Gå til innhold

Clutchproblem på Igland 3000


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ein Igland 3000 med 2 tromlar, ein med grow wire og ein med tynn. Er den tynne som er blitt brukt mest oppigjennom åra og er den tromlen som har mest problem og. For det første så ligg clutchen på heile tiden, når du skal dra ut waieren må du ta i eindel og for guds skuld ikkje legge ifra deg waieren. Da blir den dratt fint innpå igjen. Neste problem er at når du skal vinsje inn igjen, så følest den så svak. Buttar det i noko så har du ikkje sjangs å dra det inn, da kan du sitte å rykke i spaken til waieren ryk istadenfor. Hektar du på den grove så er det aldri problem. Da kan du ha så stort lass du vil bortimot. Men her er problemet at tromlen rullar for lett, når du dreg ut så kan du ikkje stoppe for fort. Da fortsett tromlen og waieren spolar seg ut i ein vase nesten. Så lurer eg og på om korleis spaken for clutchen skal funke på desse? Den går jo 2 vegar, men dreg eg mot traktoren så spenner waieren seg berre opp, du klarar ikkje dra noko. Du må ta spaken vekk ifra traktoren skal den dra, skal det vere sånn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1
Har ein Igland 3000 med 2 tromlar, ein med grow wire og ein med tynn. Er den tynne som er blitt brukt mest oppigjennom åra og er den tromlen som har mest problem og. For det første så ligg clutchen på heile tiden, når du skal dra ut waieren må du ta i eindel og for guds skuld ikkje legge ifra deg waieren. Da blir den dratt fint innpå igjen. Neste problem er at når du skal vinsje inn igjen, så følest den så svak. Buttar det i noko så har du ikkje sjangs å dra det inn, da kan du sitte å rykke i spaken til waieren ryk istadenfor. Hektar du på den grove så er det aldri problem. Da kan du ha så stort lass du vil bortimot. Men her er problemet at tromlen rullar for lett, når du dreg ut så kan du ikkje stoppe for fort. Da fortsett tromlen og waieren spolar seg ut i ein vase nesten. Så lurer eg og på om korleis spaken for clutchen skal funke på desse? Den går jo 2 vegar, men dreg eg mot traktoren så spenner waieren seg berre opp, du klarar ikkje dra noko. Du må ta spaken vekk ifra traktoren skal den dra, skal det vere sånn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Den rette vegen å dra spaken er den vegen den virker best. Vinsjen kan nemlig snus på forskjellige traktorer. Avhengig av hvordan den er montert og hvor kjedet skal gå. Skal du ha spaken til å virke når du drar den mot deg må du ta av begge tromlene. Og så må du skru av spakmekanismen på begge sider og sidebytte dem. Spak pluss anleggskive. Høyre spaken flyttes over til venstre og motsatt. Henger vinsjen med og napper så må du ta av trommelen. Kløtsjplata heng sikkert fast på akslingen ved kilesporet. Fil bort gradene så den går lett igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har en slik vinsj selv (eldre modell), men kan ikke gi deg noe svar på den trommelen hvor clutchen henger på. Ta av trommelen å se om det er noe som ligger på. De er ganske enkle å ta f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Alt ble ikke med på forige innlegg, men for å få trommelen til å ikke gå løpsk når du trekker den ut, er det en skrue på toppen av bremsebåndene hvor du kan stille motstanden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1
Har hatt av tromlane, men kan ikkje akkuratt sei eg vart så mykje klokare... Må clutchen av for å sjekke det som Hamar BM nemner? Eller er det der som tromlen ligg opplagra at det skal lage seg spor? Du har ikkje nokon bilder å syne til?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Hadde noe av det samme problem på min 3502 el hydraulisk vinsj at den wiren dro seg inn igjen av seg selv, er samme vinsj tårn som på 3000.

 

På trykk plata har du 3 metallfjærbiter som sitter på 3 plasser på plata. en av de hadde røket.

 

Du ser på trekk spaken går mot ei trykkplate på den trykk plata sitter de 3 metallfjæren. ser ut som 3 små flatjern. kan sjekke om dem er der eller ikke har røket eller løsnet.

 

Hvilke vei spaken går har ikke noe stor betydning, men har du lang dau gang på trekkspaken for det begynner å dra?

skal nesten begynne å dra med engang en dra i trekkspaken.

Strammer mutter på utsiden av trommlen da flytter trommlen nærmer clutch plata å får mindre dau gang på spaken

 

Kan også være at clutchplata er helt ned slitt, sånn at når du dra på så sluere det på clutch\'\'\'\'n.

kan være en fordel sjekk om det mye belegg igjen på cluchplata, så den er ikke nedslitt,

 

for en setter det opp igjen og fordel å skifte lager i tromlen når en først har tatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...