Gå til innhold

545 eller 543xp


300GD

Anbefalte innlegg

hei. Vurderer å kjøpe ny motorsag til kjerringa i julegave. Hun er kvalitetsbevisst, og mannen (meg) har en gammel husqvarna 238g og har troen på husqvarna. Mannen har prøvd en 545 på jobb med autotune, og den fungerer bra. Kraftig og lett sag. Men så har jo mannen hørt at en xp sag er det eneste som duger! Så jeg lurer på om hun vil bli fornøyd med en 545, eller om jeg burde kjøpe en 543xp? Det er ikke aktuelt å kjøpe noe større og dyrere sag. Evt en jonsered 2252? Den kommer til å bli brukt til å skaffe egen ved, og selvfølgelig blir det overkill med en så "bra" sag. Men det er sånn vi liker det. Da varer kanskje den også i 30 år som forgjengeren?

 

mvh tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er ikke den en del dyrere. Jeg klarte meg godt ifjor med min 238g fra 86/87 så er ikke så kresen. Men når jeg kjøper noe liker jeg å kjøpe kvalitet så det holder lenge. 

Tror det blir en 545 eller cs2252. Alt etter hvilken forhandler som gir best pris og best inntrykk :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har 2 sager som begge er snaut 1 år gamle, den ene er 550 XPG, 50 m3 motor 2,8 kw/3,75 hk turtall 10200, vekt uten sverd,kjede og tomme tanker 5,1 kg. Oppfylt klar til bruk 6,5 kg. Den andre 543 XPG, 43 m3 motor 2,2 kw/2,9 hk turtall 9600, vekt uten sverd,kjed og tomme tanker 4,7 kg.  Oppfyllt klar til bruk 6,0 kg. Jeg har brukt 543 xpg saga mest, fordi jeg har drevet med avstandregulering og første gangs tynning og når du har gått med saga noen timer så merker du vektforskjellen.  Men på kapping f.eks av grov bjørk så er 550XPG raskest, mest fordi turtallet er høyere. Begge har X-cut kjeder, de skal være forhånds strekt, tror heller ikke de skjærer raskere enn f. eks en proff Stihl sag med Stihl kjede , dette er nok mest skryt og reklame.  (Jeg har 5 Stihl sager)

545 sagen har jeg ingen erfaring med, jeg ville valgt den sagen som er lettest og med best effekt i forhold til vekten og som er mest "proff".  Dessuten anser jeg sager uten varme håndtak, for å være "hobby" sager.  Begge sagene har vært feilfrie hittil. Ha en fortsatt fin jule-helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk for svar. Vi får se om saga holder ut sesongen. Skulle få et tilbud på en brukt 550xpg også, så får se hva den ender opp på.. er enig i at en lett sag er å foretrekke. Sagde sitkagran på en halvmeter i diameter med mi 238 så alt går med kvast kjede og god tid :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå på at din gamle 238g var en proffsag i sin tid, og en ganske så dyr sag. Husk at forskjellen på en hobbymodell og en proffmodell ikke bare er vekt/effekt og håndtaksvarmere, proffmodellen har gjerne bedre behandling i sylinder og bedre materialer som gjør at den vil gå mange ganger timeantallet før den blir slitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jepp.. enig der. Derfor endte jeg opp med en 2152w idag, for igår takka saga for seg. Stoppa, og jeg fikk ikke start. Knakk noen plastdetaljer med gass/choke arrangementet så nå gir jeg den opp. 

 

Jonsered saga skal også være en proffsag, kjøpte den brukt. Virka bra og har troen på den skal holde lenge til mitt bruk :-) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Du har sikkert investert i sag, men kan komme med litt egne erfaringer etter noen hundre timer med både 543xpg og 550xpg. 

543xp er ikke ei skikkelig husky, men ei "omlakkert" sag av japansk opprinnelse. Den har ikke samme gode ergonomi som husqvarna er kjent for og betjening av stopp, håndtaksvarme og primer har annen plassering/ utforming enn "standard". Saga er ikke den kvikkeste i forhold til effekt og den samler mye mere flis i innsug og filter enn feks. 550xp gjør. Den har andre påfyllingskorker enn resten av huskysagene og jeg har flere ganger opplevd at oljekorka gjenger seg ut under drift og forsvinner. Dette er jo en bagatell, men kan koste tapt arbeidstid og mye frustrasjon om man ikke har med ekstra korker.... Har også hatt et par knekte fjærer i startapparatet.

Når det gjelder 550xp har jeg ikke mye negativt å si. Den er både kvikk, sterk og lettbetjent. Har opplevd at den kan være tungstartet når halvvarm, men om den da får "hvile" 10 min starter den på første. Forbruket er også lavere enn 543xp på samme type arbeid.

 

Håper dette kan være til hjelp dersom noen går med investeringsplaner?

 

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...