Gå til innhold

Formek 365


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en skogsvinsj av typen nevnt i innleggets tittel, og har et par spørsmål som jeg ikke finner svar på ved å google:

 

- Det er vel Igland som har overtatt rubb og stubb av vinsjer i Norge? Kan noen fortelle meg hvilken Igland-modell som er dagens tilsvarende utgave av vinsjen min, hva gjelder størrelse, trekkraft og slikt? Hadde vært praktisk hvis jeg skal anslå bruksområde og handle deler osv.

 

- Jeg har ikke målt tykkelsen på wiren, men dro den ut og fant ut at den var 28 meter lang. Til vinteren skal jeg drive litt vedhogst (ikke noe voldsomt grovt virke, altså), og tror jeg kommer til å trenge lengre wire. Hva kan jeg velge i, og hva vil folket anbefale?

 

For ordens skyld tror jeg vinsjen er av årsmodell tidlig 90-tall. Meget pent brukt, og ingen kjente feil eller mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bolgebah_1

Jeg har en skogsvinsj av typen nevnt i innleggets tittel, og har et par spørsmål som jeg ikke finner svar på ved å google:

 

- Det er vel Igland som har overtatt rubb og stubb av vinsjer i Norge? Kan noen fortelle meg hvilken Igland-modell som er dagens tilsvarende utgave av vinsjen min, hva gjelder størrelse, trekkraft og slikt? Hadde vært praktisk hvis jeg skal anslå bruksområde og handle deler osv.

 

- Jeg har ikke målt tykkelsen på wiren, men dro den ut og fant ut at den var 28 meter lang. Til vinteren skal jeg drive litt vedhogst (ikke noe voldsomt grovt virke, altså), og tror jeg kommer til å trenge lengre wire. Hva kan jeg velge i, og hva vil folket anbefale?

 

For ordens skyld tror jeg vinsjen er av årsmodell tidlig 90-tall. Meget pent brukt, og ingen kjente feil eller mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på original wire-dimensjon på denne, men jeg har en Formek 400 (hakket større, altså) hvor jeg bruker 50m 10mm. Tror det er ganske bra plass på trommelen på min, kanskje plass til så mye som 75m. De fleste ferdige wire+krok-pakkene du finner som \&quot\;hyllevare\&quot\; hos FK, Eik og AK-maskin er imidlertid på 50m lengde, i forskjellige tykkelser.

 

Min trekker 4 tonn, og din trekker da med stor sannsynlighet ca. 3,65 tonn, tilsvarende noe midt mellom Igland 3201 og 4001. 3201 kan bruke 9 eller 10 mm wire, mens på 4001 er kun 10mm anbefalt. Du kan altså ikke ta særlig feil med 10mm, men som sagt kan det godt være at det er plass til mer enn 50 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Formek 360 fra 1989. Så etter i instruksjonsboka den har plass for, 100 m. 8mm. 75 m, 9mm. 60 m, 10 mm.

Bruker selv 8 mm, og den skal ha en bruddlast på 4200 kg, så det burde holde. Problemet med 8 mm er at den tåler mindre skader enn 9 og 10 mm før den ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god tusenlapp pluss moms hos felleskjøpet...

http://www.fk.no/trade/productview/49128/806/

 

Og her finner du priser for andre tykkelser og lengder også:

http://www.fk.no/search/?SearchText=st%E5ltau

 

Ut fra det Karl Olav har opplyst ville jeg selv kanskje gått for 70 meter 9 mm som et bra kompromiss mellom lengde og bruddstyrke/slitestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Hei. Ser diskusjonen her, derfor tillater jeeg meg til å spørre dere om noe annet . Jeg har også kjøpt meg en Formek 360 med radiostyring, men mangler kabelen for 12 v tilkobling og lurer på hvordan den kobles. Det er nemlig 5 pinner i en 9 pins plugg, Antar at det kun er + og - som skal inn, men hvor ? Er det noen som har tips ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...