Du er her

LilleBondes bilde
LilleBonde
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Xenonkonvertering av arbeidslys

Hei!

Noen som har erfaring med xenonkonvertering av atbeidslys? Altså IKKE komplett lykt men koverteringsett med ballaster og pærer som passer direkte i H3-sokkelen.
Lurer litt på hvordan lysbildet blir når xenonpæra sannsynligvis er noe lenger enn H3-pæra..

LilleBondes bilde
LilleBonde
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Xenonkonvertering av arbeidslys

Hei!

Noen som har erfaring med xenonkonvertering av atbeidslys? Altså IKKE komplett lykt men koverteringsett med ballaster og pærer som passer direkte i H3-sokkelen.
Lurer litt på hvordan lysbildet blir når xenonpæra sannsynligvis er noe lenger enn H3-pæra..

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: Xenonkonvertering av arbeidslys

Satte inn H3 xenonkit i alle arbeidslys på en JD 20 serie, med de litt ovale lyktene.
Merket ingen særlig forskjell på lysbildet etter konvertering, ble bare masse mere lys.
Et tips er å ikke kjøpe de billigste settene da disse ballastene støyer mye på radioen. Jeg fikk ikke inn noe som helst på radioen før jeg byttet til dyrere ballaster, kjøpte nye ballaster fra Dybvik trading og da gikk det greit.
Du vet vel sikkert at du mest sannsynlig må bruke større sikringer eventuelt koble over rele grunnet startstrøm, men dette blir det samme med komplette lykter.
H4 Kit anbefales ikke, har prøvd flere sett og felles for disse er et elendig lysbilde.
Monterte H1 xenon i Hella Rally 3000 og fikk da et rart lysbilde, mens H1 xenon i Hella rally 3002 ble bra. (3002 gir et bredt lysbilde i forhold til 3000 som gir et langt lysbilde).
Det er bare å prøve, lykke til.

tracker_1s bilde
tracker_1
Logget av
Innmeldt: 25.11.2009
Re: Xenonkonvertering av arbeidslys

Monterte et slik H3 sett i 2 Hella Ultra Beam arbeidslys. Det ble et meget bra lys, og lysbilde. Har 4 lykter av samme type,(halogen), men de er ikke i nærheten av å lyse så bra. Største problemet er å få plass til xenonpæra som tar noe mer plass når man skal skru igjen lykta. Kjøpte mitt hos haugland.biz. Hva slags lykter skal du montere dette i ?

Rune: Er det Hella lys på JD? Går det greit å få plass til pæra i disse lyktene, eller må de modifiseres litt?

LilleBondes bilde
LilleBonde
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: Xenonkonvertering av arbeidslys

Planen var å få dette til å passe i de store ABL/Hella arbeidslysa som sitter originalmontert på JD -50-serie ,men er som sagt litt i tvil om plassbehov

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: Xenonkonvertering av arbeidslys

Jeg tror det er Hella lys. Det er ihvertfall de litt ovale lysene som sitter i taket på 6x20 serien, tror det er samme på 30 serien også?
Det gikk greit å få plass til pærene, måtte file litt i hull for ledningsgjennomføringen for å få kontaktene ut, det var alt.

tracker_1s bilde
tracker_1
Logget av
Innmeldt: 25.11.2009
Re: Xenonkonvertering av arbeidslys

LilleBonde: Da foreslår jeg at prøver å montere et slik sett i de orginale lyktene. Hvis det ikke går så kan du jo kjøpe deg 2 nye 6020- serie arb.lys i julegave til deg selv \;-) Disse vet vi jo nå at det er plass til xenonpæra i.

LilleBondes bilde
LilleBonde
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: Xenonkonvertering av arbeidslys

Takker for svar! Skal titte litt rundt på forskjellige sett, så blir det vel til at jeg prøver dette.
Regner med det er 4300K som gir behageligst lys?

LilleBondes bilde
LilleBonde
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: Xenonkonvertering av arbeidslys

Rune: Hvor plasserte du ballastene. Regner med de tåler vann, men de trenger kanskje litt luft for kjølinga sin del.. Hvor lange ledninger var det mellom ballast og pærer?

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: Xenonkonvertering av arbeidslys

4300 gir nok best lys ja, har selv 6000 og angrer på det. 6000 gir mye refleks fra skilt o.l.
På 6020 serien er det plass til to ballaster i hvert hjørne av hytten. Ta av overtaket så finner du plass der. Jeg tok bort ledninger som før gikk til pærer og koblet disse direkte inn på ballast som er inne i taket. Dermed blir det bare to ledninger fra ballast til xenonpærer.
Tror ikke ballastene trenger lufting, mine ligger ihvertfall rimelig tett uten at det har bydd på noen problemer. De tåler nok fuktighet også, men det er jo normalt sett vanskelig å montere dem utenpå, det er vanskelig å finne plass, de blir utsatt for kvist o.l og det blir nok seende rart ut.
Hvis du monterer på en 50 serie er jo ikke el-anlegget av de beste der. Du må opp i 20A sikringer for å starte Xenon, og på en 50 serie ville jeg lagt opp rele rett fra batteri.

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: Xenonkonvertering av arbeidslys

Mellom ballast og pære var det med ca en halv meter, men det kan kjøpes forlengere. Du kan ikke skjøte dem selv da de har høy spenning så du må isåfall kjøpe ferdige skjøteledninger til disse hvis du må ha lengre

tracker_1s bilde
tracker_1
Logget av
Innmeldt: 25.11.2009
Re: Xenonkonvertering av arbeidslys

Hei igjen!

Vil anbefale deg 4300k, 35w. Jeg synes det gir et meget bra og behagelig lys å jobbe i. Settene som jeg har kjøpt hos haugland.biz ser ut til å være av god kvalitet. Jeg har 2 sett, ett i arb.lys bak, og ett i 1000m. foran på traktoren, da jeg kjører mye på vei. Jeg fikk feil på en ballast, men denne fikk jeg erstattet kostnadsfritt. Ballastene kan du sikkert og plassere under taket som Rune sier.

Lykke til :-)

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Xenonkonvertering av arbeidslys

Husk at alle lykter som bruke etter vei skal være godkjent. Dvs at du ikke kan sette Xenon pærer i ordinære lykter. Disse vil gi mye strølys og blende møtende trafikk. Ser også mange som kjører med arvbeidslys både foran og bak på vei. Det er heller ikke tillatt.
Godkjente lykter for Xenon skal være merket med:
DC: Xenon nærlys
DR: Xenon fjærnlys
DC/R: Bi-Xenon