Gå til innhold

Nyaas maskin


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar
Tror svara på spørsmåla dine fort er nei TG. Ikke nødvendigvis bare når det gjelder Nyaas, men også Gimre og alle de andre som driver med bruktimport. Er veldig lettvint å selge traktorer noen tusen billigere enn merkeforhandlere, men å følge opp kunder over hele landet blir fort en utfordring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe import traktor er mitt tips å kjøpe en nesten ubrukt en,ha god kontakt med merkeverkstedet og tegne maskinskade forsikring. og det med \&quot\;noen tusen\&quot\; biligere er jo en liten overdrivelse. Noen forhandlere her i landet tar seg alt for god fortjeneste. Har snakka med nyaas og han virket til å ha god greie på østerisk cnh.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bagatelliserer jeg prisforskjellen på importtraktor og brukt kjøpt hos merkeforhandler. Det er jo og litt å spare på å kjøpe brukttraktor i Norge hos alt annet enn merkeforhandler, f.eks Deere hos LMB eller CNH hos Felleskjøpet. Da har du i alle fall et verksted å gå til, selv om de ikke har akkurat det merket som sin spesialitet får du hjelp, i stedet for å bli satt bak i køa midt i våronna (noe jeg forøvrig mener er helt riktig politikk).

 

Jeg er kanskje i overkant skeptisk til alle disse bruktimportørene, men jeg syns enkelte har, for å si det litt flåsete, en \&quot\;bruktbilselgermentalitet\&quot\; - kundeforholdet er avslutta i det kontrakta er undertegna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

Jeg kjøpte ei Joskin gjødselvogn med mye utstyr av han, da var det vel Tymatek Maskin det het.

Vogna kostet ca 370 000,- så jeg var veldig spent på oppfølginga. Han kom og var med å kjørte den igang,men har aldri prata med han siden. Jeg tapte nok ca 20-30 tusen på forskjellige reklamasjoner. Det skal også sies at han var 50- 100 tusen billigere enn konkurenten. Dette var i 2004, kanskje det er forandret nå?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nyaasmaskin skaffer det du vil ha, sa ein del av tida går til det, og kansje ikkje så mye oppfølging.

-har bare positive ting å si om han eg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være skeptisk til et firma som har konka to-tre gongar. Fyren her heilt sikkert faglig dyktig, det er det vel ingen som har tvilt på, og sikkert flinkare enn mange maskinselgere, men når han stadig ryker på ein smell økonomisk, veit ingen når neste gang blir, og det kan være når du står midt i ein reklamasjon.

Da kan det være som det vil med at Jarle er fornøyd med at han klarer å få levert traktoren der du bur. Det klarer strengt tatt alle som har kontakt med et transportfirma.

Nei, eg er enig med TG og Vegard. Sikkerhet for å få service er verdt temmelig mange tusen, og for mange er det viktig å vite at du er en verkstedkunde som blir prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enige om at alle som kjøper ny traktor hos merkeforhandleren altid bør være førstepri. det er vel sånn at forhandleren tjener ganske gode penger på service og vedlikehold av både import traktorer og de som ikke er det. Begge betaler like mye for tjenesten, det er ikke slik at de gjør det for å være greie. Kjøpte import sist og har fått veldig god service hos ak forhandleren, og har lagt igjen en del penger der. Å forvente at en liten importør skal ha landsdekkende service er for mye forlangt. Har nå kjøpt ny traktor som jeg importerer selv. Dermed kan ak få betalt for ting som skjer det første året også, forventer ikke at de skal stå for garantien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok er det bare de som sitter med en bruktimportert traktor som ikke er enige i at merkeverkstedet skal prioritere de som har handla traktor der først. Som jeg har sagt tidligere, det er likegyldig om du har handla traktor hos merkeforhandleren for 1 eller 13 år siden, uansett er det riktig at den faste kunden blir prioritert først i travle tider. Det handler litt om lojalitet.

 

At enkelte med importtraktor får god service hos merkeforhandler er da hyggelig det - men det vitner bare om en forhandler som er grei, det er ikke et bevis på hvordan det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle gjerne vært lojal og tru meg jeg skulle ønske jeg kunne kjøpe traktor hos a-k maskiner men når prisforskjellen er rundt 250 tusen for en stor trinnløs cnh så stopper lojaliteten min. Den forkjellen gjør at innvesteringen er lønnsom kontra renter og avdrag på 250 til. A-k maskiner tjener alikevel penger på service og vedlikehold. Noen er lojale og bra er det men det er altså ikke slik at forhandlerene er din gode venn som ikke vil tjene mest mulig penger på deg. Vær lojal mot venner og familie men forhandlerene er altså til for å tjene penger...)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror muligheten for å stå med en cvx/tvt som ingen vil reparere overhodet er heller teoretisk, alle merkeforhandlerne har det primære av sin inntjening på ettermarkedet, og sier ikke nei til bisniss. at du må stille i kø bak de som har kjpt fra merkeforhandler er en annen sak.

 

da er betenkelighetene større i forhold til de tilfellene som ikke lar seg reparere, eller som er meget kostbare å reparere. en bruktimportør vil ha de samme kjøpsrettslige forpliktelser som en merkeforhandler til å godta hevning, erstatning etc( med mindre han har avtalt seg bort fra dem, men det kan en merkeforhandler også gjøre..) men søkegodheten, altså evnen til å betale for seg, hos en bruktiportør vil ofte være en helt annen enn hos en etablert stor kjede som Fk eller Ak. Og kjeden har nok også en helt annen interesse i å stå bak produktet sitt, og dekke kostnader som de ikke nødvendigvis er kontraktsrettslig forpliktet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark er for dyrt på cnh men det finnes land som new holland må prise seg ned i for å få markedsandeler. mens norge er et høykostland som som man priser seg opp i. jeg skjønner jo at a-k ikke har 250 mer i fortjeneste i forhold til de utenlandske, jeg har selv vært og prøvekjørt traktoren og fant kun to forkjeller,det var at det ikke var delux pasasjersete men lik den på tm og motorvarmer manglet. Jeg har skjekket nøye og finner ingen andre vesentlige forskjeller. Det er snakk om en T7530. Hva anngår garanti er vel ikke det vere enn å tegne maskinskadeforsikring slik at hvis girkassa skulle rykke så er det egenandelen å betale. De mindre tingene må du jo ta sjansen på. En grunn til at forskjellen er blitt så stor er den sterke krona vår, euro i 7,69.Vi startet forhandlinger i vår og siden den gang har prisen gått ned 46 tusen pga nedgang i euro kurs. Ser ikke at noen av forhandlerene reduserer på grunn av det. At verksteds personalet kan være opptatt med en annen kunde når du trenger hjelp er noe som kan skje uannsett og da slipper de ikke alt de har i henda og kommer løpende men de har jo selfølgelig et større annsvar for å komme raskt , men er som sagt meget fornøyd med servisen jeg har fått og hvis man kjøper en del annet utstyr der så får man fortsatt et godt kundeforhold. TG hvis du ikke tror meg så har jeg tenkt å legge den ut på finn for 680 da med front hyd. 42 pirreli hjul. luftbremmser, fjørende fremaksel og hytte osv og da vet du helt sikkert hvor mye du må betale for en tilsvarende i norge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til tross for sterk krone lurer jeg noen ganger på deprisene som feks nyås oppgir, de er bemerkelsesverdig lave til tider, men ser man på bruktmarkedsplasser som maskinbladet eller farmers weekly er ikke det generelle europeiske brukttraktormarkedet lavere i pris enn vårt, snarere tvert imot.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
da det gjelder priser på traktorer i danmark så må en huske på prutnings monnet, er vel ikke så ofte at en norsk forhandler slår av 50 lapper på en traktor til 200?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Du taper så det synger her Jarle. En ting er at du bommer totalt på hvem TG er, og hvilke kunnskaper han sitter inne med - noe helt annet er den generelle mangelen på kunnskaper du har (som muligens skyldes mangel på erfaring). Det er jo helt tullete med ei setning som \&quot\;Om du berre køyrer 1000-1500 timar i året..\&quot\; 1000 timer i året med traktor er MYE, og 1500 er tilsvarende enda mye mer!!

 

Tror fort poenget ditt Jarle, er\; Du kan kjøpe en stor, og i dine øyne vanvittig tøff, traktor bruktimportert for samme summen som du må gi for en betraktelig mye mindre (og mer anvendelig) traktor ny i Norge. Du henger nok dessverre litt igjen i den \&quot\;pulling og store traktorer er drit-tøft - tenåringsgreia\&quot\;.

 

Og til TG - hvorfor kan vi ikke være uenige om noe vesentlig? :) Det er jo bare bagateller, som merkepreferanser, vi ikke blir enige om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,1000 timer er mye,da bor du mye i hytta på traktoren.Hadde jeg kjørt 1000-1500 timer,kunne jeg greit kjøpt en splitter ny traktor,hos ønsket forhandler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tg

 

Jeg har kjøpt traktoren for eget bruk men har tenkt å aventere den med et påslag for å se på innteressen for så å hente en ny med blant annet pto foran. (har fått behov for dette i etterkant av bestilingen) Å kjøpe en T 7530 hos a-k er ikke aktuelt for meg pga prisen. Jeg bruker ikke traktoren så veldig mye men har en lidenskapelig innteresse for traktorer/New holland og har lenge ønsket meg en trinnløs new holland så dette er muligheten jeg har til å skaffe meg en slik. 850 tusen ferdig prutet hos a-k er mye penger for en som har snøbrøyter rute på åtte- ti timmer pr gang og skal dra en direktesåmaskin noen timer, og tro meg jeg hadde ikke gjort dette hvis forskjellen hadde vært 100 tusen men når den passerer 200 tusen godt så er det som sagt min mulighet til å kjøre en drøm av en traktor og storkose meg når snøen laver ned.. Og når det gjelder a-k verkstedet mitt så har jeg allerede bestilt time hos de for tilpassinger av hydraulikk/elektronikk for å få tredje og fjerde funksjon på joystiken i armlenet, de var posetive til dette og viste meg mulige løsninger med en gang. God service som de tjener penger på og dermed føler jeg meg ikke som en kjeltring....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporer vel litt av her nå men registrerer att det blir trukket fram viktigheten av komfort når man kjører 1000 timer i året, personlig mener jeg dette er hykleri. Jeg kjører ca 1300 timer med traktoren på egen gård, og har en traktoren some r eldre enn meg selv fra 1981 som nærmer seg 10000 timer. Girstenfer midt i gulvet defekt varmeapparat og ett desibelnivå som ikke ligner grisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Slår sammen to svar i ett her jeg. For å svare \&quot\;c\&quot\; først: Ingen her som har nekta for at man ikke får service, det de aller fleste har sagt er at man blir satt langt bak i køa, etter alle som har handla traktor hos merkeforhandleren en gang i løpet av de siste 20 åra. Og det kan bety masse for en som taper penger hver time traktoren står i hektiske onneuker.

 

Og til siste signatur, \&quot\;ola\&quot\;: Det er da fullt mulig å kjøre flere tusen timer i året i en 70-tallstraktor. Med godt vedlikehold og vettugt stell kan de være en god tjener de, men så er det dette med helsa og da. Jeg er vel omtrent på samme alder som deg, men jeg har kjørt nok traktor til å sette pris på en hver \&quot\;komfort-dings\&quot\; jeg kan få. En ting er det som er akkurat her og nå, en annen ting er hva 1000 timer over 10 år i en traktor som er elendig både ergonomisk og komfortmessig gjør med kroppen din. Det er også noe man bør tenke på. Er man under 30 nå skal man gjerne være arbeidsfør om 30 år også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...