Gå til innhold

Tajun 380 vs Dalen 2054 THS


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt å kjøpe en vedmaskin, valget stod på Tajun eller Dalen 2054.

Prismessig ble det Tajfun 380, mekanisk styring.En Tajfun 380 koster 76000kr og Dalen 2054 THS 124000kr

 

Tajfun fordeler 15tonn kløyekraft ulemper betjeningsspaker

automatisk kraftgang er montert bak

egen hendel for kun kløyver maskinen

levandør har deler på lager deksler rundt hyd.slanger

 

Dalen fordeler uten deksler rundt hyd.slanger

betjeningsspaker framme på maskinen

 

 

Ulemper dyr

lite med 8 tonn

 

Tajfun Lønn Furu Eik Gran

 

Dalen egner seg til best til bjørk.mindre dimusjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skulle kjøpe ny vedmaskin i fjor, valget stod for meg også mellom dalen 2054 og tajfun 400 joy. Tajfun kom bedre ut i pris enn dalen. Men jeg valgte likevel dalen maskinen. Grunnen var nok mest for at jeg ikke har spesielt stor tro på at elektronikken på tajfun kommer til å funke i lengden. Så syntes jeg dalen maskinen så veldig kraftig og robust ut og veldig enkel å bruke. Kløyvekraften rekker i massevis for meg ihvertfall. Tror ikke tajfun er noe dårlig maskin, men jeg er veldig fornøyd med min maskin ihvertfall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vedlegdemåleren til Tajfun flyttes automatisk 5 cm under hver kapping med sagkjedet. På Dalen maskinene er den konstant i klem med stokken som kappes..

Dette kan oppfattes i youtube-videoer der sagkjedet stopper midt i stokken under kapping, den løftes opp, for så å kjøres helt ned igjen for å komme helt igjennom stokken.

Rart ikke Dalen - Lid Jarnindustrier ser på dette som en svakhet de kan gjøre noe med...?

Hva sier erfaringene om dette temaet?

 

Forbedringene til Dalen med tanke på 2054 maskinen de siste årene i henhold til kraftigere kløyvekniv stamme, ekstra hydraulikk pumpe og økt kløyvekraft ved hurtiggang og kraftgang er jo veldig gode, nødvendig var det på flere måter også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
På min 2054 svinger vedlengdemåleren ca 2cm bort fra kubben under kapping, ingen problemer med at kubben kiler seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johansen_1

Samme på min dalen, der flytter den seg etterhvert som en kapper. Valgte dalen ut fra rykte, andres erfaringer og at jeg skal ha maskinen lenge. Liker bedre hydrauliske løsninger kontra elektroniske.

Men alle har hver sin smak, alderig hatt problemer med klyvekraft.

Kjører mange stokker på 40 cm med 10 deleren og stopper sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du har nok sovet i timen MW som ikke har fått med deg dette.

Min Dalen 2054 er en av første modellene (2004 modell) og har selvfølgelig aut. flyttbar vedlengdemåler, så kiling er ikke noe tema.

Nå er min 11år, og nettopp fått byttet innmater og utmaterband, og det er stort sett det jeg har fikset på den.

En kanon maskin, som er passe rask på bådet grovt og tynt virke.

Selv kjører jeg kun med 4 deler kniven for ellers blir det for mye flis og bøs i sekkene, så kløyvekraften er aldrig noe problem.

Skal tillegges at jeg er nøye med vedlikehold og rengjøring hver dag.

Så nå håper jeg min klarer 11år til

Har ikke erfaring med Tajfun, men hadde 2 stk forskjellige Finske

pilkemaskiner før Dalen, og Dalen er mange ganger bedre en disse.

Det geniale med Dalen er at de har fått til en betjeningsvennlig maskin som er veldig enkelt oppbygd uten el., eller raklete kløyvestartmekanismer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg kjører andre sesongen med dalen 2054. Har sikert laget 70 paller i år, kjører med 6 delerkniv, og kjiling av kubbe er ikke tema, er faktisk overasket over hvor sterk dn er, har hatt dalen maskin siden 1998, og er super fornøyd med dalen, kjøp dalen norsk produsent, og reservedeler og norsk hjelp i framtiden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.

 

Det er vel nesten å forvente at vedlengdemåleren flyttes automatisk under kapping, men til mitt forsvar: Hvor står dette hen på svart / hvitt som et faktum?

Hvordan kunne jeg vite at den flytter seg etter hvert som en kapper?

I div. videoer er det ikke særlig enkelt å se at den gjør det heller, men at den enkelt beveger seg nedover (?)...

 

Jeg vurderer selv en Dalen 2054, og den er for min del, til min produksjon, overlegen i forhold til andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tja, vet ikke hvordan du kom tanken på at det ikke skulle være flyttbar vedlengdemåler, for dette finnes vel stort sett på alle maskiner produsert etter år 2000.

Men det er viktig at denne rengjøres og smøres(med tynn olje, ikke grease),ca 2 ganger i løpet av sesongen.

For kjører en bare uten dette vedlikehold, så kan denne måler bli ståendet i &quot\;ut posisjon&quot\; og da blir veden ca 33cm lang, og det kan klemme når en skal sage.

Her er en video av en Dalen 2054 av den eldre typen som kjører med 10 kniven uten problemer.

Problemet for min del ser man når han kommer til den siste stokken, så ser en at det blir mye flis og bøs, som en ikke vil ha direkte i sekken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det står forresten under tekninske data for Dalen 2054 på deres hjemmeside.

Citat: Lengdemåler, vikende: justerbar, 15-40 cm

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt ut til at du vet mer enn meg om dette temaet, ja. Nytt for meg er det også at den vikende lengdemåleren ikke er helt vedlikeholdsfri på Dalen (i det minste), så takk for informasjonen!

Jo større kniv, jo mere bøss heter det vel :)

 

Blir maskinen mer effektiv med dette betjeningsvalget med å bruke begge hendlene, altså den som starter sagkjedet i tillegg til den øverste hendelen, også med på &quot\;hele&quot\; prosessen?:

 

 

Kanskje teit spørsmål, men for en som ikke vet så mye, øker sagkjedeoljeforbruket med denne betjeningsløsningen, eller tar jeg feil..? Mer støy blir det vel også?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kan bare svare for min egen del, men jeg holder saga igang hele tiden som en stokk kappas, da det går så fort at det ikke blir opphold for å vente på kløyveren.

Stopper bare sagen om en kubbe kommer feil i kløyverenna, og ved innmating ny stokk.

For min del som har den eldre typen med kun 1 hydraulikpumpe, så går alt smidigere slik. Det blir mer rykk og napp i utmaterbandet om en starter og stopper sagkjede hele tiden.

Støyen er helt marginal. Har jo øreklokker uansett

Oljeforbruket blir det samme, da det er en pumpe som pumper litt olje hver gang sverdet er i &quot\;inn posisjon&quot\;, altså hver gang sverdet går tilbake, uavhenging om kjede snurrer eller ikke.

Synes også at hållbarheten ble bedre når Dalen gikk bort fra Oregon sverd/kjede, og erstattet dette med Iggesund sverd og Carlton kjede.

Blir nesten aldrig &quot\;grader&quot\; på Iggesund sverdet, noe som skjedde ofte med Oregon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johansen_1

Helt enig med 665, har den nyere maskinen med to pumper og kjedet går hele tiden når jeg kapper. Vi er to mann som driver og med stegmater inn til innmatervalsene så går i ett hele tiden. Oljeforbruket er ikke stort. Bruker ca en tank med sagkjedeolje på 35 kubikk Bjørk.

Sverdet blir det som sagt nesten ikke grader på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...