Gå til innhold

54 mod. diesel Gråtass


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 54 mod diesel gråtass som har fungert utmerket hele tiden den har vært i min, det vil si de siste 23 årene. starter altid bare batteriet er ladet.

Men har nå for første gang fått problemer med den. To ting. Når jeg skal tippe med tilhengeren så klarer jeg ikke å få senket planen lengre. den virker kun i løft. Jeg får ikke oljen i retur, selv om løftespaken er helt nede, står planen bom fast i hevet stilling. jeg må da ta av hydraulikslangen og trykke tappen inn for å slippe oljen ut for å senke planen. har tatt ut hev/senke armen for å se om noe kunne være galt inne i hullet hvor armen står montert, men kunne ikke se noe som var feil. Må jeg åpne opp hele girkassen for å finne årsaken?

Det andre er at motoren er blitt noe tregere for å starte, må løfte ventilene opp og igjen flere ganger før den vil starte. og når den først starter så virker det som om at ikke alle sylindrene er i drift de første minuttene. kan det vær at diesel pumpen bør overhales? og i så fall er det noe jeg kan gjør selv? Koster vel mye og få den levert inn på diesel verksted.

Er det noen som har erfaring eller et godt råd og gi? takker for alle tips.

JMH

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
har du hansen eller iso oljekublinger,kan hende returoljemengden presser ventilen i hurtigkoblinga i lås slik at ikke oljen kommer gjennom,pga slakk retur fjør,prøv og ta vekk hurtigkoblingene og skru slangen direkte på oljerøra på traktorn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Som Alutrac sier kan det med stor sannsynlighet være feil ved hurtigkupplingen på tippslangen. Skift begge, både på traktoren og hengeren. Koster ikke så mye på Økonomideler. Traktoren brukes kanskje ikke så ofte? De blir ikke bedre av å brukes lite.

På motoren gjelder det samme, kan &quot\;stå seg ihjel&quot\;. Kjenner ikke Gråtass Diesel særlig godt, men det at den tilsynelatende ikke går på alle sylinderene før etter en tid, tyder på dysespisser. Der ville i alle fall jeg prøvd først. En &quot\;gammeldags&quot\; mekaniker med dysetrykkmåler eller et spesialverksted bytter de spissene. Koster en del, men mer sannsynlig og mye billigere enn dieselpumpe. Så du kan jo håpe. Har du forresten hatt vann i klareglasset? (Kondens)-Vann i diesel er ikke særlig kjekt, særlig ikke hvis den ikke startes så ofte.

Er du forresten sikker på at ikke kompresjonen har sviktet? En ødelagt kompresjonsfjær kan ødelegge mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene, men kuplingene er det ikke. de er blitt skiftet for noen år siden og har testet ut dette som dere nevner.

Skal sjekke ut dysene, kan godt være de som begynner å bli slitt

 

Takk for hjelpen. JMH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Får du senka trekkstengene? I såfall ikkje, er det truleg noko gale med overføringane frå spaken til ventil eller ventil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg får heller ikke til å senke trekkstengene, men det går og heve dem. det tyder vel på at overføringen fra hendelen er i orden, og at det da må vær ventilen inni kassen som det er noe feil med? vil det i så fall medføre at traktoren må deles eller går det å nå ventilen med kun å skru opp dekselet på toppen av girkassen under sete? JMH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Utifrå opplysningane er det mykje som tyder på at fjøra som skal dra overføringane og ventilen fram igjen (senke hydraulikken) er enten knekt eller har løsna. Overføringa er forma som ein gaffel. Det ligg ei spiralfjør oppunder løftesylinderen som er festa til toppen av bakaksehuset. Fjøra er festa under hydraulikksylinderen og til overføringsgaffelen. Dette skal vere mulig å sjå, dersom ein tek ut høgre sideluke (den med peilepinnen) Det skal også gå an å reparere det igjennom luka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Flott takk for svar, det skal jeg sjekke ut, har som nevnt tatt ut hendelen og prøvde da å bevege på oveføringen inne i hullet med et kubein for å teste ut om det kunne være noe slark som foråsaket problemet. kunne nemlig se at stangen på eksenteren var noe slitt. satte på et tynt rør som foring, men til ingen nytte :-(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...