Gå til innhold

Dalen 2054


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hørt så mange positive meninger om denne maskinen.

 

Er det virkelig ingen feil med denne maskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Feil blir det nok før eller siden på disse også, med det virker som en veldig bra utprøvd modell allerede fra begynnelsen.

Har selv en 2004 modell, og på den har jeg byttet motor til innmaterbandet (ifjor).

Sveist spaken for manuell start av klyv en gang, ellers har det bare vært vanlig vedlikehold som olje/filter skift en gang pr år.

Men har faktisk ikke hatt en eneste feil som har stoppet/hindret arbeidet.

Det er også bra at en lett kommer i kontakt med fagfolk på Dalen fabrikken ved behov.

En meget bra maskin har det vært for min del, og kommer til og kjøpe Dalen igjen, ved et evt, bytte i ny maskin.

Er litt spent på den nye 2058 modellen, men den er visst fremdeles under testing.

Men det er jo bedre at produsenten tester skikkelig FØR det sendes ut på markedet, så en slipper og være \&quot\;prøvekanin\&quot\; selv.

Så får en se hva andre synes om 2054 når \&quot\;testen\&quot\; kommer i Bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres meget fint ut det du skrev. Jeg likte veldig godt at man kommer lett i kontakt med fagfolk når man trenger det.

 

Har ingen erfaring med Dalen 2058, men hadde likt å få vite noe om den. Er det en nettside man kan se på.....? Eller kanskje du har noe fakta du kan dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

2058 er bare en prototyp enda som er under testing.

De viste den fram på ei messe før jul, men har siden holdt tilbake info om den, da de mente den ikke var klar enda,

Men det blir en enda mer avansert (og sikkert dyrere) modell enn 2054, med større kappedim, og kløyvekraft+ stokkeholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror jeg har hørt om en kappediameter på 49 cm på 2058

 

Noen som har erfaring med å bytte fra Dalen 2054 til Kisa Kubik?

 

Kjører i dag 2054 og er fornøyd men savner hydraulisk stokkholder og synes Kisa har bra med tilbehør som stegmater og større stokkinnmater.

Tilbehøret kan sevsagt brukes på andre maskiner også men det er greit når alt passer sammen fra fabrikk.

Minuset er kanskje mindre kappediameter og trangere innmatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

nhb: Har selv Dalen 2054 med Kisa sin stegmater, og det fungerer meget bra.

Den er koblet inn på kløvyekretsen og er rask som bare det.

Har også en montert en splittventil til klyveknivhydraulikken, slik at jeg kan svinge uttransportøren hydraulisk.

Har ikke testet Kisa kubik, men synes det ser ut som en står langt fra \&quot\;det som skjer\&quot\; p.g.a av betjeningskontrollen.

Synes det er noe av fordelen med Dalen, at en kommer så nærme stokken og kan bruke den ene ledige handa når skal kappa tynt/krokete virke meget hurtig, ved og ikke slippe kappesverdet helt tilbake, men bare så mye at en kan skyve inn stokken manuelt og kappa med det samme(det går ikke på en Kisa).

Kan jo kappe opp en stokk på ca 3- 4m lengde og ca 5-10cm dim, på noen få sekunder.

Er jo bare og mate på til kløyverenna er full og så starte klyven.

 

Nå hadde ikke Kisa vært noe alternativ for meg uansett, da de kun har el.drift, men tror uansett jeg ville prøvd en før jeg tenkte på og bytte.

Er nemlig ikke så sikker på at det er og \&quot\;bytte seg opp\&quot\; ved og gå over til Kisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Tenker på at Dalen 2054 har en litt for svak klyvekraft... Har ikke denne maskinen selv og har ikke prøvekjørt den, men kommer kanskje til å handle den. Med en max klyvekraft på 8,8 tonn, mener jeg at denne maskinen kanskje har litt liten kraft på klyveren hvis man kjører med ca. 44 cm. i diameter stokker.- Mener ikke at dette er en svak klyvekraft..

 

Noen tanker om dette??? Synes dere/noen at klyvekraften burde forbedres/om den er litt for svak. Synes denne maskinen burde hatt kanskje 10 tonn. for såpass store stokker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt eldre modell som er oppjustert fra 180 bar til 200 bar

(etter forespørsel til Dalen) så den trykker vel nesten 9-10t skulle jeg tro.

Synes også klyvekrafta er ok. Klart det blir stopp med 10klyv kniven med en kviststokk, men det blir det uansett med 8 eller 10t.

Måtte hatt minst 20t klyvkraft for klare slike.

Jeg bruker uansett bare 4 kniven for og få så ren ved som mulig, da den går direkte i sekk. (Det blir alltfor mye flis/bøs med 10klyven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig informasjon jeg har fått av dere her nå :)

 

Jeg lurer litt på hvilken klyvekniv som kanskje er å anbefale eller som passer best.? Noen som har noe å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...