forskrift om bruk av kjøretøy, §4-2, 4.ledd bokstav a) om at hengeren ikke kan være mer enn 1,5xtrekkvogna er en regel som gjelder for _alle_ kjøretøy (over 30km/t), også personbil-vogntog og lastebil-vogntog. Om det er en særnorsk regel, eller en EU/EØS-regel, er jeg usikker på. Formålet er vel at hengeren ikke så lett skal ta kontrollen og &quot\;overstyre&quot\; trekkvogna (&quot\;halen som logrer med hunden&quot\;), og det har sikkert også bakgrunn i behovet for vekt på drivhjul og fremkommelighet på vinterføre. (Men løfteboggi på lastebil, det er fy-fy, det...)

 

Den vekta som overføres fra hengeren til kroken på traktoren, eller svingskiva på semi-trekkeren, regnes imidlertid med som en del av trekkvognas vekt.

 

Og Rune\; denne regelen gjelder faktisk også ute på jordet, ref. 11. ledd i samme paragraf, som sier at leddene 6-9 (men altså ikke 4. ledd) kan fravikes utenfor offentlig vei &quot\;dersom kjøringen ellers er forsvarlig&quot\;. (at den ikke håndheves der er en annen sak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg, som svar på trådstarters spørsmål: En dumperhenger med 8t nyttelast (8 tonn graver) har vel en egenvekt på minst to tonn, som betyr en totalvekt på 10-11 tonn. Kanskje er det ønskelig med større henger\; 9-10 tonn nyttelast? Hvis vi tar i litt og sier 13 tonn totalvekt, og tre tonn overført til traktoren, så må traktoren veie minst(13-3) =10/1,5=6,6 tonn, inkludert de tre som kommer på kroken fra hengeren. Ikke noe problem med det, altså\; de fleste 100-hestinger veier vel i området 4,0-5,0 tonn, kanskje noen som er under 4, men neppe nede i 3,6. Det er jo uansett mulig å henge på ballast i form av frontvekter eller frontlaster.

 

Imidlertid er det et krav (samme forskrift og paragraf som nevnt i forrige innlegg, 6.ledd) om 7hk (eller 5,15kW) pr tonn vogntogvekt, det vil si at en 4-tonns traktor med 13 tonn henger trenger 17x7, eller ca 120 hester. En 100-hester kan lovlig trekke 100/7=ca 14 tonn inkludert sin egen vekt, eller ca. 10 tonn henger. 100 hester kan altså bli helt i grenseland for en tung dumperhenger med nyttelast til en 8-tonns graver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært hyggelig om du hadde rett angående 50km/t og hestekraft (kilowatt)-kravet, men det har du ikke. Jeg siterer fra forskriften:

( http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#4-2 )

 

&quot\;6. Motorvogn som er konstruert for fart over 30 km/t, må ikke brukes til å trekke tilhenger uten at motorvognen har en motorytelse på 5,15 kW ECE eller mer for hvert tonn aktuell totalvekt av vogntoget. For vogntog med aktuell totalvekt mer enn 40 tonn er det tilstrekkelig med 206 kW ECE. &quot\;

 

Altså, &quot\;fart over 30km/t&quot\;.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært interessant!! Takk Inge!:-)

 

Må som sagt fordjupe meg i dette regelverket forstår eg, og ikkje kun legge til grunn det som produsenten har angitt på traktoren.

 

olit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig deltok vi på en produktlansering for en ny traktorserie rundt 100 hk. Ifølge produsenten er målgruppa for disse traktorene husdyrbruk og kornprodusenter med inntil 800 dekar. Hvor mange norske bønder som passer til denne beskrivelsen vurderer en traktor på rett over fire tonn?

 

Dette sto i lederen i forrige blad. Noen som vet hvilke traktor merke/serie det er snakk om ??

En evig diskusjon er størrelse på traktoren i Norge. Jo større dess bedre sier de fleste :p

 

 

 

http://gardsdrift.no/Meninger/Leder/Smaatt-er-godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enorm etterspørsel etter traktorer under 100hk med laster. Derfor er prisen på de kunstig høy. Derfor får du igjen mye for de små traktorene når du skal selge de igjen. Dermed får du mindre verditap på de små traktorene.

dyrt ekstrautstyr får du ikke igjen for når du skal selge traktoren, med untak av laster.

De som absolutt skal ha stor traktor kan spare mye penger på å kjøpe brukt. de som vil ha en liten traktor kan unne seg noe nyere eller nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...