Gå til innhold

Merkelig startproblem...


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Case IH 5120 Maxxum som jeg sliter litt med. Til tross for fulladet (og ganske nytt) batteri så opplever jeg ofte at når jeg skal starte så kommer det bare en dårlig kinne-lyd med skraping. Noen få ganger starter den, men mesteparten av tiden må jeg til med statkabler (har en utvendig pol som jeg kan koble på og den andre til bart metall på traktoren) og da starter den.

 

Noen som har hatt erfaring med tilsvarende som kunne delt noen tanker?

 

mvh

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har en Case IH 5120 Maxxum som jeg sliter litt med. Til tross for fulladet (og ganske nytt) batteri så opplever jeg ofte at når jeg skal starte så kommer det bare en dårlig kinne-lyd med skraping. Noen få ganger starter den, men mesteparten av tiden må jeg til med statkabler (har en utvendig pol som jeg kan koble på og den andre til bart metall på traktoren) og da starter den.

 

Noen som har hatt erfaring med tilsvarende som kunne delt noen tanker?

 

mvh

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det spørs hva du mener med \&quot\;dårlig kinne-lyd med skraping\&quot\;. Er det omtrent som gammeldags raping ved bomgiring i en girkasse? I så fall tror jeg starteren begynner å bli dårlig, og ikke går helt i inngrep på tannkransen hvis den ikke får ekstra spenning.

Eller er det en rask tikking omtrent som en mitraljøse? Tikkingen kommer av at batteispenningen blir for lav, så starteren kobler ut igjen momentant når den begynner å dra strøm. Prosessen gjentas og gjentas som i et blinklysrelè, men 5-10 ganger i sekundet.

Det kan skyldes dårlig kontakt på batteripolene, eller dårlig kontakt der minusledningen går til gods. Det er sikkert to batterier og hovedstrømbryter på denne traktoren, så det er mange punkter som kan svikte. Prøv å sette en startkabel fra minuspolen på traktorens eget batteri og til gods, for å få ekstra jordforbindelse. Starter den da så er det garantert feil i hovedstrømbryteren eller i minusledningens jordingspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelsen din av en mitraljøse er nok ganske dekkende. Takk for tips - da skal jeg prøve å feilsøke litt i morgen.

 

Jeg skulle faktisk til å montere hovedstrømbryter på den selv, ante ikke at det kanskje kunne være det allerede en plass - får begynne med å lete. Ser med gru frem til vinteren om jeg må bruke startkabler for å få igang traktoren hver dag :(.

 

Takk igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maxxum_1

hei. maxxumen har hovedstrømbryter på høyre side over batteri og under døra.

men prøv også å jorde starteren, kan miste jord forbindelse der med åra.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Maxxumen er produsert i england og har derfor bryteren på feil side....(spøk.) De eldste maxxum tror jeg ikke hadde bryter fra fabrikk.

Følg bare batterikablene ut av batterikassa og videre mot starteren, og se om du finner noe på veien. Bryteren sitter vanligvis på minusledningen. En startkabel er et kjekt feilsøkingsverktøy. Prøv først å koble startkabelen på minussiden, fra minuspolen på batteriet til et godspunkt på motoren. Gjerne en av starterens festeskruer. Starter den nå så må du flytte kabelen punkt for punkt, og prøvestarte, så finner du feilkilden. Mistenker du feil i hovedstrømbryteren så setter du bare kabelen mellom polene på hovedstrømbryteren og prøver starteren.

Hjelper ikke dette så prøver du startkabel fra batteriets plusspol til plusspunktet på starteren. Altså, den store mutteren (ofte av messing) hvor batteriets plussledning er festet på starteren. Som regel er den beskyttet av en gummismokk. Den korte, tykke forbindelsen mellom starterens relè og ned til selve startmotoren skal du IKKE sette kabelen på. Starter den nå så er det dårlig kontakt på plussiden i stedet.

På 12 volts maskiner med to batterier så hender det forholdsvis ofte at det ene batteriet ikke har forbindelse, på grunn av irr og dårlig kontakt. Det går bra om sommeren, men straks kulda kommer så blir det problemer med bare ett batteri. Du kan måle spenningen med et voltmeter på begge batteriene. Den skal være lik når alt er slått av. Så setter du på tenningen, uten å starte, og setter på mest mulig strømforbruk, alle lys, vifter og setevarme og måler igjen. Spenningen skal fremdeles være lik. Evt kan du få noen til å dra den på starteren mens du måler. Dersom spenningen ikke faller nevneverdig på det ene batteriet så har det for dårlig forbindelse.. (Puuuuhhh...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for et fantastisk svar. Jeg skriver ut beskrivelsen din og satser på å komme til bunns i dette i løpet av helgen!

 

Veldig kjekt å få en slik beskrivelse \&quot\;for dummies\&quot\; :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Skal du først feilsøke så er et voltmeter kjekt å ha. Men skal du komme noen vei med det så må du lære deg å måle spenningsforskjell. Tenk deg at du har 10 volt på batteriet når startmotoren går, men bare 7,4 Volt kommer fram til startmotoren. I stedet for å regne ut hvor stort spenningstapet er så kan du sette ene ledningen på voltmeteret på pluss-skruen på starteren, og den andre ledningen setter du midt i selve plusspolen på batteriet. Når startmotoren drar så vil voltmeteret vise 2,6 volt og det er spenningstapet direkte. Hvis voltmeteret nå viser bare 1,1 Volt så er resten av spenningstapet = 1,5 volt på minussiden. Sett ene ledningen på voltmeteret midt i minuspolen på batteriet og den andre til gods på starteren. Dra den på starteren og les av spenningstapet. Slik kan du flytte deg punkt for punkt. Setter du en voltmeterledning på hver av hovedstrømsbryterens poler og belaster starteren så ser du hvor mye du taper i hovedstrømbryteren. Måler du fra midt i batteripolen og til polskoen eller batteriledningen så kan det hende du ser spenningstap der også, hvis det er irr på polene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er inne på noe i forhold til at jeg burde bruke et voltmeter. Har forsøkt meg på å koble startabler minus (batteri) til minus/jord (gods) og pluss på batteriet til starteren.

Ingen av delene utgjorde noen forskjell, det ble bare mitraljøse-lyd. Har satt de gamle batteriene som jeg brukte i traktoren før til lading så får jeg teste å seriekoble dem med batteriene som står i traktoren (tenkte å bruker startkablene). Hvis den starter da så er det vel batteriene som er dårlige. Kan ikke fatte det, kjøpte dem for 1 år siden. Riktignok på biltema, men de koster 1200,- pr. stk og er av typen: \&quot\;SMF-batterier med lang levetid.\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Min erfaing med Biltema-batteriere er at de kan duge i en bil men i en traktor blir de ofte for svake. Uansett om batteriene er billige eller dyre så blir de ødelagt av for sterk og for svak lading.

Lader traktoren over 14,6 Volt så går det galt i lengden, du koker dem tørre. Lades de for dårlig, så du overbelaster dem ved hver eneste start så går det også galt. Er de for dårlig ladet så ødelegges de også av frost, kanskje allerede ved 10-12 minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodige greier. Jeg har ikke fått skaffet voltmeter ennå, men har forsøkt meg på å få start på den ved hjelp av startkabler og bil uten suksess. Tidligere har det gått helt fint, nå sviver bare startmotoren tungt og dør bort, noen ganger kommer også mitraljøse-lyden. Har også forsøkt å paralellkoble et par andre batterier mot batteriene i traktoren uten hell, men er veldig usikker på om de batteriene jeg forsøkte med er noe tess (det er de gamle batteriene som stod i traktoren når jeg byttet med nye i fjor).

 

Kan starteren bli \&quot\;dårlig\&quot\; eller er det mer sånn at den enten virker eller ikke virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;Min erfaing med Biltema-batteriere er at de kan duge i en bil men i en traktor blir de ofte for svake.\&quot\;

 

Hvilke batterier ville du anbefalt? Ser at mange skryter av Optima etc., men såvidt jeg kan se er de gjerne bare på 65 (eller 80?) AMP og de som står i Case\'\'\'\'en er vel 2 x 105 AMP.

Men, de jeg har fra Biltema leverer kanskje mye mindre startstrøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1

Det som er med Optima batteri, er at dei ikkje har så mykje Ah. Det er kor mykje straum du kan hente ut av det over ei viss tid, før det er tomt. MEN, dei kan levere MYKJE meir CCA enn andre batteri i samme størrelse. CCA er kor mykje straum du kan hente ut av det når du skal starte. Raudtoppen på 50Ah, har vel 815 CCA. Bytta batteriet på eine traktoren for nokon veker sidan, det gamle var sikkert 10 år gammalt, 135ah og berre 350cca og med 2 gådde celler. Det nye var 143ah og noko og 700CCA meinar eg. Og da er jo eit 143ah batteri dobbelt, om ikkje meir, så stort som eit optima batteri i størrelse.

 

Gjeld ikkje om du kan halde på straumen lenge, om du ikkje får nytta den når du treng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Optima- og maxxima batterier er litt vanskelige å sammenligne med vanlige batterier. Det typiske for slike batterier er at du får ut mye mer strøm til startmotoren enn med vanlige batterier. Startmotoren vil altså dra fortere rundt med optima. Men, til gjengjeld så tømmer du slike batterier for strøm mye fortere. Sammenlign det gjerne med en vannkanne med en stor kork: Du får tømt ut mye på en gang, men det blir fortere tomt.

Det vil altså si, at på en tregstartet dieselmotor, som er avhengig av en viss fart for å starte, er Optima batteriene et godt alternativ. Hvis du bruker mye strøm, f.eks. ved at traktoren går lenge på tomgang med alle lysene på om kvelden så risikerer du å tømme Optima-batteriet så du ikke får startet neste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;Du kan måle spenningen med et voltmeter på begge batteriene. Den skal være lik når alt er slått av. Så setter du på tenningen, uten å starte, og setter på mest mulig strømforbruk, alle lys, vifter og setevarme og måler igjen. Spenningen skal fremdeles være lik.\&quot\;

 

Jeg feilsøkte litt mer i går kveld, målte spenningen på batteriene uten belastning til 12.8 volt, når jeg satte på tenningen og skrudde på vifter, lys etc. så sank spenningen nedover. (Ser at du skrev at den skal fremdeles være lik)...

 

Såvidt jeg kan se så lader traktoren på ca 13.5 volt uvhengig av om den går på tomgang eller jeg ruser den. Det er kanskje noe lavt forøvrig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å kakk på startmotoren eller releet med en hammer mens noen vrir på nøkkelen og starter. Kan ofte være dårlig kontakt eller vann/kondens (frøset) i startmotoren. Er det minusgrader prøv å varme opp startmtoren med n varmepistol. Starter den da er det nok kondens inni startmotoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...