Gå til innhold

røyk ut veivhusventilasjon


Gjest

Anbefalte innlegg

hei har ein NH tl 80 med ettermontert turbo. den ryk det kraftig ut frå veivhusventilasjonen. + litt olje dryp ut? nokon som veit kva som kan vera gale? takkar for svar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har ein NH tl 80 med ettermontert turbo. den ryk det kraftig ut frå veivhusventilasjonen. + litt olje dryp ut? nokon som veit kva som kan vera gale? takkar for svar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta blir ofte resultatet når det er ettermontert turbo på motor som ikkje er bygget for turbo frå starten av. Blir for stor påkjenning/for stor varmgang på stempel/fjærer.

 

Kompresjonen forsvinn \&quot\;inn\&quot\; i motoren,som resulterer i mykjy røyk/oljedamp ut om veivhusutluftinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar_1
På min JD 6420S har jeg det samme problemet. Bruker traktoren olje? Min har jeg funnet ut at bruker 1,5 liter olje på 1000 liter diesel. Dette er vel innenfor toleransen som FK oppga, men jeg bør vel få målt kompresjonen likevel ettersom det ryker ut av ånderøret. Min traktor fikk jeg da den hadde gått 270 timer, og det røk allrede da. Produksjonsfeil eller feil bruk i innkjøringa?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyk ut veivhusventilasjon har som regel sammenheng med stempelfjærer. Ut fra timetallet vil jeg tippe at motoren er kjørt varm en eller flere ganger slik at de har fått unormal stor slitasje.

 

Annen mulighet kan være svært slitte ventilstyringer på eksosside, men lite trolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

traktoren har alltid pusta litt ut veivhusventilasjonen, da merkeliga er att dieselpumpa tok kveld for ein måned sidan og når eg monterte i pumpa igjen i går so begynta traktoren plutseleg å ryka kraftig frå veivhusventilasjonen, da er ikkje berre att stempelfjørene har \&quot\;sett seg\&quot\; sidan traktoren har stått so lenge??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok av toppen i kveld... stempel på syl nr 3 har ei sprikke tvers over + riper i sylinder... ska demontera meir i morgon. røyken ut veivhusventilasjonen blei berre verre og verre. so eg fann ut eg berre kunne begynna å demontera.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er den stilt på puma etter turbomonteringen?mengde/turtall, Pleier igrunn å være rimelige skuddsikre de iveco motorene.

Hvis jeg husker korrekt fra min tid hos a-k så tror jeg at tl80 orginalt går uten oljekjøler,mens 90-100 har oljekjøler(klump under oljefilteret med to slanger til kjølevann). Var borti en med ettermontert turbo og den mener jeg å huske at det også var ettermontert oljekjøler(lurer på om ikke kjølingen på den gikk direkte på turboen???).

Lurt å sjekke opp om din har kjøling eller ikke.

Hvis du tar ned bunnpannen så pass på merkingen til balansevektene(rister noe heilt for..vlig hvis de montere feil.) Sitter et lite hull ca.8mm opp i i vektene der den skal kunne gå inn og låse dem av ved demontering, det sitter også merker i registeret til dette.

 

Mener også å huske at det ikke er foringer i sylinderen på de motorene så hvis det er mye skade så må det byttes motor/shortblokk(kan være en lokal motorguru kan borre opp og sette inn foringer).

Ny motor ligger/lå på ca.110.000,- +mva til tl100 vel å merke, da mener jeg å si at du får en motor med starter,dynamo,viftereim.

Bare å montere hyd.pumpene og starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da stemte teori`n min da,om at det var stempel/fjærer som var problemet. Har skrudd/reparert såpass opp gjennom åra,at noe har n jo lært:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
må legge til at disse motorene uansett vil bruke litt olje hvis oljenivået på motorn er max på peilstikka. når den er på minimum, er det ikke sikkert det går mere, hvis motoren er i bra stand.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...