Gå til innhold

Lage ny topp pakning til gammel motor?


Rune

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en tilårskommet motor som driver et sagbruk. Dessverre ble den litt varm i sommer slik at topp pakningen er røket. De har dessverre sluttet å lage reservedeler til disse så dette må lages. Jeg er usikker på hvilket materiale jeg skal lage denne av og hvor man får tak i slikt.

Her er noe info om motoren.

Det er en Deutz dieselmotor fra 1937.

Den er vannkjølt.

Liggende sylinder.

Startes med direkteinnsprøyting, deretter slås den over til forkammer.

Ca 40 liter slagvolum.

Oppgitt til 52 Hk ved 325 O/min.

Svinghjul på 1600 Kg.

Startes med trykkluft, denne lades opp igjen med kompresjonstrykk. Må ha 14-15 kilos trykk for å starte og kan lade 25-28 Kg.

Bruker startsigareretter 7mm.

 

Noen som har peiling på dette, Ps, toppen veier 150 Kg når den er plukket ren,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Dette høres ut til å være et spesielt maskineri. Her bør vi vel nesten forlange bilder, eller aller helst video på YouTube. Driver du sagbruk vil jeg forøvrig tipse deg om www.forestryforum.com

 

Høres uansett artig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg veit at i veteranmiljøer og til gamle rallybiler blir det skjært ut toppakninger av en tynn kobberplate med plasmaskjærer eller vannjet.

 

Har du hørt med Frydenbø Power på Skjedsmokorset?

(Tidligere William Knudsen?) Ellers kan du ringe Dag Bækkedal som driver Norsk Motorhistorisk Museum i Stange. Han veit sikkert om noen annen som veit osv.... Så har du Cylmo i Trondheim (Tidligere Cylindercervice)

http://www.cylmo.no/?aid=9072092

 

Innen bilsportmiljøene finnes også kontakter til noen som skjærer ut toppakninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...