Gå til innhold

trimming av motorsag?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Har lest ein del på nette, stortsett i usa om trimming av sager, som foreksempel porting av lydpotter trimmpotter ++++ virke fristenes men er usikker på kor bra dette er for sjølve motoren og om dette vil redusere levetiden på saga?

 

Nåken som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

 

Har lest ein del på nette, stortsett i usa om trimming av sager, som foreksempel porting av lydpotter trimmpotter ++++ virke fristenes men er usikker på kor bra dette er for sjølve motoren og om dette vil redusere levetiden på saga?

 

Nåken som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold kjedet skarpt...! Hold det skarpt! Og, når du har fått det skarpt, les ifra starten igjen! :-) Ett skarpt kjede, og en riktig stilt forgasser er det som betyr mest for praktisk bruk....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet ikke noe problem, da dagens sager tåler mye mer effekt enn hva som er tatt ut .Det er først og fremst miljøkravene som setter en stopper. Det som er viktig er å holde saga ren, kjøre på skikkelig bensin, og ha en riktig justert forgasser. Dessuten har man noen praktiske utfordringer, avstemt eksos er svært vanskelig å lage og plassere, uten å ødelegge bruksegenskapene til saga

 

Se for eksempel på 80 cc crosser, her snakker vi 30+ hk med en gang, en motorsag med tilsvarende CC har rundt 7 hk. Så her har vi da 4 ganger så stor effekt på samme volumet. Men levetiden er selvfølgelig begrenset.

 

Å åpne lyddemperen er noe mange(Amerikanere) gjør. Dette gjør at sagen ?puster? lettere, og man kan gi saga mer bensin. For å gjøre det må man ofte fjerne plomberingene som sitter på forgasseren. Men har vil man igjen få et økt støynivå.

 

Porting av sylinderen av sylinderen gir også ofte en del effektøkning, men her må man vite hva man gjør for å ikke ødelegge bruksegenskapene og levetida til stempelringer etc. Dessuten er også tenningen på en moderne sag konstruert slik at man kan kjøre med bensin med lavere oktantall, ved flytte på svinghjulet kan dermed også få en kvikkere sag.

 

Har pratet litt med Magnus Johansson. Han har vært med å lage mange av Husqvarna sine sager, blant annet 346. Han jobber nå med trimming av motorsykler, men har tidligere trimmet en del motorsager. Han opplevde faktisk økt levetid på motorsaga(clutch) etter trimmingen, og saga holdt følge med 372 helt opp til 28? sverd. Det er flere andre firmaer i Sverige som har kopiert deler av trimmingen hans. Bla Bengts motorservice.

 

Om det har noe nytteverdi for deg er vel en annen sak, men morro er det. Men først og fremst er vel de fleste tjent med et godt fila kjede, og riktig arbeidsteknikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
  • 4 uker senere...

Hei, skal kjøpe ny dalen 2054 vedmaskin. Lurer på om det er noen her inne som har kjøpt den å vil dele pris? Syns prisen er høy men er dårlig på å prute som har vært intresangt å høre hva dere har betalt med hviklet utstyr. Selgerne har mye å gå på men synes det er vanskelig å prute.

Takker for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...